Jump to content

Startproblemer Cummins 2,8 es


atol

Recommended Posts

Hei. Jeg har en cummings 2,8 Es. Hele båtsessongen i fjord gikk i vasken grunnet følgende sjedde. Første helgen jeg var ute med båten begynte den å fuske. En automatsikkring på den gråe boksen ved siden av gassregulatoren gikk. Og lading sluttet. Trykte inn sikkring og kjørte resten av helgen. Søndag kom, båten begynte å fuske litt. Trodde den var tom for diesel så jeg fylte den. Og jeg levde i trua at det ble bedre. Da jeg stoppet båten ute på fjorden, så var det umulig å få den igang igjen. DEN STARTER OPP RUSER SEG KAFTIG OPP OG STOPPER... Som følge av dette satte jeg i gang full skifte av diesel filter lufting både her og der.

Men samme problem. Plutselig starter den, og det virker som om det hjalp at jeg regulerte mye med gasshendelen. Stopper regulerer med gasshendel og igjen går inn til båtplassen. Etter det started den ikke mere sommeren 2010... KUN STARTER OG RUSER SEG KRAFTIG OPP OG STOPPER.

Fikk min forhandler til å koble til "datan" på båten. TROR FEILKODEN het 1221 replace fuelpump eller el.feil. Sjekket alt av kabler, føler på svinghjul sikkringer osv. Det endte med at jeg sendte dieselpumpa på overhaling, men ingenting var i veien. Over 5000 kr bortkastet.

Har nå skudd av føler på svinghjul, gassregulator og den boksen som ser ut som hjernen til hele motoren. Bedt min forhandler til å sende dette inn for å få dette sjekket.

Er det noen som har vært borti samme problemer? Eller har fasiten tell å få liv i skiten igjen ??? Det ville vært kos å fått brukt båten i sommer....

 

MVH

 

BÅTSOLDATEN

 

129.jpg

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei,

Jeg hadde en gang en Bensin motor jeg slet med å gå reint, gikk ugjevnt og gasset seg opp og ned (injection motor).

Prøvde å bytte Bensin filter, (vurderte å bytte bensin pumpe), men så viste det seg at det var litt gjenge teip i tanken som tettet for "pick-upen" i tanken.

 

Du har sikkert ikke samme problemet, men koster ikke noe å sjekke det, hvis du er heldig kan det være en slik bagatell.

mvh

Jørn

Link to post

Trophy.Takker for svar. Ting begynner å haste for meg, jeg kommer hjem fra jobb i utlandet. Har en uke på å få noen svar på hva som feiler. Så jeg kan få båten igang til sommern. Alt av kabler ser helt og pent ut. Og pumpa er nyoverhalt med samme resultat. Har du noen eksempeler ?

Må eventuelt få fatt i eksperthjelp.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei har vært hjemme på ferie, og prøv å feilsøkt endel.

Dette er det jeg gjorde:

 

- Prøvde hjerne på motor gassregulator på en annen motor de fungerer helt fint

-Diesel ble også prøvd.

-Ohm på dieselpumpa ble målt. Og i boka sier 0,3 +- til 1 ohm. Den måleren sier 0,7 til 0,8 på pumpa. leding 4 og 7 på pumpa.

-Gått over endel kabler på ledningsnettet og sjekket, ikke funnet noe feil.

 

Forhandler er i kontakt med importøren i norge for å snakke om feilkoden som sier 1220 ikke 1221 inledningsvis.

 

De begynner å tro at noe måtte ha sjedd når pumpa ble overhalt, så den står på full mating.

Når jeg hadde pumpa insendt i fjord kunne de ikke finne noe feil på den. Men nå begynner de å vurdere om jeg må sende den inn igjen for å få den sjekket.

 

DEN FORTSATT STARTER RUSER SEG KRAFTIG OPP OG STOPPER.

 

Ser ut som ingen ende dette problemet vil ta....

Link to post

Virker som det er pumpa / regulatoren som det er noe "feil" med. Starter motoren momentant eller må du kinne lenge før den starter?

Hadde testet med løs dieseltank (og positivt trykk / fall inn på evt forpumpe) for å eliminere tull med dieseltilførselen.

