Mats-gh11 Startet 6.Februar.2011 Del på Facebook Startet 6.Februar.2011 (redigert) Hei! Skal lakkere en gh 11 til våren, derfor trenger jeg noen tips. Hadde vært veldig greit med en liten guide om hva som må gjøres F.eks: Forarbeid, hva slags lakk jeg burde bruke osv. Må jeg pusse helt ned eller bare matte, hvordan fjerne riper? Skal bruke sprøyte, så vurderer å bruke 2-komponent da dette såvidt jeg vet er sterkere enn 1 komponent. Håper på noen gode svar Mats Redigert 6.Februar.2011 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Hei forrige båt lakkerte jeg da jeg bygget om hekken , jeg mattet gelcoaten jevnt over. pass på å ikke pusse for dypt så du ødelegger den. Riper fylte jeg med glassfibersparkel og pysset jevnt over. Jeg lakkerte selv med sprøyte først men kom støv og ble litt sig og appelsinlakk så pusset ned igjen. første lakkering kostet meg ca 1000 i lakk og papir og div. Da båten var pusset ned 2 gang sendte jeg den til lakkverksted her som brukte en sterk lastebillakk som holdt stand mot sand og div... kostet meg 2000,- kjente eier der.. Ville hørt med lakkerere hvor mye de skal ha for å srøyte den hvis du selv ikke er dreven lakkerer . kommer jo litt ann på hvilke resultat du vil ha og.. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Jeg er bare en ivrig 14 åring, så noen dreven lakkerer er jeg ikke Men jeg har øvd litt på en bildør og har vel forstått noe av teknikken, vil jo helst ha jobben gjort hos ett lakkverksted, men det blir jo fort noen tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Ble det 2 tusen for bare hekken? Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Dette går fint Mats-gh11, bare ta deg tid. Du bør bruke to comp ja, appelsinlakk får du som regal av att du ikke sprøyter i vått, altså liiiitt for rask, og feil temperatur ,gardiner får du med for mye lakk, og til tider for mye tynner.Du kan få et utmerket resultat med en biltema sprøyte bare alle de rette faktorene er til stede. Rett temperatur, ikke fuktig luft,ikke olje i lufta, ikke støv i lufta. Garasjen kan være et egnet sted, men det er som regel noen utfordringer med støv og for og få rett temperatur. Bare prøv du, går det geli så er det som og ha vært til frisøren, det gror ut igjen, og du kan bare pusse ned igjen. Nedpussinga tar du med en god rondell maskin, og vaske skroget godt med aceton etter på. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 (redigert) Biltemas Topcoat er en helt OK lakk, og billig også. Den må tynnes godt ut, tipper rundt 20-30%, for å unngå appelsinhud. Bruk gjerne et Din beger, for å forsikre deg om at viskositeten er OK. Forarbeid: Først av alt, vask skroget grundig. Deretter, når det er tørt, vasker du over med silikonfjerner, bytt filler ofte. Etterpå mattsliper du skroget med 240-360 papir, for godt feste. Eventuelle hakk og riper sparkles med polyestersparkel, og slipes glatt og fint. Deretter har du to valg: Enten ett strøk eller to med Antipest primer først, eller lakk rett på. Grunning først gir noe bedre resultat, men det koster jo litt ekstra av både tid og penger. Når du skal lakke: Legg først på et tynt tåkeaktig lag, dette skal ikke dekke. La tåkelaget tørke et kvarters tid eller så, dette gjør at etterfølgende strøk sitter bedre og ikke renner så lett. Deretter er det bare å føle seg frem, strøkene skal være tykke nok til å flyte ut men ikke så tykke at de renner. Det er litt arbeid, men gøy når du får det til! Redigert 6.Februar.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mats-gh11 Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Takk for gode svar! Nå er det bare å vente til snøen går. Tenker å lakkere i garasjen og dusje gulvet for å unngå støv. Tidligere eier har også lakkert den, bør jeg ta hensyn til hva slags komponent som er brukt tidligere? Tenkte å bruke Hempel eller hardtop, er dette bedre enn biltemas? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Jeg er bare en ivrig 14 åring, så noen dreven lakkerer er jeg ikke Men jeg har øvd litt på en bildør og har vel forstått noe av teknikken, fikk hele båten for 2000,- viktig ved lakkering er grunnarbeide og få skroget rent før lakkering og ha den i "støvfritt" rom ved lakkering. Ville kanskje sprøytesparklet båten hvis mye striper men ikke nødvendig. hvordan du skal få det helt bra er ikke jeg rette til å si men jeg kan si hva jeg gjorde feil... De som er flinke til å lakkere bruker fortynnet lakk men da rant det tvert for meg, jeg tok og lakkerte kun båten selv inne med litt tykkere resultat. viktig å ikke ta og lakkere for tykt , siger etter noen minutter. Får du sig så puss dette med fint sandpapair og rub men polermaskin etterpå. Jeg gjorde det utenpå skrog før jeg pusset det ned igjen. Ble blankt og bra men pusset gjennom lakken noen steder så jeg fikk lit leia så da satte jeg den bort til noen som kunne det 2 gang. Inni fikk jeg det strøkent men flere flate flater der så lettere. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Om det er enkomponent under så bør du fortsette med det, ellers kan underlaget reagere og koke opp. Hempel eller Jotun er bra greier det, men en del dyrere enn Biltema. For å sjekke om det er enkomponent, vasker du over skroget med f.eks Universaltynner. Smitter fargen av, så er det enkomponent. