bjoris Startet 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2011 (redigert) Min rolle som selvutnevnt rådgiver for bekjente som skal ha båt tar ingen ende, jeg gjør kanskje en dårlig jobb, hehe... Nei, vi får da se. Nå er fokuset litt på den største "Balticen" etter at Nimbus 3000(3) er litt ut... Noen tips... Denne er jo interessant pga "ny" motor, men se godt på bildene, her er det antakelig bare grunnmotoren som er ny, hvis det ikke bare er bløff da. Det er ikke så tillittvekkende at slanger er lakkert hvite og motorlabber og annet er grønt mens resten av motoren er hvit... Det kan heller ikke fremlegges dokumentasjon på at motoren faktisk er ny så det var jo synd, spesielt hvis det stemmer at den er ny. Det må vel være et serienummer eller noe en kan finne ut dette med? Noen som kjenner igjen båten forresten , kjøpt på sørlandet i 2008 forstod jeg. http://www.finn.no/f...nnkode=26621747 Denne ser penere ut, men bildene er mye bedre enn på den første så det er vanskelig å vurdere. Førstenevnte har hardtopp som er viktig her vestpå... http://www.finn.no/f...nnkode=26541981 Tar i mot tips om disse båtene, er spesielt opptatt av: 1. Hva mener dere om prisene på de to objektene? 2. fra ca 2000 har båten oppgradering på ror og propell, hvilken pris må en forvente på en slik? 3. Er det noen forskjell mellom 96 modell og 97 modell utover navnetbyttet fra 32 til 3500? 4. Generelle svakheter Redigert 3.Februar.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
pipp Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Hei. Sjekk motor nr. på denne linken. http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Jeg synes den første båten er mye finere og det er tydelig at det er bildene som er klarere og bedre på den andre båten.. hvit volvo er jeg usikker på om er originalt! desuten er nyinstalert og ny motor to forskjellige ting hehe.. Det er stor sansynlighet at dette er en eldre motor som er overhalt.. men det må jo selgeren opplyse omm i tilfellet.. båten/båttypen er jo gamle slitere som er stødige båter med bra bruksverdi.. tidløs design på en måte... men innredningsmessig ser de jo lit gammelmodige ut i forhold til nyere båter.. dette er jo båter som ble laga på 80 tallet men fornya med noen små vissuelle detaljer oppgjennom årene.. merket og båtens ststus vil jo likevel være med på å holde bruktprisen opp i forhold til et båtmerke som få har hørt om f.eks uansett det viktigste er å selv prøve de forskjellige båttypene før man bestemmer seg.. ut fra behov og smak/behag, kan det jo hende man liker de båtene man kansje ikke har vurdert så nøye.. for meg står sjøegenskaper bruksegenskaper og kvalitet høyest, men også utseendet er for meg personlig veldig viktig :-) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bjoris Svart 3.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 pipp skrev On 3.2.2011 at 11.23: Hei. Sjekk motor nr. på denne linken. Takk for tipset! -morten- skrev On 3.2.2011 at 11.41: hvit volvo er jeg usikker på om er originalt! desuten er nyinstalert og ny motor to forskjellige ting hehe.. Det er stor sansynlighet at dette er en eldre motor som er overhalt.. men det må jo selgeren opplyse omm i tilfellet.. Selger opplyser at motoren er ny, men ikke giret og at han aldri fikk kvitteringer/dokumentasjon fra forrige eier. Jeg har en mistanke om at dette bare er grunnmotoren som er ny, er det dette som kallers shortmotor? så hiver de over alt som fungerer på den gamle motoren av mariniseringsutsyr og så sprøytes hele greiene. Hvit Volvo er vel orginalt i nyere og større motorer? Uansett, det er ingen tvil om at den er spøyrtet det ser en jo lett på slager etc. Det er jo nærligende å tro at den er nyoverhalt eller kanskje mer nyovermalt i dette tilfellet, men det kan vel også tenkes at grunnmotoren er ny? Vel, hvis det blir til at en ser på båten så får en lete etter serienummer og sjekke på nevnt link over Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
