Jump to content

Kart, kartbord, kartplotter, banne i kjerka ?

Haba

Recommended Posts

:diving

Hei, nå sier jeg vel noe dumt, men våger det likevel.

Når jeg leser båttester  ol. synes jeg det blir mye snakk om kartbord som mangler, plass til plotter osv.

Er nå dette så forb.. viktig ? OK, greit nok, men vi sitter vel ikke med nesa ned i hverken kart eller plotter til stadighet under fart ? Jada, kanskje noen har vi jo hørt.

Det viktigste er vel å holde utkikk og vite hvor du er. Går jeg kjente steder så ser jeg hverken på kart eller plotter, holder meg til staker og lykter. Skal jeg til ukjent sted, setter jeg ut kurser, beregner ankomst waypoints og prøver å memorere kartet et stykke fram. Fører også bestikk.

Det jeg vil fram til er at det grunnleggende ved all navigasjon ikke må glemmes, jeg liker også elektroniske duppeditter, men det kan ikke falle meg inn å kun stole på annet enn det jeg ser og observerer underveis. Er jeg helt på trynet og utdatert ?

hilsen

Haba

Det jeg vil fram til er at det grunnleggende ved all navigasjon ikke må glemmes

Det er vel akkurat det det handler om: Å ha kart/kartplotter lett tilgjenfelig :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Her må jeg si meg helt uenig. Jeg kan ikke skjønne at ikke alle lager et skikkelig kartbord. Se for eksempel på dette i Skarpnes 30 (Bilde lånt fra en båt til salgs på Finn)

Bilde

Desto enklere det er å se på kartet, desto oftere kommer du til å gjøre det. Er du godt kjent i området så der det jo ikke så farlig. Er det noe annet man skulle ha brukt dene plassen til som er viktigere ? Instrumentene kan lett sjekkes selv om de står litt lenger unna.

Selv har jeg behov for plass til kart både ved styreposisjon og på separat navigatørplass, avhengig om jeg har med en styrmann.

Gerhard

Et ordentlig kartbord innen rekkevidde er viktig. Likeså plass til en fornuftig plassering av kartplotter, uten at det i for stor grad går ut over utsikten. Jeg foretrekker løsningen flere båtprodusenter nå har gått over til, nemlig plass til nedfeldt (stor) kartplotter midt foran føreren, og kartbord til venstre. Plotteren vil normalt være primærinstrumentet og papirkartet sekundær. Da passer denne løsningen perfekt. Dessuten - er en flere ombord er det både nyttig og sosialt med en "navigatør" som kan hjelpe med navigering og utkikk. Vedkommende får best tilgang til papirkartet på denne måten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Kart har jeg - kartbord ønsker jeg meg, kartplotter er ikke aktuellt hos meg! Banner i kirken, rett som det er!  :wink:

Seriøst: Behovet er nokså forskjellig hos de fleste. Men, et godt kartbord, med kartene godt synlig - uten å måtte bøye seg for å plukke de opp, og holde ei mer eller mindre "lefse" i den ene hånda, mens man samtidig holder utkikk og styrer med den andre handa - det må være drømmen! :o)

Desverre må man litt opp i størrelsen på slagskipet for å få et brukbart kartbord.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Kart har jeg - kartbord ønsker jeg meg, kartplotter er ikke aktuellt hos meg! Banner i kirken, rett som det er!  :wink:

Seriøst: Behovet er nokså forskjellig hos de fleste. Men, et godt kartbord, med kartene godt synlig - uten å måtte bøye seg for å plukke de opp, og holde ei mer eller mindre "lefse" i den ene hånda, mens man samtidig holder utkikk og styrer med den andre handa - det må være drømmen! :o)

Desverre må man litt opp i størrelsen på slagskipet for å få et brukbart kartbord.

Har sett noen sammenleggbare (hjemmelaget) som har vært fornuftige. Tar litt plass når man bruker de, men det er jo under drift av båten. Når man kommer fram er det bare å slå det sammen.

Skal se om jeg kan finne disse løsningene. Det var på en hjemmeside

Dette blir vel som å banne i kirka?

Ikke kartbord men en j..... rett i fleisen?

Veldig praktisk når du er aleine, har nye båtsportkart liggende rett bak meg som reserve.

Bilde

Bilde er tatt under oppussing i vinter.

Skulle den svikte, har jeg som sagt nye båtsportskart. I tillegg har jeg egen GPS til styringspanelet for motoren, så der kan posisjon hentes ut.

På helgeturer tar jeg også med bærbar PC med kart og garmin håndholdt GPS, så jeg har litt backup.

Kan vel kalles en utstyrsfrik, men har dette for sikkerheten. Har i tillegg tilkoblet et fremoversende ekkolodd på pc-en.

mvh

Kjelli

Er kanskje litt gammeldags men jeg benytter meg av flg. metode i ukjent, urent farvann:

Sitter med papirkartet på fanget. Plotteren på aktuell zoom. Og nyter naturen og hva vi opplever på vår ferd.

Papirkartet bruker jeg til å "se fremover".

Plotteren for å aktualisere det aller nærmeste farvannet. På plotteren har jeg også ekkoloddet som forteller at jeg er der jeg tror.

Vi legger alle til oss vaner. Dette funker bra for gamle Jensen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jøss,er vi to her som sverger til steinkart da? :lol:

Ikke no gæærnt med stein tavler vel? :confused:  PanPan prøver å konvertere meg til 2004 teknologi,men jeg vet ikke jeg. Antagelig så er jeg adskillig mere mottagelig for motor teknologi enn sånn ædabæda greier.

Så dere får bare le. Går jeg på grunn med Slagskibet så vet jeg hvem som har dumma seg ut ihvertfall for her er det ikke noen avansert  plotter å skylde på. :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...