Jump to content

tett vask /skroggj. kraner og ventiler..

fangorn

Recommended Posts

Hei!

Oppdaga forleden at vasken i min vesle seilbåt er tett. Da jeg ikke kjenner båten godt enda, veit jeg ikke om det er noe som har satt seg fast i ventilen/skroggjennomføringa, eller om den er lukket. Kranen får jegs nemlig ikke rikket! Har helt litt i vasken de siste dagene, men er usikker på om det har gått ut, eller om slangen kun har fyllt seg opp. Det er nettopp slått over til mildvær, så overrasker meg om det har iset. noen tips, eller noen meninger om hvor hard man kan være med en skroggjennomføring?? Redd for å vri av hele skiten. Da jeg kjøpte båten sto vissnok alle gjennomføringer åpne, men jeg kan ikke skjønne at noe har tettet seg - slangen er kanskje en meter, og det har kun vært helt vann nedi der. Ser ingenting i slangen, men ventiler er kanskje litt fine på det? Noen tips til hvordan jeg rengjør, om det skulle være tett som var problemet? Synes ikke noe om dette, liker i utg.punktet ikke å skru rundt på kranene - veit så lite om dem. Tips?

legger til - nå er altså slangen fra sluket til ventilen full av vann. nederste del av slangen knirker fælt når man beveger den - men jeg har rundt 10C i båten og selv om den står inni et kaldt skap kan jeg ikke skjønne at vannet kan ha frosset? Sjønt, det kan være at litt og litt har frosset - men da skjønner jeg ikke hvordan det skulle ha gått til om ventilen er åpen...detta er langt under vannlinja, så synes frost vore merkelig. likevel litt skummelt når jeg stikker hue inn i skapet og kikker...

Du skriver at skapet står langt under vannlinjen og at slangen til avløpet går gjennom det skapet.

Har du avløp fra vask under vannlinja?? Hvis ja, vil det naturlig nok alltid stå vann i slangen.

Det er ikke vannintak til vasken du ser vann i?

Hvis avløp er OVER vannlinje som er normalt.

Fyll vasken med vann.

forsøk med en sånn gummi"muffe" med med ett treskaft. fås på Rema for en tier. Hvis ikke plass. bruk håndbaken i stedet.

Hvis ikke det heller går. Øs ut vannet fra vasken og forsøk med FLYTENDE Plumbo. IKKE i puver form.

Hvis det åpner, skyll godt med Varmt vann.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

tror jeg ville prøvd med stakefjør før blumbo...da kan du anslå mer presist hvor propen sitter og det er skånsomt mot røra. om du lurer på hvilken posisjon ventilen i gjennomføringa som er "åpen" så er vel det når hendelen står parallelt med slangen...

Avløpet er under vannlinja ja, men HELE slangen er fyllt med vann - om jeg heller vann i vasken nå, vil det bli der.

Angående hendel på ventilen - det er ikke en slik kran, men en slik rund en, derfor litt vanskelig å se.... Synes det er litt skummelt med plumbo, skjønner ikke hva som kunne tettet. Hvor vanlig er det at ikke kranen lar seg rikke? Kan det bety is? Jeg får virkelig ikke rørt på den.

Hvis avløp er OVER vannlinje som er normalt.

Tja...alle seilbåter jeg har hatt, har avløpet under vannlinjen.

Men....om du ligger på sjøen, så vær litt forsiktig med å bruke for mye makt. Knekker kranen eller slangen, kommer det inn mye vann!

Prøv en stakefjær. Du bør få fikset/byttet denne kranen om den er helt fast.

Ok, hvis avløpet er under vann. Hadde jeg vært veldig forsiktig med både stakefjær og Plumbo. før båten sto på land. Hvis ventilen ikke er til å rikke, er det på tide med utskifting.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg ville vel aller først forsikret meg om det var frost eller ikke som gjør dette.

Om du kjøper feks en Varmekabel e.l. kan du surre den rundt skroggjennomføringen og la den stå på et døgn. Om vannet da synker til normalt nivå, er det is som har gjort det tett.

