Frøken Fryd Startet 5.Februar.2011 Del på Facebook Startet 5.Februar.2011 Er det noen som kjenner til virkemåten til en AIS basestasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 litt her. http://www.kystverket.no/?did=9140988 http://aprsla.net/ http://www.orebrohamn.com/ais/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Tenkte igrunn på hvordan den fungerer litt teknisk sett. Hva er forskjellen på en vanlig ais klasse A på en båt og en ais på land? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 slik en AIS stasjon virker er vel slik at det er en mottaker som mottar masse signaler av skip. Dette konverteres i en datamaskin. Er dette riktig? Husker jeg modifiserte en radioscanner til å motta de samme signalene bare for fly. Funket litt Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 En AIS basestasjon er, uansett klasse, bare en mottaker. Normalt er denne igjen koblet til en server som videreformidler over internett. I enkelte applikasjoner kan dataene også videresendes over egene telemetrisystemer (feks radiomodem). Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Alle aiser konvertere mottatt radiosignal til "lesbar" informasjon og kan vises på plottere/ecdis/radar etc. Det jeg lurer på er hva en basestasjon kan gjøre som ikke en vanlig skips-stasjon gjør, eventuellt hva den ikke kan gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Jeg mente at havner kunne sende opplysninger til skip om værforhold i havna mm, slik at de var forberedt på hva som de kunne vente ved ankomst. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ahamm Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 En AIS basestasjon er, uansett klasse, bare en mottaker. Den må vel sende også, ellers ville de ikke dukket opp på AIS ombord i skip. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Jeg mener uten å sitte på noen informasjon at AIS basestasjoner blandt ennet bestemmer hvilken frekvens som skal brukes. Det er slike ting jeg er på jakt etter, det som skiller basestasjonene fra normale skipstasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 I tillegg finnds endel met stasjoner. Bla en midt ute på Breiangen i Oslofjorden. Er dette kun ei bøye som sender informasjon? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roger jo Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 AIS er en transponder som kontinuerlig utveksler egne skips data med andre AIS fartøy innenfor VHF rekkevidde. Informasjon som sendes er bl.a. egen posisjon, kurs og fart, samt en rekke andre data for fartøyet Kystverkets landbaserte AIS-nettverk består av AIS basestasjoner lokalisert på 39 steder langs Norskekysten, AIS-satellitten ble skutt opp fra India 12. juli. 2010 Samme kveld kom de første sanntidsdataene fra skip i nordområdene fra satellitten som nå befinner seg i 635 kilometers høyde. Her er AIS satellitten nå http://www.n2yo.com/?s=36797 http://www.romsenter.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=51377 http://www.romsenter.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=51436 http://www.ffi.no/no/Aktuelle-tema/Sider/AISSat-1.aspx Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
GeirT Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 (redigert) Her kan du lese om Kongsberg Seatex basestasjon, som er de som er mest brukt. Diverse NMEA setninger sendt fra basestasjonen som broadcast - eller adressert til en enkel AIS, muliggjør styring av sambandet på AIS kanalene. F.eks. kan AIS'er mutes på en eller begge kanaler. Sender/mottaker kan settes fra 25 kHz til 12,5 kHz båndbredde. Dette kan gjøres i soner med meget stor AIS trafikk. Basestasjonen kan også sende ut data for GPS korreksjon i området. Mener den også kan synkronisere tidsallokeringen i "sitt" område. Geir Redigert 6.Februar.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Comforthe Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Den må vel sende også, ellers ville de ikke dukket opp på AIS ombord i skip. Ja, som jeg skrev, den distribuerer som regel over internett. Skipene bruker sin nett-tilgang til å få dataene opp på sine skjermer. Det jeg lurer på er hva en basestasjon kan gjøre som ikke en vanlig skips-stasjon gjør, eventuellt hva den ikke kan gjøre... Den utvider ganske enkelt rekkevidden, det er hovedfunksjonen. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Den utvider ganske enkelt rekkevidden, det er hovedfunksjonen. Utvider rekkevidden? Den sender jo ikke ut på luften det den har mottat så rekkevidden er jo den samme. At den er koblet opp mot internet var ikke det jeg var ute etter. Det er selve basestasjonen jeg tenker på, hva den kan som en vanlig AIS ombord på skip ikke kan. