hurramegrundt Startet 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2011 Har en 22 sabb diesel med sveiveomstyring. Problemet ligger i kobblingen. Propellen sviver rundt selv om kobblingen er dradd helt tilbake..er dettte en justeringssak eller er det noe som er helt utslitt og må skiftes? Det er ingen ulyder og alt fungerer helt topp bortsett fra dette. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Det går an å slakke litt på koplingen, men du risikerer da at den slurer under drift i stedet. Og det er jo ikke så bra. Men om du slakker ett klikk på hver bolt så kan du jo se om det hjelper. Ellers så er det ganske vanlig at propellakselen følger litt med på disse motorene når den er utkoplet. Så om det ikke er verre enn at du klart å holde den igjen på tomgang så ville jeg ikke brydd meg med å gjøre noe med det. Det spiller jo ingen rolle om den roterer med litt så lenge vingene er nullstilt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Dette gjør min Sabb 10hk også, helt normalt, min stopper helt om jeg "presser" den bakover. Men slepper jeg den roterer den litt, men ikke mer at jeg kan holde igjenn akslingen med hånda. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 (redigert) Jeg hadde en sånn motor i den forrige båten. Den oppførte seg også akkurat slik Sleipner93 beskriver. Knallbra motor forresten. Redigert 6.Februar.2011 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
stig arve Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 samme her og roterer lit men ikkje meir en at ei held anjen med nevane sabb g 10hk tar år og dager før da flyter på seg 24ft tre snekke Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Dette er helt normalt, Sabb er gamle greier nå vet du, ting blir slitt! Men får vel legge til at min Sabb 2G faktisk frier seg helt ut! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 (redigert) Hadde samme problemet ved oppstart spesielt da det var kaldt.... Koblet inn og lot den være innkoblet i 10 minutter før det ble frikoblet.... da var problemet omtrent borte...Brukte ikke en tanke på det, da motoren bare gikk og gikk og gikk... Redigert 6.Februar.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hurramegrundt Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Takk for alle beroligende svar!! Har også hørt at det går bygger seg opp avleiringer og skitt i kobblingshuset gjennom årenes løp og at ved å ta en skikkelig rens/vask av kobblingshuset kan gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Om oljen i koblingshuset har blitt skiftet årlig som Sabb foreskriver så tviler jeg på om det har bygget seg opp noe videre avleiringer. De gangene jeg skiftet olje da jeg hadde Sabb så var det i alle fall rent og pent nedi der. Men det er jo bare å skru ut de fire skruene og ta av lokket, så ser du lett tilstanden. Om du mistenker avleiringer i bunn kan du fylle opp med diesel og pumpe ut et pasr ganger, så burde du løse det meste. Pass bare på å få ut alle dieselrester før du fyller på ny olje, ellers blir oljen alt for tynn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
optimax 150 Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Hvilken sabb har du og hvilken årsmodell?? På de aller første 2g så var det ikke bremsebolt. Den er der ene og alene for å bremse opp en klave(messingring) som sitter rundt en aksel inne i koblingshuset. Er denne messingklaven slitt så vil ikke systemet (bolt, klave m.m)klare å bremse akselen/gearet som blir dratt med rundt av olja. Det viser seg også når olja er kald(tykkflytende) så greier ikke bremsen å holde igjen men når olja blir varm(tyntflytende) så holder den. Så mest sannsynlig så er bremseklaven din slitt. Den kan strammes noe men da må du plukke fra hverandre kassa... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.