Jump to content

Høyttalere spilt av med mobil via forsterker, vil det funke?

Sturee

Recommended Posts

Klart det bør funke! Kjøper du aktive høytalere så kan du til og med kutte ut forsterkeren.

Men en ribb er jo veldig utsatt for fuktighet. Få du alt dette montert skikkelig tørrt? Og hvis ja så kan det jo være likegreit å kjøpe en radio fra claes ohlson som aksepterer mp3 på SD-kort. (under 500 kroner)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

To alternativer:

1) Køb en vandtæt marineradio med aux-indgang i stedet og monter den med vandtætte højttalere. Send lyden fra mobilen ind i aux-indgangen.

2) Køb en vandtæt marineradio uden aux-indgang i stedet og monter den med vandtætte højttalere. Køb en lille FM-sender til mobilen og send lyden til radioen via FM.

Jeg bruger selv løsning 2 og det fungerer fint! Iphone + Itrip

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Jeg bruger selv løsning 2 og det fungerer fint! Iphone + Itrip

Hei Major Andy, får du overført musikken fra iPhone til radio uten sus og andre forstyrrelser? Min erfaring med fm transmittere er at de er ustabile og gir langt dårligere lyd enn aux kabel. :headbang: Men kanskje det er blitt bedre med iTrip :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Får jeg montert fast en radio da? det skal inn i konsollen, bør ikke være for mye fuktighet der, evt kjøpe en fuktsluker. selfølgelig skal jeg bruke vanntette høyttalere. har også blitt tipset om en spray elns som skal gjøre at det tåler fukt;)

Uten forsterker får jeg vel ikke koblet inn noe batteri, eller, trenger jeg ikke batteriet heller? Klarer mobilen å holde det gående selv? trode en forsterker trengte ganske mye strøm fo å funke, og høyttalerne...

Redigert av NT503 (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Alle radioer tåler en del fukt. Men om det er sjøsprøyt så er det alle beste en marineradio som tåler fukt :thumbsup:

Kjøp deg en marineradio i stedenfor en forsterker. Det vet du funker og prisene ligger vel javnt... Pluss at da har du en radio som også tåler fukt!

Hvis du har en mobil som kan streame musikk i A2DP (vanlig) så er det aller ENKLESTE å kjøpe noe slikt: Bluetooth høyttalere. Da kan du ha mobilen i lomma lett tilgjengelig, og ikke dansende rundt i rib'en.

Hvis du allerede har forsterker og høyttalere kan du kjøpe en A2DP Bluetooth receiver.

For å slippe lading av batterier på disse små-enhetene burde det gå greit å kople de direkte til båtbatteriet via DC-DC converter.

Jeg har akkurat det opplegget TS skisser opp i min båt. Fungerer ypperlig, og spiller veldig bra. Det er stor forskjell på en slik ekstern forsterker og en bilradio med innebygget forsterker.

Jeg monterte kabelen fra forsterkeren gjennom en kabelgjennomføring sånn at man ikke drar unødig kabelen og at forsterkeren står noenlunde tett.

Opplegget kan anbefales :)

TS? du mener den jeg skissa oppe? det med å dra kabelen ut er ikke noe problem, vet om en del jeg kan bruke til det...

Vil denne funke? står at det egentlig er sub forsterker, men det står også: Mono subforsterker med fjernkontroll og MP3 avspilling via SD og USB! Fjernkontrollen som følger med tilkoples til forsterkeren via en medfølgende USB kabel. På fjernkontrollen er det port for SD kort, USB eller MP3. På fjernkontrollen kan du stille volum, hoppe i sanger, spole i sanger eller velge inngang. Forsterkeren er i seg selv en ren bassforsterker.

107372.jpg

du kan bruke enhver ordinær stereoforsterker til bil. 2 & 4 kanals. Den du viste er en ènkanals mono med lowpassfilter. Overgang fra 3.5mm jack til rca kontakter får du på biltema, clas Jula osv. Der finner du forsåvidt forsterkere også. Evt netthandelen har diverse en kan få rimelig innimellom.

Hei Major Andy, får du overført musikken fra iPhone til radio uten sus og andre forstyrrelser? Min erfaring med fm transmittere er at de er ustabile og gir langt dårligere lyd enn aux kabel. :headbang: Men kanskje det er blitt bedre med iTrip :confused:

Jeg kan godt have lidt udfordringer med at finde et godt sted at lægge iphonen. Antennen til radioen sidder jo langt oppe på targabøjlen over fly'en, så den er ikke lige tæt på altid. Så enkelte steder kan der godt være lidt sus. Men som oftest fungerer det meget fint og jeg kan i hvert fald ikke høre forskel på FM-senderen og aux-kabel. Alt i alt er jeg tilfreds med løsningen.

Andy

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...