Dmohil Startet 7.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2011 (redigert) Skal lage en liten pentryløsning i snekka. Hadde tenkt å bruke et lokalt snekkerverksted til å kappe alle matrialene og levere med skuffer og skap. Egentlig blir det svært lite mye dyrere enn å gjøre alt selv. Men de lager bare i heltre som furu, gran, bjørk etc. Ikke finèr. De var litt skeptiske til dette i en båt. Hva mener dere? Redigert 7.Februar.2011 av Dmohil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Er ikke noe problem med å bruke finer, når de som skal utføre jobben for deg ikke vil bruke det ville jeg valgt furu. Furu har mer glød å liv en det er i gran og bjørk. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Heltre vil si limtre i de bredder vi snakker om her. Og med varierende temperatur og fuktighet som i en båt så vil det sprekke, vri seg og oppføre seg rimelig dårlig. Jeg ville gått for finer, det er mye mer stabilt under slike forhold som du må regne med i en båt. Teakfiner med teaklister på kantene, det blir da lekkert det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lukas Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Hvis resten av innrendingen din er i en eller annen form for finèr vil det se nokså rart ut med en pantryløsning i furu. Når det er sagt så er jo furu mye brukt i båt og er mer fuktbestandig enn gran som har lavere tetthet og er et "dårligere" treslag i båtsammenheng. Det er ikke noe treverk som ikke lider av fukt, men kjerneveden av furu er bedre enn tynnved som igjen er bedre enn gran. Eik er bra, men blir farget i kontakt med metall osv. Alt har sin bakside. Kjøp noe finèr som du liker og som passer resten av båten, be snekkern gjøre godt arbeid og sett det inne med olje etterpå. Da har du pen innredning noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Dmohil Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 OK, takk tror jeg følger rådene og går for finèr. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Jeg bygde ett lite pentry i Taulen jeg hadde, brukte Meranti finér. Helt greit det Tråden ligger her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.