Jump to content

Reparere skadet propell Volvo G5

skhauge

Recommended Posts

På min første tur med ny båt i sommer klarte eg å få nærkontakt mellom propell og fjell. Ingen nytt fenomen her på forumet vil eg tru. Kjøpte båten i sommerferien. Kjørte båten ca 6 timer etter dette skjedde, samt har hatt et par mindre runder på fjorden. Sommeren var jo elendig værmessig så båtbruken vart deretter. Merket ingen vibrasjon i båten etter dette skjedde. Men klart det ikkje er bra å kjøre med.

Så er spørsmålet. Er dette mulig å reparere? Har en lokal mann som ordner propeller som skal sjekke om det lar seg ordne, men han er på jobb reise. I påvente legger eg ut bilder for å få input av folket her inne. Dette er vel materialet nibral som Volvo bruker. Har googlet og ser det skal være mulig å sveise det, og dermed skulle det være mulig å legge i sårene. Skadenepå bildene ser verre ut en det er i virkeligheten. Blitz lurer litt. Grader er tatt med fil for å få vekk de skarpe kantene.

Andre som har fikset lignende skader?

propell_blad_1.jpg

popell_blad_1_2.jpg

propell_blad_2.jpg

propell_blad_2_2.jpg

propell_blad_3.jpg

propell_blad_3_2.jpg

Jeg ville også velge Winrace propellers. Har rettet flere propeller samt kjøpt nye derfra. Han er forøvrig velvilligheten selv når man har spørsmål om propeller. Spurte først på volvo forhandler, om å få oppgitt stigning på duopropp samt om de kunne beregne propell for meg uten at jeg kjøpte fra dem. Svaret jeg fikk fra volvo var ""NJET". Ringte til Winrace og fikk alt besvart gjennom en hyggelig samtale.

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da er propellen kommet i retur etter Winrace har hatt den innom sitt verksted. Resultatet er fantastisk. Den ser ut som en ny, og kanskje den faktisk er "bedre" en en ny. Om en ser på bildene eg startert dette innlegget med og dette bildet som eg tok når eg fikk den i retur så forstår dere sikkert min oppfatning av saken. Kjempe fornøgd med resultat og service.

Det er forøvrig en G4 propell (ikkje G5 som eg skrev)

bilde_etter_rep.jpg

Hva kostet denne reparasjonen? Var det skader på begge propeller eller bare 1?

Ser frorresten betydelig med kavitasjonskader på propellen i øverste bildene, er også dette fyllt i og slipt ned, ser jo strøken ut den propellen nå da :thumbsup: Med så mye kavitasjonskader hadde jeg reklamert, men det hjelper jo lite når propellen uansett var selvforskylt skadet i tillegg :discuss:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Bildene lyger endel. Det er antydning til kavtitasjon men på langt nær slik bildet øverst viser. Uansett kan eg ikkje reklamere på det, og eg ser vel ikkje at det betyr stort om det er et par "groper" etter kavitasjon. Det er et kjent problem.

Det var kun propell 1 (sett fra hekk) som hadde fått skade. Denne reparasjonen kostet meg inkludert frakt begge veier ca 2300,-.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...