atvv Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Er det en fordel att steglistene slutter 1 meter før akterspeilet, ser det er mange som gjør det. Og stegene bør vel se ut som B, eller?? Og hvilken vinkel på akter speilet er "normalt" A eller B Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 utforming , lengde, plassering og størrelse på steglistene må ses i sammenheng med hvor mye løft man ønsker , og hvor. Weslingen min har nedovervinklede lister, gromlingen har rettvinklede. Til et all-round skrog, ville jeg kanskje gått for en mellomting..? Er vanlig med lett utorvevinklet akterspeil. Her ville jeg målt på andre båter for å få en indikasjon på hva som er vanlig. Her kan det uansett justeres med kiler dersom man ikke treffer 100%. Her er en som har bygd båt i omtrent samme størrelse, sikkert endel tips: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=12127 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
atvv Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Når det gjelder akterspeilet så har jeg, etter timer med surfing på boatdesign.com, kommet til 12 grader for utenbordsmotor. Steglister er noe man skal ha respekt for tror jeg, hadde en sammtale med en guru idag, og han mente for mitt bruk, en midt i mellom kjøl og chine, starter fremme før planingsområde, og avsluttes ett stykke før akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Da er kjærra kommet hjem, og nå gjenstår endel montering av utstyr og maling. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Hvis det er spørsmål om hvilke skrog som er mest stabilt i stilleligge / lav fart, så er det to som jeg kommer på i farten: Shetland (måkevingeskrog) og Bever 740 (Komplekst skrog.) Noen bedre? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
manitu Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Chine-walk kan sikkert skyldes flere ting , men på min shakespeare oppstod fenomenet ved rundt 45 knop når båten slipper vannnet helt , og vil opp på "plata" på påhengeren. i det båten løfter seg fra vannet så vrir momentet fra motoren hele båten mot propellrotasjonen. Båten slutter å fly , detter ned i vannet , retter seg opp igjen , og vill straks opp og fly igjen. Dette ble nesten hel borte når jeg (hold dere fast nå) flyttet motoren to cm til siden , og litt opp. Det virker som propellrotasjonen nå presser skroget ned i vannet , når den vil opp å fly. .manitu Sitér dette innlegget A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.