Ellers har jeg vært ute for at slangen i byssa kan tette seg med fett. Det står jo alltid vann i slangen, slik at om man steker ut stekepannen eller skyller tallerkner med en del fett på, vil det kjapt avkjøles når det treffer vann nede i røret og legge seg som et belegg på innsiden av røret. Dette blir da sakte men sikkert litt trangere og til slutt er det tett. Jeg pleier da å helle i litt varmt vann i kummen og knuse en oppvasktabelett eller to ned i sluken. Når det har virket en stund heller jeg en stor kjele med kokende vann i kummen. Gjerne kombinert med gummipumpe (sånn gummisak med treskaft på)

Siden det er vinter og kaldt, ville jeg forsikret meg om at det ikke er is i røret aller først.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

gode innspill her - jeg veit ikke om det har vært tett hele tiden. begynte først nylig å helle vann i vasken, og det kan være at nå har jeg fyllt opp slangen - og da er det jeg merker det. eller det kan ha vært åpent, og siden tett. jeg vet ikke.

er som dere skriver litt skeptisk til plumbo etc. når båten ligger på vann. i tillegg veit jeg ikke hva som er greia med kranen - har ikke skrudd på skroggjennomføringer før og vet ikke hva de tåler. Godt poeng å sikre seg for frost, men da bør jeg kanskje være her og følge med? Hørt noe om at man skal passe på når man ev. tiner opp slikt. Og...om det er slik at halve slangen er full av is, eller ventilen eller hva - hvor kjedelig er det? Noe jeg kan leve med, eller bør det ordnes pronto? Bor en del i båten, men detta kjenner jeg ikke til.

Bor en del i båten, men detta kjenner jeg ikke til.

Sett deg ned med en hårføner og et par pils på freddan og hør på fredagsåpent på NRK P1.

Mens du sitter der kan du spikke til et par treplugger som vil passe til slangen om den har sprunget lekk når det tiner. Begynner det å lekke vann, kan du kutte av slangen like under der det lekker og banke inn trepluggen.

Husk noe godt å sitte på.

Lykke til.

RSL

(Bare gled deg over at det ikke er septikslange du leker med nå, men den tid kommer)

nederste del av slangen knirker fælt når man beveger den

Synes dette høres veldig ut som is jeg for min del... Tin den forsiktig opp, og se hva som skjer. Enten er problemet løst da, eller så får du en lekkasje. Mest sannsynlig det første.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, godtfolk! Is var det. Tinte opp og alt var greit...inntil i går. To døgn med minus 15, og alt er tett atter en gang. Retta en vifteovn inn mot slangen og ventilen, men vet ikke om det i utg.punket var vannet i slangen eller gjennomføringa som frosset først. Kan Tenker litt på at dette ikke kan være bra for noen av dem - at det fryser, jeg tiner det opp igjen, det fryser - jeg tiner det opp igjen. Bør jeg innstallere en frostvakt kanskje? I Båten er det ellers rett under 20grader, men i skapet under vasken går det åpning ut til motorrom og slikt, og det er nokså kalt. Samtidig forstår jeg ikke at en 15cm med vann i en slange kan fryse til så fort? Det er is på marinaen, men så langt under er det jo flytende vann, og jeg trodde dette og bevegelsen var nokk til at det holdt set flytende. Siden avløpet er under vannlinja vil det alltid stå vann i slangen. Noen som har noen tips eller innspill?

Det vanligste er å stenge kranen, fylle på med frostveskeblanding, åpne kranen og stenge den igjen når du er sikker på at det er frostveskeblanding i kuleventilen og i slangen over.

MEN, nå var det vel slik at du ikke turte bruke kranen da den satt fast. Gjør den det enda når det er tinet?

Om den gjør det, er forslaget egentlig å passe på å holde døren/luken inn til denne gjennomføringen åpen, slik at luften på 20+ slipper til. Evt en varmekabel surret rundt gjennomføringen.

