Jump to content

LYS-tall sett i forhold til Polardiagram


bjoris

Recommended Posts

Rart hva en får tid til når barna er syke...

 

I forbindelse med diskusjonen om hva nye Bav 32 ville få i LYS begynte jeg å tenke på at dette må en jo kunne regne seg ut fra polardiagrammene på andre båter som har standard LYS! Det er jo båtfart dette handler om 50% mot vinden og 50% med vinden. Vel, polardiagrammet har jeg ikke for B32 , men for meg er det vel så interessant å se om min Hanse 350 har riktig LYS i forhold til andre Hansebåter f.eks. og siden polardiagrammene må være med samme vindhastighet ble det naturlig å se 320 mot 350 og 400 som ett eksempel og resultatet var overraskende.

 

Det er sikkert synspunktet på måten jeg har regnet ut dette på og ja, jeg ser at en mindre båt blir mer påvirket av bølger, men som en vil se, det er ikke symetri i dette uansett. Jeg tar gjerne en diskusjon på utregningsmetoden, men jeg har altså gjort det slik at jeg har i % regnet ut hvilken fart 320 modellen har ifht hhv 350 og 400 modellen. Det er forutsatt 50% mot vinden (40 grader) og 50% med vinden (180 grader) slik jeg forstår er utg.pkt for LYS. Jeg kan dog nevne at forskjellen er noe mindre om en bruker snitt på alle kurser.

 

De tre polardiagrammene har bare 20 knop true wind som felles, 320en og 350en har også felles data for true vind lik 14 og 8 knop. Her er resultateten:

 

Merk at følgende er standard LYS for disse båtene:

320: 1,14

350: 1,22

400: 1,30

20 KNOP TRUEWIND:

320en: Sett i forhold til fart hht polardiagram og standard LYS til 350en skulle 320en hatt 1,175. Tilsvarende mot 400 skulle den hatt 1,171.

350en: Sett i forhold til standard LYS til 320en skulle 350en hatt 1,182. Sett i forhold til 400 skulle den hatt 1,216

400en: Sett i forhold til standard LYS til 320en skulle 400en hatt 1,25 i LYS og tilsvarende ifht 350 skulle den hatt 1,305.

 

Konklusjonen her er at 320en har betyelig rabatt i LYS-tallet sitt mens 350en og 400 har ganske rimelige tall seg i mellom, men altså ikke målt mot 320en. Min erfaring er også slik, vi går noe bedre enn 320en, men ikke nok ifht forskjellen i LYS!

 

14 og 8 KNOP TRUEWIND:

Her har jeg ikke regnet like mye, men trenden er helt lik, 320en sitt måltall mot 350en ville vært ca 1,18 i 14 knop vind og 1,17 i 8 knop vind.

 

KONKLUSJON:

Jeg kan være med på at en 32 foter mister litt mer fart av bølger enn en 35 foter og en 40 foter, hvor mye har jeg ingen formening om, men som jeg skrev innledningsvis, det er ingen symetri her da 350 og 400 tallene er veldig tilsvarande sett ifht polardiagrammene, dvs det 350en seiler saktere enn 400 for den nøyaktig kompensert for i lavere LYS, mens 320en får betydelig mer kompensert enn det den ihht sitt polardiagram skal seile...

 

Kjempeinteressant:) og kom ikke her å klag mer på at 350en er satt ned fra 1,24 til 1,22!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Ikke sikkert det gir en annen konklusjon, men 180grader unna vinden er ikke mulig eller optimalt for noen båter, så bruk 160-170 grader istedet i beregningene. Mener å huske en lys regatta må inneholde et slørelegg også ( altså ikke ren pølsebane)?

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Nei, %vis forskjell er rimelig lik på alle kurser, men minst på 40 grader truewind, altså maksimalt opp mot vinden derfor blir resultatene litt forskjellig om en bruker snitt for alle kurser eller 50% mot vinden og 50% direkt med vinden.

 

320en går f.eks 97.7% så fort som en 350 på 40 grader truewind, mens det fra 50 grader og nedover legger seg på ca 95-96% av 350en sin fart. Jeg finner det derfor rart at LYS-komiteen valgte å sette 350en 0,10 høyere enn 320en. Hvordan regner de seg frem til noe slik? En artig parallell er jo Bavaria 32ac mot Bavaria 36ac. To veldig like båter i form, men der den ene er 4 fot større. Da kom komiteen frem til at forskjellen skulle være 0,05, dvs 1,14 mot 1,19. Uten å ha sett polardiagrammene disse i mellom tror jeg at dette er mye mer i tråd med den reelle fartsforskjellen enn det de har klart på Hanse 320 vs 350. Når vi nå har slitt med 1,24 i 3 sesonger så er det selvsagt ramaskrik når komiteen kommer til at det er mer fornuftig med 1,22, men slik er det, ingen vil at konkurrentene skal få det lettere enn før og det er få som gidder å høre på argumentasjoner som denne her :yesnod:

 

Nå er 350ens tall i tråd med 400 sitt, men vil åpenbart få det tøffere i mye sjø siden det må antas at 350en mister mer fart i bølger enn 400en, samtidig er det jo i % så kanskje det ikke blir så stor forskjell likevel... Sett i forhold til Bavaria sammenligningen er forskjellen 320 vs 350 for stor, jeg vil ikke her ha noen bestemt mening om 350en har feil tall eller om det er 320 som har feil tall, men nå skal jeg lete etter polardiagrammen til de hardeste konkurrentene våre, det kan bli artig matematikk om ikke annet:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det hjelper vel ikke så omdømmet når LYS komiteen holder formlene for beregning hemmelige. Jeg er ikke så sikker på om formlene egentlig tåler dagens lys,

det er nok en god det skjønn inne i bildet. LYS ble jo laget for at de som seilte Lindingö rundt skulle kunne sammenlignes. Derfra har det vokst og vokst.

