Comforthe Startet 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2011 Jeg er bare nyskjerrig. Vil ikke starte noen diskusjon på hvem merke som er best osv, ikke er jeg på jakt etter varmer heller. Men slik jeg ser det, er i alle fall løsningen til Wallas luftvarmere (eksosrør på innsiden av innsugsrør for forbrenningsluft) snedig. Tenker da først og fremst på at eksosrøret ikke blir så varmt (også er det jo plassbesparende skulle jeg tro). Uansett, er det noen andre merker som benytter seg av en liknende løsnign? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Farco Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Ja Safire. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Roger jo Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Og Dickinson http://www.dickinsonmarine.com/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
OT-flyktning Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Tenker da først og fremst på at eksosrøret ikke blir så varmt (også er det jo plassbesparende skulle jeg tro). Dette er vel et prinsipp som de fleste forbrenningsmaskiner prøver å bruke for å øke virkningsgraden (=redusere drivstofforbruket): å forvarme forbrenningsluften med varmen i avgassene. At det ikke brukes i stempelmotorer er jo bare fordi man skal jo ha mest mulig oksygen inn i det begrensede slagvolumen, og da er det dumt å oppvarme det først slik at gassen utvider seg og mindre oksygen finner plass i slagvolumet. Det finnes noen turbiner (i en stridsvogn mener jeg å huske) hvor luften (eller blandingen?) varmes opp med varmen fra avgassen ETTER at den er komprimert. At eksosrøret også blir mindre varm er vel bare en velkommen bieffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Det er en sikkerhetsaspekt i dette også. Lekkasjer i eksosrøret blir mindre sannsynlig og hvis det blir mindre lekkasjer i eksosrøret fører dette ikke direkte til CO i kabinen. Gassen blir sugd inn igjen i brennkammeret. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Faxen Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Neida, det hat Toyotomo også. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Arild81 Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Thermo marin 2500 har den løsningen, innsug og eksos i ett... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 (redigert) Klargjøring av Wallas 40D i dag. Dette med dobbelt eksos rør, hvor ytterrøret er forbrenningsluft. Er det slik på alle Wallasene? D40'n har også en luftspalte i underkant hvor det også suges inn luft. Er denne også til forbrenning? I fjor kom det en fiffig ulende lyd fra wallasen, når den har kommet skikkelig i gang og varmer godt.. en noe enerverende lyd. Lyden kom etter at den har vært utmontert for service. Studerte eksosslangen og så at ytterste røret var noe sammenklemt på et punkt pga en slangeklemme. Dette er like før skroggjennomføringen, hvor det også er en 90grader bøyle på gjennomføringen, som holder slangen fast og bøyd. Jeg har ikke tenkt så mye over at det er todelt funksjon på eksosslangen, men er det sannsynlig at sammenklemingen gir ulyden? - det er nærmest ubestemmelig hvor lyden kommer ifra. Jeg stile spørsmål om dette i egen trå i fjor, og da ble det foreslått at lageret i en vifte var dårlig. Slangen er skikkelig klemt sammen på en ene siden. Skulle det vært en slangeklemme på røret ved gjennomføringen også? Redigert 26.Mai.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.