Lady H Startet 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2011 (redigert) Jeg bruker pc og Raymarine RNS kartprogram med Navionics kart. Til dette ønsker jeg å montere AIS med egen antenne og GPS. Antennen blir stående ca 1.3 m fra VHF antennen. Ønsker forslag til AIS type som fungerer med dette. Redigert 6.Februar.2011 av Lady H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 (redigert) Du skrev ikke om du bare skulle ha en AIS mottaker, eller om du også skal ha en som sender ? Men uansett kan du benytte flere typer. Så godt som alle har datautgang til PC eller plotter som er NMEA 0183 format med en hastighet på 38.400 bps. Dette kan Rymarines RNS software lese. Sjekk f.eks. Seatronics sider for AIS typer/priser. Geir Redigert 6.Februar.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lady H Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Jeg skal ha både sender og mottaker Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2011 Alle Class B AIS'ene er bygget iht. samme norm/krav og er identiske i funksjon. Foreslår Digital Yachts, AIS AIT1000 Classe B Sender/mottaker som er en av de rimeligere alternativene. Koster ca. 6500.- ferdig programmert i sjappa nevnt i mitt forrige innlegg. I tillegg kommer VHF antenne, plugger og kabler. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
arkmarin Svart 7.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2011 Jeg kjøpte en CSB200 fra England. Den koster £420 + frakt og MVA. http://www.yachtbits.com/comar_systems/comar_csb200_class_b_ais_transponder.php Jeg har Raymarine E80, PC og Raymarine RNS kartprogram med Navionics kart, og det funker helt utmerket. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.