Jump to content

tett vask /skroggj. kraner og ventiler..

fangorn

Recommended Posts

Bor du ombord i båten? Kombinasjonen slanger som statig vekk fryser og en ventil under vannlinjen som ikke kan stenges. Høres ikke betryggende ut. Kan fort bli veldig vått. :diving:

Ville nok sørget for varme nok inn i skapet, så det ikke fryser.

PS. Vet ikke hvor du holder til. Det er meldt lavere tempraturer mot helgen igjen, i allefall her på østlandet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Takk for gode innspill -

Frivakten; Skroggjennomføringa er på flatsida av skroget, dvs under båten. Denne delen har nok alltid vært under vann. Ellers et godt poeng!

index: Ja. Tenker på å skaffe en varmekabel og surre rundt. Dette problemet oppstår med en gang det er det minste kaldt - men det er klart - tviler på om båten er skapt for særlig bruk i vinterhalvåret, den er enkeltlaminat og uisolert. Holder alle gjennomføringene åpne bortsett fra kjølevannet til motor - der har jeg helt frostvæske igjennom systemet. Begynner imidlertid å bli litt urolig på hvordan formen på skroggjennomføringene på toilettet er. Helt frostvæske i dass, men that' it. (Forrige eier har hatt båten på vannet alle vintre, men denne løsningen. Når jeg ser at vannet fryser så enkelt, kan jeg ikke skjønne at han hadde nerver til det, men det har nå i alle fall gått.

Mariell: Jeg bor for det meste i båten ja. Betryggende at jeg er der ofte, men ekkelt å våkne opp med slagside kanskje? Jeg tror vel at det er stadig frysing og tining som er trøbbelet, og at det vore tryggere å enten ha det tint eller frossa. Tenker å slynge en varmekabel rundt, isolere skapet OG slangen/ventilem, slik at det holder seg flytende. Det er vel ved opptining evt. skader vises? Kan ikke se for meg andre farer enn frostsprengt slange - siden slangen er alfa og omega når krana er utelukket. Har jo noen trepropper, men...vil helst unngå slike tilstander!

Har dog aldri hørt om båtboere som opplever frosne slanger på den måten - og skjønner ikke hvordan det GÅR at vannet fryser der i ti plussgrader. men det gjør det altså. Helt positiv på at det er is - slangen er steinhard, knirker - og problemet løses med vifteovnen retta mot den. Klart at det er rått og jævlig i skapet - hullet ut i motorrom/benk i cockpit er 15cm i diameter - men trodde enkel termoysikk ville sørge for litt varmluft ut - ikke bare kald luft inn...Vel, vel....

PS

Tok en liten sjekk etter jeg skrev forrige innlegg. Vannet i kjølsvinet er også frossa! (Jeg vet det ikke er et kjølsvin, men hva skal man ellers kalle det....under dørken. Dere forstår.) Har tømt for vann der tidligere, men kommer inn en liter eller to i måneden...Kan ikke helt dømme hvor det kommer fra, om det er kondens eller hva. Vannet er litt grønnaktig, selv etter to måneder...) Uansett - har aldri hørt om folk som opplever slikt - vannet UNDER båten er jo flytende, og rett over kjølsvinet er det kun ei luke og kontinuelig 20 grader....Det står ei lensepumpe halvt fastfrossa nedi der nå. Veit ikke om det er noe å passe ekstra på?

Finn hvor trekken kommer fra, nesten garantert at det er den som "synderen". Tett denne og prøv på nytt. Finner du ikke trekken, legg varmekabel på undersiden av slangen, surr den godt rundt skroggjennomføringen og ventilen, deretter isolerer med cellegummi (f eks Armaflex, Kaiflex etc). Cellegummi og ferdig koblet varmekabel med støpsel finnes hos "alle" rørleggere.

En annen ting, når du har tint opp slangen, hell på kaldt vann da dette fryser senere enn vann som har vært oppvarmet.

OK. Tenker at vannet inni båten - i slangen er en skags miks, siden avløpet er under vannlinja vil det alltid gå vann inn, i dette tilfellet rundt 10-15 cm som i utg. punktet er saltvann. Men mulig saltet felles ut, det veit jeg ikke...

