Jump to content

Finnes det invertere som kan synces med et aggregat?

OT-flyktning

Recommended Posts

Tråden om Kipor 770 og 45A-laderen fikk meg av en eller annen grunn til å tenke på - om jeg husker rett - at Hondas EU-aggregatene for ca 10 år siden kunne synkroniseres i par: 2 stykker med 2kW hver koblet sammen med en spesiell kabel kunne gi 4kW. Er/var det slik? Kipor-maskinene kan det nok ikke - har i alle fall ikke lagt merke til det.

Men finnes det forholdsvis vanlige invertere som kan synke seg inn på en eksisterende vekselspenning slik at man kortvarig kan øke effekten? De finnes jo i alle fall for nettilkoblede solaranlegg, men jeg ville da ikke betegne de som 'vanlig'.

Men så var det inkludert 70A lader.

Den minste modellen har 35 A lader. Såvidt meg bekjent finnes det ikke rene invrtere med funksjonen for å assistere strømkilden. Det er jo kombinasjonen som er genistreken i dette systemet. I det du bruker mindre 230V strøm enn det du har tilgjengelig fra generator/landstrøm, brukes all tigjengelig energi til å lade batteriene. Bedre utnyttelse av en liten generator er vel vanskelig for en båtmann å tenke seg, eller?

Det jeg hadde i hode var en inverter som kan plugges inn i en 230V stikkontakt og - som vanlig - til 12V. Kommer det 230V inn i boksen så synkroniserer inverteren mot den og ut fra boksen kan man ta ut opp til summen av effekten. At det skal være en lader i tillegg inne i boksen ser jeg ikke det geniale i. Hva er 'added value' ut over å spare en boks og 2 tilkoblinger?

Bytter man ut eksisternde lader da eller ?

Ja, det er selvfølgelig en ulempe for de som har en kostbar lader fra før. Man kan jo ha den i "back up", selv om sannsynligheten for at man da får bruk for den er liten :thumbsup:.

Den kan jo også selges. Har man en stor batteribank, og denne er dypt utladet, er det ingenting i veien for å kjøre den i paralell med en MultiPlus for hurtigst mulig lading.

At det skal være en lader i tillegg inne i boksen ser jeg ikke det geniale i.

Nei,men det er det tydeligvis mange andre som gjør, da vi selger flere Multi'er enn ladere og invertere tilsammen. Og jeg kan godt gjenta: Jeg tror ikke den varianten du etterlyser eksisterer på markedet. Det er naturlig å tro at det har noe med etterspørsel å gjøre(?) Ta gjerne en ekstra kikk på systemet, så kanskje du også blir "omvendt"? :clap:

Jeg ser det absolutt som en fordel at den strømmen man "låner" fra batteribanken, automatisk og så hurtig som mulig blir "lagt tilbake igjen", basert på den lille 230V energien man har tilgjengelig. See?

For de fleste, vil et slikt system også bety langt færre gangtimer på generatoren i løpet av en sesong.

Jeg ser det absolutt som en fordel at den strømmen man "låner" fra batteribanken, automatisk og så hurtig som mulig blir "lagt tilbake igjen", basert på den lille 230V energien man har tilgjengelig. See?

Ville den ikke komme like fort tilbake med en separat lader?

Når du skrev om noe genialt så regnet jeg med at det var noe teknisk. Når beviset for det geniale er at det er mange som kjøper den så er det kanskje genial markedsføring? Eller ikke noe genialt i det hele tatt, bare at det ikke finnes alternativer (som du er inne på)?

Ville den ikke komme like fort tilbake med en separat lader?

Joda, men hvor skal du ta strømmen til denne laderen fra? En annen generator? Det er jo selvfølgelig en mulighet. Eller skal du sitte og overvåke strømforbruket, og passe på å sette på laderen akkurat i det øyeblikket du har nok tilgjengelig strøm til laderen? Og så slå av laderen idet du trenger 230V energien til andre ting? Comprende?

Husk nå på at vi her snakker om en svært vanlig situasjon for båtfolk; du har behov for 230VAC strøm, men tilgangen er begrenset.

At jeg brukte uttrykket genialt, kan ha noe med min egen lave intelligens å gjøre. Den er nok temmelig konstant, så det er fare for at jeg kommer til å bruke det uttrykket igjen når jeg skal beskrive egenskapene til en MultiPlus, EasyPlus eller Quattro. På den annen side; det er ikke usannsynlig at du, som tilsynelatende synes dette systemet er dustete, er langt klokere enn meg. :thumbsup::drink:

'Dustet' har jeg ikke skrevet. Jeg så bare ikke fordelen i forhold til en separat lader.

Men nå har du - muligens ubevist - forklart hva som er 'added value' teknisk sett: når effektuttaket på 230V siden er på grensen av hva inverter og aggregat er istand til å levere i fellesskap da er det lurt at laderen får beskjed å slutte å lade for ikke å belaste generatoren. Dette går ikke hvis laderen er noe helt for seg selv.

'Dustet' har jeg ikke skrevet.

