Jump to content

Er det bare Wallas som kombinerer innsug og eksos


Comforthe

Recommended Posts

Jeg er bare nyskjerrig.

 

Vil ikke starte noen diskusjon på hvem merke som er best osv, ikke er jeg på jakt etter varmer heller. Men slik jeg ser det, er i alle fall løsningen til Wallas luftvarmere (eksosrør på innsiden av innsugsrør for forbrenningsluft) snedig. Tenker da først og fremst på at eksosrøret ikke blir så varmt (også er det jo plassbesparende skulle jeg tro).

 

Uansett, er det noen andre merker som benytter seg av en liknende løsnign?

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Tenker da først og fremst på at eksosrøret ikke blir så varmt (også er det jo plassbesparende skulle jeg tro).

Dette er vel et prinsipp som de fleste forbrenningsmaskiner prøver å bruke for å øke virkningsgraden (=redusere drivstofforbruket): å forvarme forbrenningsluften med varmen i avgassene. At det ikke brukes i stempelmotorer er jo bare fordi man skal jo ha mest mulig oksygen inn i det begrensede slagvolumen, og da er det dumt å oppvarme det først slik at gassen utvider seg og mindre oksygen finner plass i slagvolumet.

 

Det finnes noen turbiner (i en stridsvogn mener jeg å huske) hvor luften (eller blandingen?) varmes opp med varmen fra avgassen ETTER at den er komprimert.

 

At eksosrøret også blir mindre varm er vel bare en velkommen bieffekt.

Link to post

Det er en sikkerhetsaspekt i dette også. Lekkasjer i eksosrøret blir mindre sannsynlig og hvis det blir mindre lekkasjer i eksosrøret fører dette ikke direkte til CO i kabinen. Gassen blir sugd inn igjen i brennkammeret.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
  • 2 år senere...

Klargjøring av Wallas 40D i dag.

 

Dette med dobbelt eksos rør, hvor ytterrøret er forbrenningsluft. Er det slik på alle Wallasene? D40'n har også en luftspalte i underkant hvor det også suges inn luft. Er denne også til forbrenning?

I fjor kom det en fiffig ulende lyd fra wallasen, når den har kommet skikkelig i gang og varmer godt.. en noe enerverende lyd. Lyden kom etter at den har vært utmontert for service.

Studerte eksosslangen og så at ytterste røret var noe sammenklemt på et punkt pga en slangeklemme. Dette er like før skroggjennomføringen, hvor det også er en 90grader bøyle på gjennomføringen, som holder slangen fast og bøyd.

 

Jeg har ikke tenkt så mye over at det er todelt funksjon på eksosslangen, men er det sannsynlig at sammenklemingen gir ulyden? - det er nærmest ubestemmelig hvor lyden kommer ifra.

Jeg stile spørsmål om dette i egen trå i fjor, og da ble det foreslått at lageret i en vifte var dårlig.

 

Slangen er skikkelig klemt sammen på en ene siden.

Skulle det vært en slangeklemme på røret ved gjennomføringen også?

 

27.05.2013_028.jpg

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...