Jump to content

Duoprop på eldre Windy......?


windy_22_HC

Recommended Posts

Har en Windy 22HC med en Volvo AQD40A  130hk diesel og 280 drev. Båten har et veldig solid, men dermed tungt skrog.......sliter litt med å få den i plan med 4 voksne og fulle tanker.

 

Motoren synes å være i god stand.....

 

Hva vil det koste og konvertere til duoprop og hvor stor effekt kan jeg forvente.....?

Det ligger et DP290 1:1,61 (passer vel til din diesel?) beskrevet som veldig bra på finn.no for 30.000,-.  Har sjøl DP280 1:1,61 og fått bekreftet at en kan montere 290DP eller 280Dp underdel på dette.  Må shimses og ordnes litt.  Antar at du kan få en underdel i god (nok) stand for f eks 12-15.000.

 

Effekt, vet ikke mye om det, men har forstått at DP hjelper på ganske mye i aksellerasjon/opp i plan.  AQD40 er kanskje noe undermotorisering uansett for tur-lastet 22 HC?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Forstår det slik at duoprop gir ca. 70% større propelloverflate i vannet.  AQD40A  er nok på grensen til undermotorisering ( drømmer om KAD 42...), men båten marsjer faktisk helt greit i 22-23 knop når den er i plan.

 

Hvis duoprop gir bedre aksellerasjon opp i plan slik at motoren ikke blir så hardt belastet så er jeg happy..

 

Høyere virkningsgrad på propellen bør vel gi litt lavere forbruk også....  

Link to post

Har et bedre forslag. Monter på større flapser, hvis du har plass. Min båt plante ikke før 17-18 knop, flapsene var 20cm breie. Monterte på 60cm flapser, og nå planer båten fra 12 knop. Er mye mye lettere å få den opp i plan nå.

 

mvh

Kjelli

Får hive meg innpå med en av kjepphestene mine - denne gang at trimplan "egentlig" ikke er til for å på båten raskere i plan.  Men til for å balansere båten når du går i jevn fart.  Og kan være kjekke å bruke for å kunne holde båten i plan ved litt lavere fart enn uten plater.

 

Har du båt med aksel har du ikke noe valg naturligvis (men det er vel de færreste akselbåtene som er planende?), du må bruke platene.  Men, på båter med Z-drev fra de siste 15 år eller der omkring har du også powertrim (endring av drevvinkel).  Min erfaring fra forrige båt, som hadde både plater og powertrim) var at raskest i plan kom jeg ved å sette platene nøytralt, powertrim nøytralt, gi gass, og justere powertrim inn når farten hadde økt en del, justere powertrim ut til riktig vinkel når jeg var i marsjfart.  Deretter bruke trimplan for å balansere båten sideveis.

 

Windy 22 vil få to fordeler ved å gå over til 290 DP:

 

så vidt jeg vet (kan være feil) har alle 290 powertrim - hjelper til med å få den riktigste drevvinkelen

DP gir mer "pønsj" - raskere over i plan

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...