Neida. Det var derfor jeg skrev "tilsynelatende". Litt flåsete av meg. :wflag:

Men nå har du - muligens ubevist - forklart hva som er 'added value' teknisk sett:

Dette er nok bevist gang på gang, men det er ikke så lett å gjøre på noen annen måte her, enn å forklare hvordan dette virker. Det er mange andre egenskaper i dette som også kan kalles "added value". F.eks."Virtual Switch" som kan brukes til mangt. Bl.a. signal for automatisk start av generator. Eller automatisk utkobling av landstrøm i perioder hvor solceller dekker behovet. Der er det på sikt penger å spare for de som har måler på landstrømmen.

Mange med litt større båter kan ha et ganske stort behov for 230V ombord. Da er det jo kjekt at ikke sikringen på landstrømmen ryker fordi man i kortere perioder trenger mer strøm enn man får fra f.eks. en 8 eller 6A kurs.

Jeg har litt erfaring med slike combi-invertere da jeg har solgt og montert endel slike anlegg, har det i min egen båt og ikke minst på hytta.

I båten har jeg en Mastervolt 12/100/2000. Modellbetegnelsene er det samme systemet som for victron og angir batterispenning, ladeeffekt og hvor mye strøm (ren sinus) de kan lever kontinuerlig.

Jeg synes dette systemet er suverent da det sørger for at jeg alltid har 220v i båten når jeg er på tur og kjører flere og flere forbrukere på dette. Kaffetrakter, vannkoker, microbølgeovn og tom vaskemaskina går det faktisk helt fint å kjøre på inverteren. combien i båten gir 2 kw (4 på peak)kontinuerlig, men min erfaring er at skal en bruke så mye strøm så tappes det mye strøm ut av batteriene fort. Det er veldig greit til å kjøre vannkoker og slikt, men vifteovner og sånt er ikke spesielt lurt. For min del er det ladingen som er det største plusset ved begge disse systemene og en kraftig lader koster betydelige summer uansett. Jeg ligger mest mulig i uthavner og det er derfor lang tid mellom hver gang jeg har tilgang på 220v. Med combien fra mastervolt får jeg faktisk vanligvis ladet batteribanken (600 amp AGM) til 80% ila 4-5 timer på landstrøm, eller ca en tank for kiporagregatet. Med en dårligere lader hadde jeg ikke fått utnyttet effekten fra agregatet og måtte kjørt mange flere timer for å kunne ladet batteriene.

På hytta som ikke har innlagt strøm monterte jeg en victron 12/1600/70 og 1150 ampere AGM-batterier. Her har vi også et Honda EU20-agregat stående, og takket være den avanserte softwaren (her er også noe av det som skiller de biligste laderne og de dyrere) som finnes i disse produktene koblet vi faktisk til en PC i laderen før vi kjørte utstyret til fjells og fikk optimalisert ladingen etter aggregatet vi hadde på hytta slik at systemet ville fungere optimalt. Vi hadde også en 50 amp. lader på hytta fra før, og tidligere har agregatet stort sett ruslet og gått hver eneste kveld for å levere litt lys (litt av belysningen går fortsatt på 12v), strøm til TV, musikkanlegg, data og slikt. Combien ble konfigurert for å gi maks ladning omtrent helt til batterien er fulladet da agregatet kun går noen timer og det ellers kun vil være solcellepanelene som tar seg av vedlikehold og toppladingen. I en båt som ligger kontinuerlig på landstrøm ville vi nok ikke brukt dette oppsettet, men utfallet ble i hvertfall denne helgen at batteriene selvfølgelig var fulladet når vi kom opp, vi brukte lys, musikkanlegg og alt mulig slikt hele helgen, og i formiddag før vi skulle dra trengte vi bare å kjøre agregatet 2-3 timer før batteribanken var toppladet igjen. Tidligere har det gått minst 4-5 timer hver kveld og litt på dagtid ved behov, men takket være kraftig og avansert lader som kunne optimaliseres slik som passet oss best har vi fått gjort en betydelig reduksjon av aggregat-tiden og får utnyttet effekten i aggregatet maksimalt når det først blir startet opp. Det gir oss også mulighet til å ta ut 3500 w til krevende el-verktøy og slikt hvis det skulle bli behov for det en gang.

Jeg synes absolutt at en stor batteribank hører hjemme både i båten og på hytta, og ser en på totalprisen på en kvalitets sinusinverter og kraftig lader (minst 70 amp) så er totalprisen på eks. en multipluss/combi absolutt verdt pengene synes jeg. Det er helt suverent å kunne fylle på batteribanken såpass fort og ikke minst få utnyttet effekten fra aggregatet maksimalt slik at det slipper å gå i timesvis på lav belastning for å lade batteriene. Dessuten er det greit å vite at systemene er bygget opp slik at man kan bygge på med flere komponenter senere hvis det skulle være ønskelig. eks. kommer vi mest sannsynlig til å montere enda kraftigere lader sammen med de som allerede er der når vi får inn et automatisk styrt 4-5 kw dieselagregat senere. Da er det fint å kunne utnytte den tilgjengelige effekten mest mulig slik at agregattiden blir minimal uten å måtte selge alt og kjøpe komplett nytt system som passer det nye aggregatet.. :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...