olews Startet 4.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2011 Fant ikke noe om akkurat dette når jeg søkte. Vintervedlikehold på den trofaste Japsen ombord. Jeg skal sjekke dysene på min GM2, men er det noen vits å få dem sjekket ? Er det kanskje like greit å kjøpe nye ? Har ikke peil på hva nye koster, men så veldig dyrt kan det da vel ikke være ? Eller er det service som gjelder ? Motoren går bra, starter lett, ryker bare litt, men har liksom minstet litt kraft på max pådrag. Den er gammel, 1982, men går som ei klokke (særlig etter at den fikk ferskvannskjøling for noen år siden) og jeg vil først forsøke å bytte dysene før jeg skrur av toppen og leverer inn til service. Tenkte å starte 2011 sesongen med "nye" dyser så får vi se. Tanken på å bytte hele motoren er helt utenkelig, båten har kanskje en verdi på noe over 200k og en ny motor koster 100 kSEK (omtrent det var svaret sist jeg spurte). Jeg tror det går an å heise hele motoren ut og fikse den opp på et verksted og i følge Yachting Monthly skal det være omtrent som ny motor. Bildet er gammelt, før motoren fikk ferskvannskjøling. Kommentarer utbes. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
propelltau Svart 4.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2011 Få de sjekket, er ikke noe poeng i å skifte dyser hvis de er i orden. Sjekk og justering, eventuelt skifting av spiss er mer lønnsomt. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Så er de ute, det var lett match. Fulgte boka til punkt og prikke og alt stemte. Har skrudd litt motor, men ikke skifta dyser før og det kjennes trygt ut med en bok. Nå skal de på service hos et verksted. Litt usikker på hvor, tror Sørensen og Balchen kanskje. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.