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mats-gh11 Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Kan du sende en link til biltemas lakk, har litt problemer med å finne den dere snakker om Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Jeg pusset opp en GH 11 for noen år siden. Det blir penest om du legger mye grunnarbeid, vær nøye med pussing og sparkling. Ny fenderlist setter også prikken over ien. Jeg brukt 2 komponent lakk, topplakk tror jeg den het. Brukte fin rulle og fordriver. jeg erfarte at når temperaturen ble høy tørket lakken så fort, at du ikke rakk over med fordriveren, selv om vi var 2 stk. Finishen ble grei, men på nært hold var det ikke vanskelig å se at den ikke var sprøytet. Jeg sendte mail til Rana Plast med serie nr på jolla og fikk oppgitt orginale farge koder. Lykke til !! Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Hei Mats. Eg har lakkert endel "prosjekter". Både bil/lastebil og båt. Du kan få dette til helt perfekt, men ta med deg alle råd. Personlig ville eg om det lar seg utføre heller stått utendørs og sprøytet. Bor du i en by går det naturligvis ikkje. Eg sprøytet en gang en bil på plenen på formiddagen (la solen være kommet). Om du kan dra nytte av morgen "tåka" i gresset, da slipper du støv problemet som du nok vil oppdage om du aldri så masse forbereder deg i en garasje. Når du blåser luft i garasjen vil nok støv komme fra tak-vegger. Skikkelig lys er avgjørende, iallefall for en som ikkje er trent. Eg har brukt soler til å lyse mot det eg skal lakkere, gjerne inn nærmere parallelt inn mot flaten du skal sprøyte. Da ser du med en gang lakken flyter sammen, og du legger passelig på. Helt enig i at du skal sprøyte først en "tåke" slik at neste strøk fester seg bedre/unngår sig. Skulle du være uheldig så ikkje fortvil. Det er bare å slipe ned det som har feil, så legge et tynt lag utenpå. Du kan fikse masse med rubbing/polering i ettertid. Det var litt råd fra meg. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Dette så jo veldig bra ut Elise Er 100% sikker på at jeg skal sprøyte, men dette var overraskende bra! Vurderer å lakkere alt i hvitt med en liten stripe blått 5 cm under fenderlista. Hvor kjøpte du ny fenderlist forresten? Jolla er så vidt jeg vet gul og hvit orginalt, så hvis jeg oppgir serienummer vil jeg vel få de fargene da? Hva legger du i mye grunnarbeid? Beklager for at jeg maser litt, er bare litt interessert i å få en god finish Redigert 7.Februar.2011 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Takk for tipset Skhauge, men er det ikke fare for insekter? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Insekter kan være et problem, men eg opplevde det som større problem senere på dagen. Og kommer det en banditt å setter seg så la den stå der til lakken er tørr. Da kan du fjerne det og pusse over der den har stått. Lakk blir som lim for små kryp. Helt sikkert mange som er uenige i mitt råd om å stå ute, men et par insekt kontra støv problemet du nok vil få innendørs er etter min erfaring bedre. Lakk kvitt og vurder å lag stripe med klistermerke. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Hva med partytelt ute på plenen? Men da mister man solen Hvor får jeg tak i et slikt klistremerke? Kan jeg ikke bare markere å lakkere over? Redigert 7.Februar.2011 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Party telt på plenen kan fort bli som et drivhus. Det slår seg og du får trøbbel. Du trenger ikkje stå på en plen. En grus vei/tun fungerer og. Det kan du fukte med vann før du starter. Pass på vindretning! Det kan fort bli kvite biler og vinduer. Og lakken farer med vinden lenger en man tror. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Når det gjelder grunnarbeid er det alltid en vurdering hvor mye du gidder, du kjenner lett ujevnheter med hånda. Fenderlist kjøpte jeg her tror jeg http://www.parmaplast.no Bare husk at den helst bør varmes opp og strekkes rundt båten og festes før den blir kald. Du kan se litt av finishen på dette nærbilde. Endel appelsinskall, men greit på litt avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Ja men hvordan gikk du frem under grunnarbeidet? Pusset du helt ned eller bare mattet du? Våtslipte du? Hvilken pussepapirer brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Mener jeg avsluttet med 240 korning slipepapir på 125 mm på eksentersliper, etter sparkling av sår og småskader. Jeg la på 2 lag med lakk, så det jamner også en del. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Jolla er så vidt jeg vet gul og hvit orginalt, så hvis jeg oppgir serienummer vil jeg vel få de fargene da? Er du sikker på at det er en GH 11?Kan ikke huske å ha sett de gule noen gang. GH 10 Derimot (og 14) ikke 11 og 15 Redigert 7.Februar.2011 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mats-gh11 Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Er skeptisk til det selv men forrige eier mener at den er gul og hvit Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Er skeptisk til det selv men forrige eier mener at den er gul og hvit Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Kan du sende en link til biltemas lakk, har litt problemer med å finne den dere snakker om Biltema Topcoat Men det er ikke så mange farge å velge mellom da, så den blir neppe samme farge som før.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mats-gh11 Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Men det står at den skal brukes over vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.