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Vel, internett er den nye luften på en måte. Vi hoster en AIS basestasjon på jobben. Der er det en helt vanlig mottager, som står koblet til en server. Serveren er satt opp til å sende disse dataene videre til det AIS nettet vi er en del av. Som betalende deltager kan du motta AIS informasjon over internett til skipet ditt. Denne informasjonen kombinerer man gjerne med informasjon fra skipets egen mottaker. Så jo, du får bedre "rekkevidde". Hvis du feks passerer Færder på vei inn Oslofjorden, og mottar AIS mål på feks 30 nautiske (det kommer like mye an på senderen dems), så kan du benytte basestasjonene videre innover til å se AIS mål helt inn til operaen. Hvis det er det tekniske oppsettet på feks server du lurer på, så krever dette en litt lengere forklaring. Interessert? Mottakeren er i de fleste tilfeller en helt standard variant, seriellt koblet videre til ett distrubisjonsnettverk. Basestasjonen kan med andre ord ikke så mye annet enn en mottaker på en båt, bortsett fra å distrubiere. Må inrømme jeg ble litt usikker på hva du egentlig er ute etter, og om du forstår det selv. Men pek meg gjerne i riktig retning, dette er noe jeg jobber med. Redigert 7.Februar.2011 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
ahamm Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Ja, som jeg skrev, den distribuerer som regel over internett. Skipene bruker sin nett-tilgang til å få dataene opp på sine skjermer. Mulig den distribuerer over nett, men de kommer også opp på AISene som er helt uten netttilgang og derfra til kartmaskiner hvor de dukker opp som to små firkanter, den ene inni den andre. Eneste info som er å få fra de da er at det er en basestasjon og posisjon riktignok. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Comforthe Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Eneste info som er å få fra de da er at det er en basestasjon og posisjon riktignok. Tenker du at den kun sender sin egen posisjon? Det kan i så fal spesifiseres i de fleste Transeivere at Vessel Type = Base/FIx eller liknende (litt forskjellige termer rundt om). Hvis det kun er snakk om en basestasjon som sender ut / repeterer AIS mål i nærheten (uten noe nett forøvrig), kan ikke virkemåten på denne være så anderledes enn i en båt. Bedre antenneplassering vil jeg gjette meg til. Folk snakker ofte om rekkevidden på en AIS mottaker. Dette er feil. Det er selvsakt forskjell på hvor følsome de er, men det kommer til syvende å sist an på blandt annet antenne installasjonen til AIS målet som sender sin posisjon. Det å snakke om rekkevidden på en mottaker blir litt som å tenke jeg rekkevidden på en FM radio - det kommer helt an på. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
GeirT Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Vi har Kongsberg Seatex installert i nordsjøen. Den er eid av oljeselskapet jeg jobber for, men de deler alle data med Kystverket og er dermed i deres kjede av basestasjoner. Denne typen benyttes av Kystverket og flere andre offisielle tjenesteytere i andre land. Disse basestasjonene sender ut eget MMSI og posisjon, men har også mulighet til å kjøre management på AIS kanalene i sitt dekningsområde og til å kunne sende text meldinger til en eller flere AIS stasjoner. Dette styres software messig fra serveren basestasjonen er tilkyttet. De er vanligvis plassert slik at de får veldig god dekning. Det er ganske vanlig at vi under normale VHF forhold mottar signaler fra skip som er opptil 30-40 nm fra oss. (antenna vår er 120 m ASL). I tillegg er det private organisasjoner som utplasserer AIS mottakere som leier plass på egnede steder langs kysten. Disse sender AIS data til deres egne servere - som de så selger tilgang til. Men dette er ikke det vi betegner som AIS basestasjoner. De jeg beskrev ovenfor er det. Geir Redigert 7.Februar.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
TrondT Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Forskjellige mottakere kan ha forskjellig følsomhet og vil jo dermed ihvertfall kunne oppleves som at de har forskjellig rekkevidde... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Må inrømme jeg ble litt usikker på hva du egentlig er ute etter, og om du forstår det selv. Men pek meg gjerne i riktig retning, dette er noe jeg jobber med. Mulig jeg bruker utrykket "basestasjon" feil, men det jeg har i tankene er faste stasjoner drevet av myndighetene til å kontrollere ais båndet. Det blir nevnt noen egenskaper: -samler inn til en sentral plass -kan påvirke andre ais til å velge frekvenser -kan sende ut dgnss korreksjoner til skip, dette har jeg ikke sett dukke opp på min ais enda (mld 17) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Jeg innser at vi benytter betegnelsen basestasjoner om litt forskjellige ting her, og at det opprinnelige spørsmålet ikke gjelder en slik base jeg tenkte på. Det eneste jeg kan noe om (av det Frøken Fryd lurer på) er å samle inn data til en sentral plass. Evnen til å påvirke andre AIS til å velge frekvenser driver jeg ikke noe særlig med. Jeg jobber med den passive varianten kan man si. Vi driver ellers med distrubisjon av RTK korreksjoner (kalles basestasjoner da og by the way) og EGNOS mottakere. Men Frøken Fryd, jeg blir veldig nyskjerrig på hvorfor du lurer. Har du noe spennende prosjekt på gang, eller bare nyskjerrig? Det er utrolig mye artig man kan gjøre med teknologien du spør om (men det vet du jo allerede) :) Redigert 7.Februar.2011 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Bare nysgjerrig jeg, er ofte kjekkere når man kan noe om systemene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.