Jump to content

hvilken skrogvinkel i bunn gir best stabilitet?


atvv

Recommended Posts

utforming , lengde, plassering og størrelse på steglistene må ses i sammenheng med hvor mye løft man ønsker , og hvor.

 

Weslingen min har nedovervinklede lister, gromlingen har rettvinklede. Til et all-round skrog, ville jeg kanskje gått for en mellomting..?

 

Er vanlig med lett utorvevinklet akterspeil. Her ville jeg målt på andre båter for å få en indikasjon på hva som er vanlig. Her kan det uansett justeres med kiler dersom man ikke treffer 100%.

 

Her er en som har bygd båt i omtrent samme størrelse, sikkert endel tips:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=12127

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder akterspeilet så har jeg, etter timer med surfing på boatdesign.com, kommet til 12 grader for utenbordsmotor.

Steglister er noe man skal ha respekt for tror jeg, hadde en sammtale med en guru idag, og han mente for mitt bruk, en midt i mellom kjøl og chine, starter fremme før planingsområde, og avsluttes ett stykke før akterspeilet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Chine-walk kan sikkert skyldes flere ting , men på min shakespeare oppstod fenomenet ved rundt 45 knop når båten slipper vannnet helt , og vil opp på "plata" på påhengeren. i det båten løfter seg fra vannet så vrir momentet fra motoren hele båten mot propellrotasjonen. Båten slutter å fly , detter ned i vannet , retter seg opp igjen , og vill straks opp og fly igjen.

 

Dette ble nesten hel borte når jeg (hold dere fast nå) flyttet motoren to cm til siden , og litt opp. Det virker som propellrotasjonen nå presser skroget ned i vannet , når den vil opp å fly.

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...