Jump to content

Vil et aggregat på 770W kunne drive en 45amp lader?


Rastløs

Recommended Posts

Hva er kapasiteten på batteriene dine? Hvordan oppfører aggeregatet seg når du kjører laderen?

 

 

 

har er 250A agm batteribank, stortsett så kjører jeg en 32flatskjerm og pluss tuner samtidig med lading men er batteriene rimeligt tømte 20% som hender nå og da da går automatsikringen på aggregat uten at dette andre er på og trekker strøm.

 

Men skal ikke stå lenge på før jeg kan koble dette på så er kun i bunn den drar på grensen, kan jo hende at det er sikring på aggregat som krangler litt og...

Link to post
Share on other sites

Med lader og varmtvann går det egentlig ganske uanstrengt.

Jo... javel... :worry::giggle:

Jeg har en Isoterm-bereder på 40 liter ombord som trekker 750w, noe jeg har forstått er standard effekt på de fleste marineberedere. Dette alene belaster aggregatet ditt (på 1000w) opp mot maks-grensen av nominell belastning (ca 750w). Å tyne det videre med laderen samtidig er dyremishandling i mine øyne :sweat::lol:

 

Når det gjelder effekt, tror jeg nok at et Kipor gjør jobben like bra som et Honda.

Bortsett fra at Honda har en bedre "kvalitetsfølelse" og et roligere støybilde, gjør begge jobben med samme resultat. Jeg er blitt fortalt av en "ekspert" at selve aggregatdelen og den elektroniske styringen i Honda og Kipor skal være identisk, så merprisen på Honda er antagelig motordelen og mulig høyere kvalitet på komponentvalg her og der.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Når det gjelder effekt, tror jeg nok at et Kipor gjør jobben like bra som et Honda.

Bortsett fra at Honda har en bedre "kvalitetsfølelse" og et roligere støybilde, gjør begge jobben med samme resultat. Jeg er blitt fortalt av en "ekspert" at selve aggregatdelen og den elektroniske styringen i Honda og Kipor skal være identisk, så merprisen på Honda er antagelig motordelen og mulig høyere kvalitet på komponentvalg her og der.

 

 

vi har to kipor aggregater, det lille og et 1300w , noe som gjelder for begge er at plastikken inni på bla luftfilterbox blir sprø og knekker når det brukes i sterk kulde. pluggledningen tåler ei dette heller.

Ellers er kvaliteten på autosikringen ikke best da denpå det store er "utslitt" , tåler ikke belastning i startstrøm , den lille tåler mer...

 

ellers bruker de lite drivstoff og støyer aksebtabelt, det lille vil jeg si går litt hardere enn det større.

 

rekorden min med lading av 1/2batteri og opp til topping er 8 timer på 2,5 liter bensin , så er gjerrigt med lite belastning.

Link to post
Share on other sites

Quick SBC 500 ADV PLUS FR

* Fullt sikret mot korte over-spenninger og overoppheting

* Kan brukes som strømforsyning uten tilkobling av batterier

* Gir full lading selv ved lav nettspenning (halv effekt under 97volt)

 

 

Klippet fra beskrivelsen fra en Quick lader. Når det står at laderen gir full lading ved lav nettspening. Vil det si at den også vil tilpasse seg et agregat som ikke gir tilstrekkelig med effekt ?

Link to post
Share on other sites

Laderen trenger et minimum spenning (V) og nok strøm (A) for å yte oppgitt effekt (watt). Om du har lav spenning (her over 97 volt), og nok ampere kan antagelig denne laderen gjøre jobben slik det står beskrevet i spec. Men et overbelastet aggregat sliter antagelig med å gi deg nok av begge deler. Synker spenningen, er det et sikkert tegn på overbelastning hvor aggregatet heller ikke klarer å levere nok A. Med andre ord forsøker du å ta ut mer enn de oppgitte 770 watt.

Fysiske lover gjelder, og du klarer ikke å få mer energi ut enn hva du putter inn (W= V*A)

Men hvorfor ikke heller begynne i den rette enden og anskaffe et aggregat som i utgangspunktet er stort nok til oppgaven?