Det er et sånn passe rating system som vel er det beste vi har i dag, men jeg føler at det er litt for mye magi rundt utregningen. Det inngår blant annet

gamle regattaresultater i beregningen. Så å kunne beregne LYS fra polardiagram er mer eller mindre umulig, den magiske hemmelige faktoren er det bare noen

ytterst få som kjenner. Men alternativene er vel ikke så mye bedre. Da er det bare match med identiske båter som gjelder, med loddtrekning av båt før start.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post

MERK! Dette var ikke ment som en måte å regne ut LYS tall på! Poenget er at det må være en bra måte å sammenlikne ett LYS-tall mot ett annet, noe som jo er svært så interessant, spesielt mot båter en har knivet mot mange ganger under mange forskjellige forhold! En finner ikke ut om en har riktig LYS, men en finne ut om en har eg gunstig/ugunstig tall i forhold til båten en sammelikner seg mot!

 

Ravddo: Hvorfor dra inn VMG? I beregningen av LYS ser en på potensiell fart for alle vindretninger ved 5 ms:

fra norlys: LYS = 1 tilsvarer ca 4.5 knops gjennomsnittshastighet på sirkelbane i midlere vindstyrke, 5 m/s. Sirkelbane er som å seile rundt en øy, eller samme distanse i alle retninger mot vinden.

Jeg trodde dette var en beregning med 50% motvinden og 50% medvinden så mine tidligere beregninger er ikke riktige. Her følger snittberegninger mellom de 3 Hansebåtene på alle kurser fra 40 til 180 grader truewind, men jeg har da også sett på max og min på enkelt kurser for å vise ytterpunktene, men åpenbart vil en seilas aldri foregå på samme kurs hele tiden derfor vil resultatet ligge et sted i mellom disse punktene, et snitt mellom alle kurser er åpenbart ikke riktig det heller på samme måte som LYS beregningen på en gitt vindhastighet åpenbart heller ikke blir riktig, nå kompenseres tallene basert på erfaring og jeg vil tro at det er vanskelig å komme opp med noe mer rettferdig selv om det er uheldig at det skal være så mye hemmeligheter bak utregningene. Jeg antar likevel at hvis alt gikk ann å regne ut så ville slike som meg hatt mange tråder både her og der for å argumentere for at ting ikke var riktig:) hehe

Her er resultatene:

20 knop vind:

350 og 400 LYS ifht 320en sitt std.LYS og polardiagram samt tilsvarende for 350 vs 400

----------------------------350 vs 320-------------------400 vs 320--------------350 vs 400

Snitt (40-180 gr)--------1,194--------------------------1,306----------------------1,177

Max------------------------1,227--------------------------1,384----------------------1,219

Min-------------------------1,167-------------------------1,268-----------------------1,145

14 knop vind:

350 LYS ifh 320 sitt LYS og polardiagram

Snitt (40-180 gr)-------------1,190

Min------------------------------1,175

Max-----------------------------1,212

8 knop vind:

350 sitt LYS sett i forhold til 320 sitt std.LYS og polardiagram

Snitt (40-180 gr)--------------1,196

Min-------------------------------1,166

Max-------------------------------1,214

Konklusjon:

Snitt betraktningen basert på std.LYS for 320en viser at 400 relativt sett har ganske tilsvarende std.LYS med ett snitt på 1,306 mot std.tall 1,30 (1,31 for epoxy versjonen). En ser likevel at max og min har store forskjell og det er mellom 60 og 120 grader truewind denne båten relativt sett går best. Dersom disse kursene sammenfaller med kursen for best VMG vil jo båten ha best sjanser sammenlignet mot 320en.

Ser en for 350en er dokumentasjonen mer omfattende siden en har tall både for 20-14 og 8 knop vind. Trenden er også helt lik på alle vindstyrker, snittet gir ca 1,19 i LYS mot dagens 1,22 og bare der forsjellen er størst (maks verdi) er tallet opp på det som faktisk er std.LYS på denne båten, 1,22. Trenden er helt lik sett ifht 400en.

 

Konklusjon 350en har fortsatt et høyt LYS-tall basert på polardiagramverdier for alle kurser ifht Hanse 320 og 400...:). Jeg sier ikke at 1,22 er feil, men det er relativt sett for høyt ifht 320 og 400en. LYS-komiteen skulle nok gjort som de gjorde med B32ac og B36ac, brukt 0,05 som forskjell og ikke 0,10, nå 0,08... MEN, det kommer nok til å gå vinter og vår før vi kommer ned på 1,20-1,19. Kanskje kommer 320 og 400 opp, men det er vel mindre trolig, jeg har iallefall ikke sett noen voldsomme resultat på noen av dem. Det mest interessant er at dette stemmer bra med erfaringene våre mot 320en, vi seiler fortere enn 320en når vi gjør ting riktig, men ikke 7% slik LYS-tallet indikerer:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...