Når det gjelder trekk veit jeg ikke helt hva du mener - tenker du lufttrekk? Trekker fra motorrom og ut til skapet. I kjølsvinet kunne det selv.dreid seg om osmose, men jeg har ikke sett tegn til dette på skroget? Nå har jeg ikke fått sjekka under vannlinja, men slik jeg ser, ser jeg ikke noen ugjevnheter i skroget. Det er svært fuktig langs skrogveggene under benker etc, men osmose? Ny teori. Har ikke sett det på båter fra 70-tallet egentlig, trodde de litt nyere båtene var mer angrepet. Denne uskyldige lekkasjen kan jeg dog ikke spore. Hvordan kan jeg evt. sjekke om skroget er skadet av osmose på innsida? Får det "blemmer" der og? Har sett noen slike på yttersida på andre skadete båter, men usikker på om det evt ville vises på innsiden.

Var like gjerne en tur i motorrommet og. Om det først lukter verksted i båten, kan det like gjerne fortsette slik! (Vannet i kjølsvinet og kjølsvinet lukter vondt, uansett hvor ofte jeg vasker der...)Lire vann der heldigvis. Eneste var litt lengst akter, men det er lekk fra cockpit. Ach..

Ved trekk tenker jeg på luft fra kaldt sted mot avløps slangen. Skal ikke store trekken til før det fryser. Finner du ikke hvor det kommer fra eller har mulighet til å tette igjen så må slangen beskyttes mot trekk. Cellegummien er vindtett, men siden det er vanskelig å få isolasjonen helt tett ved skrog gjennomføringen, bør det i tillegg monteres en varmekabel på slangen som tilfører nok varme.

Treplugger som er nevnt over er uansett en billig og genial nødløsning:)

Jepp, enig. Varmekabler og isolasjon it is! Så får jeg gå rundt og grunne over hvorfor akkurat jeg opplever alt alt mulig fryser.

Ble nesten mørkredd av tipset om plastpest - for herre, om det trekker noen dl inn gjennom hele skroget på båten (gammal søttitllsbåt, tykt skrog) må det ha kommet svært langt.... Får uansett ikke sjekket før til våren, når skuta skal opp og skrapes. Håper derfor noen kan tipse om jeg kan diagnosere ut ifra hvordan kjølsvinet ser ut innvendig. Vannet kan med godvilje lukte eddik, men det kan like gjerne lukte noe annet. Fint og grønt...

ah, takk! Høres ut som en grei sak. Og ja, jeg blir mørkredd av å bare se på septikkslangene, så det setter helt klar ting i perspektiv!

Vurdert å ta med en lykt å se en gang til?

frykter jeg det samme skjer på toilettet etc, men det får jeg sjekke seinere....

Er det senere nå?

Håper derfor noen kan tipse om jeg kan diagnosere ut ifra hvordan kjølsvinet ser ut innvendig. Vannet kan med godvilje lukte eddik, men det kan like gjerne lukte noe annet. Fint og grønt...

Ikke for å skremme deg, men tillsig av veske.... Grønn som KAN minne om eddik. (amoniakk=piss)... kanskje.. Eneste frostsikringen du hadde gjort med dassen var å ha Frostveske oppi... hmmm.. er den frostvesken tilfeldigvis grønn?

Jeg krysser fingrene for at jeg har feil når jeg sier det er en mulighet for at du har en lekkasje fra der du vet....

Ang frost i kjølsvinet. Der skriver du at du finner det rart da det kun er en tynn finerplate mellom 20graders luft i salongen... Hva da med å sette inn en enkel datavifte på 12v som suger luft fra salongen og ned under dørkplatene? Da trenger du ikke enda en varmekilde, men om du kjøper en varmekabel til å surre rundt kuleventilen, kan du kanskje koste på en til som du legger rett nedi kjølsvinet. Med varme under dørken, blir det også mindre gulvkaldt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Før du hiver noe nedi, sjekk om vannet er ferskt eller sjøvann.

Par desjer Ajax med sitron både vasker og lukter godt.

Giftfri frostveske (propylenglykol) hindrer frysing.

Huff... letteste måte å sjekke om det er salt eller ferskvann er jo å smake, men siden vannet er grøndt og kanskje kommer fra septikken, er det kanskje ikke veldig fristende... tør du ta sjansen, smaker frostveske som regel søtt. (Det andre som da evt er blandet med den frostvesken, skal jeg ikke forsøke å beskrive hvordan smaker..)

