Jump to content

Utbedre liten bøy i "rør" - Maxi 77

bjornas

Recommended Posts

Hei, har en Maxi en 77 med et "rør" rundt masten slik som på dette bildet. Hva kaller man forresten et slikt "rør"?

Under nedriggingen i høst fikk den seg en liten bøy. Har dessverre ikke noe bilde av den akkurat nå, men bøyen er ikke stor...

Hvordan utbedrer man den på best mulig måte, uten at det blir for stygt?

Er skikkelig novise på mekking av båt, så tilgi manglende terminologi / kunnskap.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Henger meg på. Har en bøyd Pushpit på båten og kunne tenkt meg å rettet den opp. Samme materiale som "rør" til Maxien til bjørnas.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Vanskelig å svare på uten bilde av selve skaden. Min første tanke er å sjekke om at der ikke er vridninger som belaster festene/føttene slik at det kan oppstå lekkasje her.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg kommer til å skru den av. Det er ikke en en stor bøy, men nok til at den har dratt opp litt av innfestingen i glassfiberen. Der er det ikke tett, og må altså repareres. Siden det er dette røret som til syvende og sist forbinder mannskapet til båten (sikkerhetsline), bør man jo kunne stole på det...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Demonter og sett den fast på en "mal" som holder føttene i riktig posisjon. Deretter tar du den med til et verksted som jobber med rustrfitt/syrefast. De vil kunne varme den, rette den og polere den opp på nytt.

Du må imidlertid sjekke om det faktisk er rustfritt/syrefast. Det er ikke uvanlig at slike bøyler er i stål som er forkrommet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...