steoye Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Er det ikke slik at VP leverer hvit lakkerte motorer i andre land? Spesielt USA. Mener å ha sett hvit VP i en SeaRay blant annet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 bjoris skrev On 3.2.2011 at 12.05: Selger opplyser at motoren er ny, men ikke giret og at han aldri fikk kvitteringer/dokumentasjon fra forrige eier Da skal du ikke betrakte motoren som ny eller nyoverhalt/overmalt. Er det ingen dokumentasjon så har det heller ingen verdi. Vurder båten på lik linje med andre båter fra samme årstall, eller enda verre, du kjenner overhode ikke driftstimene på den ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hansi Svart 3.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 VannTro skrev On 3.2.2011 at 12.21: eller enda verre, du kjenner overhode ikke driftstimene på den ! Første jeg ville sjekket er om det er betalt avgifter på motor. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2011 Nei, vi får se hva vi finner ut, gir etter bildene og forklaringen til eier ikke den helt gode følelsen, men nyere motor om så bare grunnmotor er jo viktig i en såpass gammel båt så vil ikke gi helt slipp på den, men vi får se hva han kan finne frem... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
TrondT Svart 4.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2011 Hvis man ser på vannlinjebildene så ser det ut som at den første ligger mye dypere i vannet enn den andre, se også mot den som ligger i båsen bak med gummibåt på hekken TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Thorlyn Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Hansi skrev On 3.2.2011 at 18.11: Første jeg ville sjekket er om det er betalt avgifter på motor. hvordan sjekkes det?? Tollvesenet har intet register på motorer med for eks motornum. Jeg som privatperson har ikke innsyn i andres importerte varer.. dette er kun en sak mellom Importør og Tollvesen. Hvis en ikke vet hvem som har evt importert varen og vedkommene vil vise deg kvittering på importen så får man ingen opplysninger om dette. Importøren har ved lov INGEN plikt til og vise deg papirer på dette.. hadde jo tatt seg ut vis alle og enhver kunne snokt i hva varer blir importert for.. En importert vare er kun et forhold mellom importør og Tollvesen.. 3 mann kan ikke eller vil bli holdt ansvarlig for smuglede varer hvis han har handlet i god tro. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
bjoris Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 (redigert) TrondT skrev On 4.2.2011 at 10.45: Hvis man ser på vannlinjebildene så ser det ut som at den første ligger mye dypere i vannet enn den andre, se også mot den som ligger i båsen bak med gummibåt på hekken TrondT Har du sett, det var en bra observasjon, merkelig. Nei, skepsisen er såpass her at jeg vet ikke om jeg vil bruke så mye mer tid, første må jeg få såpass stemme at jeg får snakket med selger en gang til, har ikke hørt noe etter at jeg bad om kvitteringer for motor eller i det minste litt mer info. Tipper det er snakk om en overhalt motor som en tulling til selger har kalla "ny" og kjøper har tatt det for god fisk, men dette vet jeg jo ikke. Selger sier han oppnår 21 knop på full fart, dette høres jo lite ut med 365 hk i kjelleren på 32 fot, andre som ligger for salg hevder 24-26 knop, men det hjelper lite å hevde slik fart, det må bevises. Spørsmålet er hva en bør kunne vente på en slik båt med 63 motoren? Tanken på 21 knop og en båt som ligger dypt i vannet stemmer jo bra, men hvor i himmelens navn er det kommet så mye vekt i båten... merkelig... Nei, vi får vente til konkursboet til Norsk Båtsenter selger denne på rot for 1 liten mill eller noe:) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26156861 Redigert 6.Februar.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
