Jump to content

Finnes det gode båtforsikringer for helårsbruk?

Johannes

Recommended Posts

Finnes det gode forsikringer for oss som bruker båten hele året?

De fleste selskapene dekker ikke skade forårsaket av frost eller sammenstøt med is.

Det er egentlig litt pussig, tror det er langt flere skader på båter i opplag enn båter som ligger på sjø i vinterhalvåret.

Hva med denne forsikringen her hos Quality Maritime? Sammendrag

Her ser det ut for meg at man er langt bedre dekket enn hos de fleste andre selskaper.

Bonus ordning har de også.

Noen som er god på å lese vilkår?? :crazy: :crazy:

Er det noen som har erfaring med Quality Maritime? Er de god på pris? Kundebehandling? Skadeoppgjør?

Vi burde forsøke å rotte oss litt sammen for å få en god forsikring også om vinteren. :thumbsup:

Redigert av Johannes (see edit history)

Jeg kjenner ikke noe til eller kjenner noen som bruker Quality Maritime. Jeg leste likevel gjennom forsikringsvilkårene som du hadde linket opp til, og disse virket etter mitt skjønn noe "hjemmesnekrete". Med det mener jeg dårlig språkform, mange skrivefeil og mange gjentagelser av relativt uvesentlige punkter. Enten er vilkårene oversatt fra et annet språk av en dårlig oversetter eller så er det benyttet "klipp og lim" metoden fra andre polisetekster. Med andre ord virket ikke vilkårsteksten spesielt tillitvekkende sett fra mitt ståsted som tidligere Insurance Adjuster som det heter hos Lloyds.

En annen ting er at de fleste norske forsikringsselskaper som er engasjert i lystbåtforsikring har poliser som omfatter helårsdekning. Jeg har selv en slik og har hatt det i alle tidligere forsikringsforhold fordi båten ligger på vannet hele året, riktig nok i et område som bortsett fra de to-tre siste årene har vært relativt isfritt. Send en forespørsel til de leverandørene som kan være aktuelle og opplys at det gjelder helårsdekning.

Det kan i denne forbindelsen nevnes at da jeg gikk ut med forspørsel til 7 selskaper på ny forsikring for 2011 fikk jeg et tilbud fra et norsk selskap som var 30% lavere enn 2010 forsikringen (også et norsk selskap) og 50% lavere enn en norsk forsikringsmegler sitt tilbud på vegne av et utenlandsk selskap. Vilkår og egenandel var noenlunde like i alle tilbudene. Betrakt alle tilbud som ligger under 0,6-0,7% av forsikringssummen som relativt gode og velg ut fra dekning, dekningsområde og krav til egenandel i ellers like tilbud.

Kes

Jeg er helt enig i at teksten gjorde innholdet litt vanskelig tilgjengelig.

Men er du av den oppfatning at forsikringen dekker skader forårsaket av frost, gitt at produsentens forholdsregler er fulgt?

Det ser også ut for meg at forsikringen dekker skade forårsaket av et plutselig og uforutsatt sammenstøt med is. Er du enig?

Det er dette norske forsikringsselskaper unndrar seg iht. villkårene. Da vil jeg hevde at det i realiteten ikke er en helårsforsikring selv om polisen gjelder hele året.

Hvis du eller andre kjenner til norske selskaper som har en forsikring som dekker frostskader og sammenstøt med is vil jeg svært gjerne at det postes i tråden

Ser nå at Quality Maritime har vunnet test i Seilas, de har også en avtale med KNS.

Hvis det er langt flere skader på båter i opplag på land så kan jo det skyldes flere ting. F.eks. at det er veldig mange flere båter i opplag der enn på sjøen. De som har båter på sjøen er kanskje også bedre til å kontrollere at alt er ok.

Når skader skjer på sjøen, kan det ofte være pga vanninntregning f.eks pga frost/is. Det kan bli svært dyrt både for båt og motor.

Siden all forsikring er et veddemål så skjønner jeg godt at selskapene ikke vil dekke skader forårsaket av f.eks. frostspregning selv om man skulle ønske det var annerledes.

Det er et spørsmål om risiko. Betaler du nok så vil sikkert også et selskap forsikre mot det. Ligger du i boblehavn i marina (proff) så dekker noen slike skader, men da forlanger vel bare selskapet et oppgjør med marina`n i etterkant... .

Helårsforsikring gjør jo at du også har dekning ved skader som måtte oppstå i opplag på land.