RSL

Kranen sitter bom fast ja. Dessuten vil jeg jo bruke vasken, og da er det litt kroglete å påne/lukke og helle frostvæske nedi. Vet i utg.punktet ikke HVA som fryser først, men får vel gjøre som du sier - en varmekabel skulle hjelpe. Når slikt skjer der, frykter jeg det samme skjer på toilettet etc, men det får jeg sjekke seinere....Eneste jeg har stengt er kjølevannet - der er det lukket pluss frostvæske.

Mine kraner har ikke frosset enda og jeg har bare 11 grader i båten når jeg ikke er der.

Jeg passer på at dørene inn til kranene i byssa og på dass står åpne og det har holdt dem frostfrie så langt. Utenfor dassen er det 10cm is, men hverken vann inn eller urin-ut har tettet seg enda. I byssa bruker jeg vasken som vanlig og stenger ingenting.

Jeg har hatt 4 av 5 helger i båten i vinter og får fort opp temperaturen til 22-25, men når jeg kommer på fredagen er det som sagt bare 11 grader i båten og det er nok til å holde mine gjennomføringer tinte, så med åpning mot gjennomføringen i din båt som har 20grader, burde det ikke være noe problem. (er døren i veien når den står åpen, kan du jo sikkert leve uten den døren i de kaldeste periodene)

RSL

Det høres jo helt på greip ut, og nå har jeg også forsøkt. Men 20grader i salongen er faktisk ikke nok til å holde slangen i kjøkkenskapet frostfri - selv med åpen dør! Tinte opp alt i går kveld og ting går rett igjennom. Tettet igjen hullet fra skapet til motorrom så godt jeg kunne med litt bobleplast, og lar døra stå åpen. I dag morges, åtte timer etter, er vannet igjen frosset. Til tross for at det naturligvis er varmere i skapet- Tempen var vanskelig å anslå. Trodde det skulle være bra kalt før vann i slike slanger frøs, men tydeligvis ikke. Til tross for at jeg ligger i boblehavn og alt..Tror derfor jeg må gå til verks å skaffe meg en varmekabel el. men det er kanskje ikke så lett? Sett noen billige frostvakter, men tror søren ikke 200W vil gjøre noen forskjell om det skal en vifteovn på 1500W til hver gang jeg skal tine opp...

Jeg ville ha vurdert å flytte utløpet til over vannlinjen i stedet. Da renner slangen tom hver gang, og ingenting fryser fast...

Det er jo mulig at det er en grunn til at de fleste seilbåter har dette utløpet under vannlinjen. (eller er det bare noe jeg har inntrykk av?)

Hvordan det blir under seiling om utløpet er over vannlinjen, klarer jeg bare gjette om. (kommer det vann inn om det krenger nok? får du en irriterende surklelyd under seilas...? Jeg vet ikke)

En annen ting er stekesjy og litt grisete gråvann som lager stripe nedover skutesia.

Jeg ville forsikret meg om en del slike "bagateller" før jeg gikk til det skritt å lage enda et hull i skroget.

RSL

Ja, jeg ville nok gjort litt mer research. Jeg tror de fleste seilbåter er konstruert som du sier, men det finnes unntak. Avløpet måtte være like over vannlinja tror jeg, om ikke blir også vinkelen på slangen for liten. Veit at ikke min vesle båt er laget for vinterbruk (primært) men kan ikke unngå å tenke at det er en dårlig deal slik det er nå. Ser ut til at å holde døra åpen ikke hjelper nok, og det er uaktuellt å kjøre 1500W inn i skapet døgnet rundt...

Mulig at isolasjon av slange og ventil med rørisolasjon kan være nok til å holde den frostfri? Du får jo litt varme fra sjøen, og hvis det er godt nok isolert så burde det kanskje funke? Eventuelt med en varmekabel under, det fungerer i alle fall garantert!

Ellers så er det sikkert en grunn til at mange seilbåter har en slik løsning som du har. Men de færreste seilbåter er vel kontruert for bruk i 20-30 minus, så når løsninger da ikke fungerer så greit så må man nesten være litt kreativ selv for å løse problemet.

Test ut de billige og enkle løsningene først, så kan du heller gå grundigere til verks senere om nødvendig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...