TrondT Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Det er vel bare å slenge inn et bud til bobestyrer, kan vel fort bli "førstemann til mølla" med et akseptabelt bud. Normalt så vil jeg vel tro at raske penger er å foretrekke for en bobestyrer, de skal jo gjøre jobben ferdig og avslutte? Et annet spørsmål er kanskje hvilket Lundeselskap som er "eier" av båten, har forstått det slik fra avisene at det er i beste fall uoversiktlige forhold... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Hansi Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 (redigert) Thorlyn skrev On 5.2.2011 at 9.08: hvordan sjekkes det?? Selger av båt bør / må kunne dokumentere at alt er i orden ved salg. Hvis ikke er det bare å skygge unna. I tillegg kan det være lurt å benytte seg av en KNBF besiktigelsesmann ved kjøp / salg av båt. Kan spare seg for mange utgifter der. Redigert 6.Februar.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 (redigert) Hansi skrev On 6.2.2011 at 16.32: Selger av båt bør / må kunne dokumentere at alt er i orden ved salg. Hvis ikke er det bare å skygge unna. Selvklart da gjøres det ofte med kvittering på kjøp av motor privat/forhandler el lign.. men vedrørende avgifter har man ingen rett til og se dette og en får heller ikke disse opplysninger av tollvesen.. tro meg jeg har prøvd.. en annen greie er jo kanskje at motor er marinisert selv og lign.. da får man bare ta det selger sier for god fisk eller ikke..man får ingen prob med dette selv i ettertid.. Redigert 6.Februar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hansi Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Thorlyn skrev On 6.2.2011 at 16.36: men vedrørende avgifter har man ingen rett til og se dette Godt mulig, har jeg ikke kjenskap til. Men hadde ihvertfall ikke kjøpt en båt til mange hundre tusen hvis ikke selger kan fremskaffe dokumenter på at alle avgifter som skal betales er betalt. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 (redigert) Tingen er at selger sier motoren er ny, men at gir og andre deler er fra den andre motoren. Det er vel greit nok, men hvorfor er da slanger etc sprøytet ganske så uproft, antakelig fordi det ikke er noe ny motor, men noen som har overhalt den gml. Det jeg tenkte litt på er vel at hvis du kjøper en slik shortmotor (eller hva det nå heter) så har vel ikke denne lakk kanskje og blir lakkert opp når alt mariniseringsutstyr er montert, det kan jo være en slik løsning også, men jeg som skal anbefale båt til andre må være ekstra forsiktig så denne er ut pt... Jeg har sendt en epost til Bie, men det blir nok for dyrt uansett om en kan få denne betydelig rimeligere, men det er klart blir det godt noko kjøp så blir det uansett mer penger, ett mye bedre kjøp. Ser nydelig ut denne, men den burde hatt løsningen med to toalett, denne ser ikke ut til å ha det og da må alle gjestene fremme ut og ned i akterkabinen på natta, ikke ideelt..., men, men de med Baltic kan ha det slik så kan kanskje de med Atlantic også overleve, men unektelig litt dumt å måtte gå "ut" for å gå på wc.... Redigert 6.Februar.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Thorlyn Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Ja det kan jeg jo tildels være enig i.. men OFTE har båten byttet eiere Maaaaaaaaaange ganger siden kanskje den kom til moderlandet.. med ingen reg plikt eller forsikringsplikt ja null dokument plikt så er det nok mange båter som da blir uaktuelle for deg.. er båten relativt ny så er det jo en grei sak Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hansi Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Thorlyn skrev On 6.2.2011 at 16.49: med ingen reg plikt eller forsikringsplikt ja null dokument plikt så er det nok mange båter som da blir uaktuelle for deg.. Tja, tenkte nå mest på tilfellet i denne tråd hvor det stod at det var skiftet til ny motor og hvor det ble litt diskusjon rundt farge ( hvit / grønn ). I og med at motoren var ny bør en kunne påregne at all nødvendig dokumentasjon foreligger. Hvis ikke er det noe som skurrer. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Enig med deg der Hansi.. det burde jo foreligge dokumenter på motoren.. særlig for og faktisk bevise evt kjøpere.. da er slik dokumentasjon meget verdifull.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.