RSL

Akk. Vil heller ha lekkasje fra septik enn osmose!

Dog hadde begge deler vært greit å slippe. Båten har ikke septikktank, og et enkelt (slik jeg ser det) slangesystem. Ser ingen forbindelser mellom toilett og kjølsvinet heller. (men hvem vet. små tunneller her mellom de to rommene under dørken, fra masta og fra andre steder.) samler seg vann i ei grop akter for masta, men veit ikke om dette er synderen - gropa er tett etter hva jeg kan se.

Fra det kjølsvinet lengst akter går røret og ledningene fra lensepumpa bakover til motorrommet. Ser dog ikke ut som om vannet kommer derfra da der er tørt. Liker ikke at vannet frosser i den trange tunnellen fra kjølsvin til motorrom, men har ikke mulighet til å sjekke tilstanden, da det er fast gølv over.

Godt resonnert ang. ammoniakk. Håper nesten på algevekst, men det skjer kanskje ikke på to uker. Dog frykter jeg heller at eddiklukta stammer fra vann i laminatet - etter nevnte hint om osmose. Etter jeg leste det har dog ALT lukta eddik, så vanskelig å stole på dømmekraften her...Har faktisk smakt på vannet. Dette før disse tipsene om septik! Klarer ikke identifisere det som hverken salt - eller ferskvann. Definitivt merkelig smak, men om det er olje, skitt, septik (!!!) eller annet veit jeg ikke. Lukta lukter rett og slett bare en miks av alt mulig. Malinga flasser av fra skrogsidene og det ligger flak på vannet. Ser ut til at det er flere lag med gammel maling som sprekker litt her og der. Kanskje naturlig om det har ligget vann her en stund. Enda et argument for å tørke opp svineriet - på et eller annet tidspunkt finner det vel veien til glassfiberen, om det allerede ikke er slik på utsiden.

At jeg ikke har helt frostveske i kjølsvinet er helt på trynet. Regner med at det er fordi jeg håpet på å holde det tørt en gang...Ah. Gleden ved gamle båter, dere!

Ble nesten mørkredd av tipset om plastpest - for herre, om det trekker noen dl inn gjennom hele skroget på båten (gammal søttitllsbåt, tykt skrog) må det ha kommet svært langt....

Ikke bekymre deg over osmose! Osmose er i vår del av verden stort sett kun et kosmetisk problem, ikke noe som vil gjøre at vann trenger gjennom skroget! Jeg har aldri hørt om båter i Norge som har begynt å lekke på grunn av osmose, og det tviler jeg på om andre har gjort heller. Tipper du har en kombinasjon av lekkasje ved kjølboltene, et par lett utette vindusrammer og kondens om legger seg på skroget og renner ned til kjølen. Grønnfargen kommer nok fra noe vannet passerer på sin vei nedover. Du kan prøve å tette eventuelle lekkasejer til sommeren, men nå på vinteren er det ikke stort annet å gjøre enn å tørke opp når det tiner. Og om du har et par cm is i kjølen, hva så? Det tiner uansett når våren kommer, og da kan du pumpe ut og tørke opp. Enkelt og greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ah. Takk!

Jeg har heller aldri hørt om det - men så har jeg ikke hørt om kjølsvin om fryser i plussgrader heller...Isen i kjølen likte jeg ikke pga liten plass akterover, men det er vel plass nok...Jeg har også fantastert litt om lekkasje v kjølbolter. Det er helt ok.

Og om du har et par cm is i kjølen, hva så? Det tiner uansett når våren kommer, og da kan du pumpe ut og tørke opp. Enkelt og greit!

Jeg mener å huske at du sa at lensepumpen var frosset fast i isen.... det er neppe å annbefale om noe går lekk mens du sover.

Jeg ville nok satset på å ha flytende vann i kjølsvinet. Det står til en hver tid noen cm vann i svinet mitt også, men det er ikke i fast form. Litt kommer fra en lekkasje i varmtvannsbeholderen og noe kommer inn gjennom mastefoten når det regner (snø som tiner) og kondensering.

RSL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...