Link to post
Share on other sites

Joda kunne selvfølgelig begynne i den andre enden, men når jeg allerede har et lite aggregat så

hadde det vært morro å brukt det til noe fornuftig. Dessuten synes jeg et større aggregat blir for tungt og klumpete. ( og vil da aldri bli brukt)

 

Løsningen må da være å lage en bryter på 45AMP mot batteriene påladeren, slik at denne kan slås av når jeg kjører det lille agregatet. Så kjøpe en liten lader som kobles på batteriene når jeg vil lade batteriene i tillegg til å kjøre PC og tv o.s.v. Får sannsnyligvis dårlig lading på batteriene, men vil ha nok strøm til å drive duppeditter når agregatet er i gang.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Låner denne tråden litt...

 

Har gått til innkjøp av et Kipor 2600w som jeg skal bruke for lading av batterier på hytta. Det jeg nå skal kjøpe, er en lader som passer bra, samt også en batteripakke. Her ber jeg om råd fra mine venner her på båtplassen (håper ikke det blir for OT bare fordi det dreier seg om strøm på en hytte. Problemstillingen blir vel sannsynligvis lik uansett og jeg ber moderator om nåde.... :thumbsup: ).

 

Leste gjennom denne tråden med interesse. Har nemlig fått vite at aggregatet (Kipor 2600) kan kobles sammen med lader som makismalt trekker 500w. Syntes jo dette er litt merkelig, ikke minst etter å ha lest denne tråden der flere tydeligvis bruker langt mindre agregater til relativt store ladere som nødvendigvis må trekke en god del mer enn 500w.

 

Siden jeg ikke har greie på dette, ber jeg herved om følgende råd/veiledning:

- kan jeg overgå anbefalt grense på 500 w, og i såfall hvor stor lader kan jeg velge uten at aggregatet blir overbelastet? Ønsker selvfølgelig så stor lader som overhodet mulig!

- Noen som har anbefalinger mht til type/modell?

- Hvor stor batteripakke bør jeg kjøpe?

- Noen råd mht til event. innkjøp av solcellepanel (f.eks størrelse) for vedlikeholdslading av batteripakken (i mellomperioden når jeg ikke bruker hytta)?

Link to post
Share on other sites

- kan jeg overgå anbefalt grense på 500 w,

Hvem i all verden har fortalt deg dette tullet ?

 

Kjenner ikke aggregatet du har kjøpt, er det et Kipor IG2600 ?

Uansett, det skal minst tåle kontinuerlig 2000 Watt.

Sjekk ut aktuelle ladere og hvor mye de trekker på max load.

Dette skal være oppgitt i spec'n på laderne.

Store ladere på rundt 100A skal ikke være noe problem for et såpass stort aggregat.

 

 

Link to post
Share on other sites

IG2600 heter det sikkert, ja. Et inverter aggergat, altså gult.

 

Det var faktisk forhandler som opplyste om dette. Han bladde opp i en tabell hvor det stod listet opp ulike apparater som aggreagtet kunne drive, med etterfølgende maks watt..... Nei itte vet jeg :crazy:

 

Men du mener altså at det skulle gå greit med en 100A lader. Det høres jo helt fantastisk bra ut det da.

 

Ganske irriterende at de som forhandler aggregatet ikke kan gi meg et skikkelig svar :cryin:

 

Forøvrig syntes jeg det er vanskelig å få svar på mine øvrige spørsmål, som jeg nå velger å stille til forumet. Har googlet litt og spurt hos forhandlere, men det blir mest eeeeeh og æææææh. Tilføyer her at det er snakk om ei relativt liten hytte med strømforbruk omtrent som i en middels seilbåt(?) Derfor har jeg tenkt at 2x140Ah kanskje er greit, hva så med panel som kan vedlikeholdslade denne banken eventuelt? Her på BP er det mye kompetanse og jeg håper på ytterligere svar....

 

BP er bare utrolig bra å ha :yesnod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt...

 

Kjøp en ferdig pakke med regulator, panel, batteribank og led lamper fra Sunwin og dropp hele laderen. 2x140 Ah batterier holder i bøtter og spann til belysning og kanskje en radio. Størrelsen på panelet er det bruken av hytta som avgjør. Men et 120w panel er nok en grei allrounder.

Så bruker du pengene du sparte på å ikke kjøpe lader på en stor fin flatskjerm, denne tv`n drifter du på 230v fra aggregatet. Tv trekker så mye strøm at du må kjøre aggregat uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...