Jump to content

Rådyr Raymarine fjernstyring. Finnes billigere alternativ?

Fanafjord

Recommended Posts

Kunne tenkt meg en fjernstyring til Raymarine autopilot. Men fjernstyringen koster i størrelsesorden 3000 kroner. Det likner jo åpenlyst ran. Det er tross alt en vanlig fjernstyring, neppe mer komplisert enn den til TVen.

Finnes det billigere alternativer? Gjerne fra tredjepart?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg føler vel egentlig at de fleste båt ting er priset langt opp i skyene...

Men når det er sagt, så må jeg nok si at fjernstyringen til Raymarine er vesentlig mye mer komplisert enn den til TV'en.

TV kontroller er tross alt bare IR sendere...

Raymarine fjernkontrollen er 2 komponenter, en som du kobler til SmartTalk nettverket og fjernkontrollen. Disse har et trådløst nettverk mellom seg. Fjernkontrollen får informasjon fra autopiloten og alle andre enheter som er støttet over dette nettverket og sender informasjon tilbake over det samme nettet.

Fordelen er at fjernkontrollen vet hvilke modus autopiloten er satt i samt at du kan få info på displayet om f.eks fart, dybde, vind, kurs, osv.

Sammenlignet med fjernkontrollen til Webastoen min, syns jeg Raymarine fjernkontrollen er "billig"...

Det absolutt kuuleste med med Raymarine kontrollen er at jeg nå kan si jeg har en radiostyrt seilbåt ;)

OK - ser den. Men tilbakemelding til fjernkontrollen trenger jeg egentlig ikke. Jeg vil bare sende kommandoene Autopilot på, Standby, ror +, og ror -. Ferdig med det. En så enkel fjernkontroll burde kunne lages for et par hundre kroner.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kunne tenkt meg en fjernis jeg også,men dem koster jo langt over noe som har med virklighet å gjøre.Men det er jo til båt,da er det jo bare sånn det er .Men hva med å gå i sammen å bestille fra USA ?Kunne holdt med den lille til meg,mer enn nok .Mener du får den der for under 2 lapper?

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 3 år senere...

Tar opp igjen denne tråden. Jeg har Raymarine ST6002 (autopilot) i min båt. Ifølge Raymarines hjemmesider kan denne kobles sammen med fjernkontrollen ST100 (fjernkontroll). Men hvordan foregår selve oppkoblingen mellom eksisterende autopilot og den nye fjernkontrollen? Det må vel være en form for trådløs oppkobling?

Noen som har erfaring med dette?

Har denne : http://www.waveinn.com/nautisk-fiske/garmin-ghc-10-remote-for-ghp/132530/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=525715&country=no&gclid=CN2XvoDS87wCFagKwwodTjQAag

Til min Garmin Autopilot GHP 10, har adskillig fleire funksjonar enn Raymarin sin. Pris kr 2 300,-

Ville ikkje vore den foruten :thumbsup::thumbsup:

Så vi kan fastslå at du er i ferd med å bli utsett for eit ran ja :yesnod::yesnod: .

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Jeg skal selge min Reymarine Autopilot med fjernkontroll (ST100), da jeg går over til Garmin...

Tar opp igjen denne tråden. Jeg har Raymarine ST6002 (autopilot) i min båt. Ifølge Raymarines hjemmesider kan denne kobles sammen med fjernkontrollen ST100 (fjernkontroll). Men hvordan foregår selve oppkoblingen mellom eksisterende autopilot og den nye fjernkontrollen? Det må vel være en form for trådløs oppkobling?

Noen som har erfaring med dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...