Jump to content

Sabb 2G, propellen roterer selv om koblingen er dradd helt tilbake

hurramegrundt

Recommended Posts

Har en 22 sabb diesel med sveiveomstyring. Problemet ligger i kobblingen. Propellen sviver rundt selv om kobblingen er dradd helt tilbake..er dettte en justeringssak eller er det noe som er helt utslitt og må skiftes? Det er ingen ulyder og alt fungerer helt topp bortsett fra dette.

Det går an å slakke litt på koplingen, men du risikerer da at den slurer under drift i stedet. Og det er jo ikke så bra. Men om du slakker ett klikk på hver bolt så kan du jo se om det hjelper.

Ellers så er det ganske vanlig at propellakselen følger litt med på disse motorene når den er utkoplet. Så om det ikke er verre enn at du klart å holde den igjen på tomgang så ville jeg ikke brydd meg med å gjøre noe med det. Det spiller jo ingen rolle om den roterer med litt så lenge vingene er nullstilt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om oljen i koblingshuset har blitt skiftet årlig som Sabb foreskriver så tviler jeg på om det har bygget seg opp noe videre avleiringer. De gangene jeg skiftet olje da jeg hadde Sabb så var det i alle fall rent og pent nedi der. Men det er jo bare å skru ut de fire skruene og ta av lokket, så ser du lett tilstanden. Om du mistenker avleiringer i bunn kan du fylle opp med diesel og pumpe ut et pasr ganger, så burde du løse det meste. Pass bare på å få ut alle dieselrester før du fyller på ny olje, ellers blir oljen alt for tynn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvilken sabb har du og hvilken årsmodell?? På de aller første 2g så var det ikke bremsebolt. Den er der ene og alene for å bremse opp en klave(messingring) som sitter rundt en aksel inne i koblingshuset. Er denne messingklaven slitt så vil ikke systemet (bolt, klave m.m)klare å bremse akselen/gearet som blir dratt med rundt av olja. Det viser seg også når olja er kald(tykkflytende) så greier ikke bremsen å holde igjen men når olja blir varm(tyntflytende) så holder den. Så mest sannsynlig så er bremseklaven din slitt. Den kan strammes noe men da må du plukke fra hverandre kassa...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...