 

Har du ovehalt diesel pumpa hos anerkjent verksted så hadde jeg først lett andre steder. Særlig dieselsystemet og evt givere som styrer pumpa/hjernen.

 

Kjenner ikke denne motoren, men på andre elektronisk styrte marine dieseler gjelder: Regulerer pumpa seg for mye opp ( uansett årsak)før motoren tenner vil den ruse ut og stoppe.

M

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei. Pumpa er overhalt hos steinkjer electrodiesel. De skal være gode på dette. Motoren starter momentant. Er veldig lettstartet. Ja det kan være værdt et forsøk å prøve noe alternativt fall til forpumpa.

Det kan jo se ut som det kan være en el.feil på pumpa. Min forhandler jobber nå med brunsvik marina for å finne ut feilen, så håper de kan komme frem til noe.

 

Men takker for gode forslag sålangt...

Link to post

Den har elektronisk regulator. Den er koblet til den store gråe boksen på bildet. Regulartoren har vært prøvd på en lik motor. og fungerer utmerket. Min forhandler sier nå at jeg må ta ut pumpa igjen.

 

Ser nå at du nevner noe om induktiv føler og aktuator. Sitter disse i regulatoren eller er de for seg selv ?.

 

Som jeg nevener tidligere, så gikk sikkringene som er til den gråe boksen, hvor gassregulatoren er tilkoblet av og til før at jeg fikk denne feilen. Og at lading sluttet å virke...(automatsikkringer)

 

Jeg er ikke mekaniker så jeg er ikke helt stødig på alle begrepene.

 

Takker for alle svar.

 

Er borte på jobb, og har bare 5 uker ferie i norge så håper jeg kan få orden på dette før jeg kommer hjem.

Link to post

Heisann!

 

Om denne motoren er en CR (Common Rail) motor så har du vel egentlig ikke en aktuator på selve regulator til HP-pumpen. Regulering av pådraget skjer ved at åpningstiden på injektorenes solenoider forandres, og derav drivstoffmengden. Min feil i siste innlegg!!

 

Men uansett så må regulatoren ha en form for turtalls registrering slik at den vet hvordan den skal regulere. Jeg antar at dette skjer ved en induktiv føler som pulser til regulatoren.

 

Isåfall, om føleren fusker, eller ikke gir signal, så vil regulatoren tro at motoren ikke har det turtallet den skal ha, og dermed øker den pådraget.

Økningen medfører til slutt at rusningsvern slår inn og stopper motoren.

 

Du skriver også at automatsikring til dynamoen slo seg ut. Kanksje verdt å sjekke dynaomoens regulator også. En altfor høy ladespenning vil øke lødestrøm og dessuten kunne forstyrre elektronikken.

 

Jeg er kanskje på bærtur her, men, som du skriver: Så virker det som at ønsker alle innspill, også de som er mere "brainstorming".

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har det endelig sjedd noe her. Men hvor bra det er vites ikke. Motoren går sånn som den skal gjøre, og vi har ikke gjort noen ting med den. Kun koblet til og fra kabler. Kopisen min har hatt den i gang over 1 time uten noe sjedde. så den starter å går som den skal. Det er jo bra men det er jo en feil en plass som sikkert plutselig dokker opp igjen.

Man får vel prøve å bruke båten og provosere frem problemet.

Link to post

Det kan høres ut som at det er en elektrisk feil. Jeg antar at dieselpumpen har en servomotor til throtlecontrol, dersom det er dårlig kontakt i feedback (enten inner eller outer loop) vil aktuatoren "fryse" i en eller annen stilling, i neutral vil den da ruse opp og en sikkerhets funksjon aktiverer stoppen på pumpa. Jeg kjenner ikke denne motoren og dette er en antagelse.

Link to post
  • 2 uker senere...

Ja den gikk fint i en dag. så når den skulle startes opp igjen over natta så var det samme problemet. Det er nok noe elektrisk som henger seg oppe. Vi tror det kan være den elektriske delen av dieselpumpen som spiller gale mathias med oss....

Hadde det bare gått å fått målt dette uten å tatt av pumpa så hadde det jo vært fint?

Det er meget trangt i motorrommet og nesten raskere å ta ut motoren....

 

Hvis motoren starter igjen nå så skal vi la den gå på tungang 4 ever....

 

 

he he

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...