windy_22_HC Startet 15.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2004 Har en Windy 22HC med en Volvo AQD40A 130hk diesel og 280 drev. Båten har et veldig solid, men dermed tungt skrog.......sliter litt med å få den i plan med 4 voksne og fulle tanker. Motoren synes å være i god stand..... Hva vil det koste og konvertere til duoprop og hvor stor effekt kan jeg forvente.....? Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Har en Windy 22HC med en Volvo AQD40A 130hk diesel og 280 drev. Båten har et veldig solid, men dermed tungt skrog.......sliter litt med å få den i plan med 4 voksne og fulle tanker. Motoren synes å være i god stand..... Hva vil det koste og konvertere til duoprop og hvor stor effekt kan jeg forvente.....? Det ligger et DP290 1:1,61 (passer vel til din diesel?) beskrevet som veldig bra på finn.no for 30.000,-. Har sjøl DP280 1:1,61 og fått bekreftet at en kan montere 290DP eller 280Dp underdel på dette. Må shimses og ordnes litt. Antar at du kan få en underdel i god (nok) stand for f eks 12-15.000. Effekt, vet ikke mye om det, men har forstått at DP hjelper på ganske mye i aksellerasjon/opp i plan. AQD40 er kanskje noe undermotorisering uansett for tur-lastet 22 HC? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
windy_22_HC Svart 16.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Forstår det slik at duoprop gir ca. 70% større propelloverflate i vannet. AQD40A er nok på grensen til undermotorisering ( drømmer om KAD 42...), men båten marsjer faktisk helt greit i 22-23 knop når den er i plan. Hvis duoprop gir bedre aksellerasjon opp i plan slik at motoren ikke blir så hardt belastet så er jeg happy.. Høyere virkningsgrad på propellen bør vel gi litt lavere forbruk også.... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Hvor ofte er det 4 voksne i båten? Det viktigste må jo være at den fungerer slik du forventer med normal last. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 , men dermed tungt skrog.......sliter litt med å få den i plan med 4 voksne og fulle tanker. Har et bedre forslag. Monter på større flapser, hvis du har plass. Min båt plante ikke før 17-18 knop, flapsene var 20cm breie. Monterte på 60cm flapser, og nå planer båten fra 12 knop. Er mye mye lettere å få den opp i plan nå. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
windy_22_HC Svart 16.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Det er ikke plass til særlig større flaps dessverre..... Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Det var synd, for det koster ikke mye i forhold til drev. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
windy_22_HC Svart 16.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Enig........skal sjekke prisen på ombygging til duoprop......sikkert ikke billig.... Men mye billigere enn å bytte motor da.... Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Har et bedre forslag. Monter på større flapser, hvis du har plass. Min båt plante ikke før 17-18 knop, flapsene var 20cm breie. Monterte på 60cm flapser, og nå planer båten fra 12 knop. Er mye mye lettere å få den opp i plan nå. mvh Kjelli Får hive meg innpå med en av kjepphestene mine - denne gang at trimplan "egentlig" ikke er til for å på båten raskere i plan. Men til for å balansere båten når du går i jevn fart. Og kan være kjekke å bruke for å kunne holde båten i plan ved litt lavere fart enn uten plater. Har du båt med aksel har du ikke noe valg naturligvis (men det er vel de færreste akselbåtene som er planende?), du må bruke platene. Men, på båter med Z-drev fra de siste 15 år eller der omkring har du også powertrim (endring av drevvinkel). Min erfaring fra forrige båt, som hadde både plater og powertrim) var at raskest i plan kom jeg ved å sette platene nøytralt, powertrim nøytralt, gi gass, og justere powertrim inn når farten hadde økt en del, justere powertrim ut til riktig vinkel når jeg var i marsjfart. Deretter bruke trimplan for å balansere båten sideveis. Windy 22 vil få to fordeler ved å gå over til 290 DP: så vidt jeg vet (kan være feil) har alle 290 powertrim - hjelper til med å få den riktigste drevvinkelen DP gir mer "pønsj" - raskere over i plan Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.