Forsikringen dekker skader og tap som følge av plutselige og uforutsette hendelser som det står i poliseteksten. Etter opplistingen om hva dette omfatter, kommer dette avsnittet om unntak (kopiert fra poliseteksten):

UNNTAK

INGEN KRAV dekkes under Seksjon A for

1. Motorer og gir/drev, elektrisk maskineri og utstyr, batterier og koblinger, med mindre det er forårsaket av hærverk eller frost (forutsatt at alle forholdsreglene som er anbefalt av fabrikanten er tatt for å beskytte gjenstanden og sikkerhetsforskrifter er overholdt), plutselig tilfeldig innstrømming av vann til fartøyet, utenbordsmotor(er) som faller av eller overbord, brann ved

oppbevaring på land, tyveri som beskrevet i 5, 6 og 7 ovenfor, ulykker som skjer under håndtering som beskrevet i 2 ovenfor,

grunnstøting, synking på grunn av en forsikret risiko, brann om bord på fartøyet, kollisjon eller at fartøyet er i kontakt med enhver ekstern substans (inkludert is) annet enn vann. (Uthevingene er foretatt av meg). Hvis du leser videre punktene under dette hovedpunktet ser du at den samme formuleringen også er benyttet i forbindelse med andre skader

Ut fra dette dekkes da kollisjonsskader med is, men det som kan bli et diskusjonsspørsmål, er om en kollisjon med is i et farvann hvor det er fast is eller drivis kan defineres som uforutsett eller ikke. Jeg ville for sikkerhets skyld bedt om å få en avklaring på dette på et stykke papir eller en e-post før jeg tok for gitt at det var dekning.

Hvis dekningen omfatter frost- og isskader under bruk slik som polisen gir inntrykk av, ville det vært artig å vite hva dette koster i forhold til en "vanlig" forsikring.

Det kan i denne forbindelsen nevnes at da jeg gikk ut med forspørsel til 7 selskaper på ny forsikring for 2011 fikk jeg et tilbud fra et norsk selskap som var 30% lavere enn 2010 forsikringen (også et norsk selskap) og 50% lavere enn en norsk forsikringsmegler sitt tilbud på vegne av et utenlandsk selskap. Vilkår og egenandel var noenlunde like i alle tilbudene. Betrakt alle tilbud som ligger under 0,6-0,7% av forsikringssummen som relativt gode og velg ut fra dekning, dekningsområde og krav til egenandel i ellers like tilbud.

Jeg trenger helårs forsikring. Er det juridiske hindringer for å legge ut navnet på de beste tilbudene? I så fall: Kan du sende meg en mail?

I forhold til om drivis vinterstid kan være uforutsatt...

Sommerstid ligger det mye stokker i fjæra og tildels i leia, men ingen har vel sagt at du ikke er dekket av vanlig forsikring hvis du har et sammenstøt.

Når man er forsikret mot uforutsatte sammenstøt med fremmedlegmer, inkludert is, kan man vel vanskelig hevde at det ikke gjelder is om vinteren fordi det da er sannsynlig at det da forekommer is.....

Motsatt, at man er forsikret mot sammenstøt med is, men bare hvis det er varmt i vannet... :giggle:

Naturligvis vil man få problemer med skadeoppgjøret hvis man med forsett kjører inn i en samling stokker eller fast is/isflak.

Men poenget om å få det bekrefet er greit og jeg skal ta ein e-post til Quality Maritime for å avklare.

Så langt virker det som Quality Maritime har de desidert beste vilkår for vinterbruk av de vilkår eg har sett.

Skal også sende en forespørsel om pris på en helårsforsikring, det er jo flott med gode vilkår, men ikke så stas hvis prisen er hinsides.

Men er det ingen andre som er forsikret mot frost og is????

Etter min mening er det av stor interesse hvis man vil bruke båten hele året.

Vær også oppmerksom på at mange (de fleste?) av de "utenlandske" selskapene ikke har rettshjelpsdekning som vel er en helt normal del av forsikringen for "norske" selskaper. Det vil si at forsikringen dekker nødvendige utgifter til advokat, sakkyndige etc dersom men blir part i forbindelse med tvist som eier eller rettmessig bruker av båten. Denne rettshjelpsdekningen dekker også tilsvarende ugifter etter at båten er solgt og forsikringen har opphørt i forbindelse med salget, dvs dersom det oppstår en tvist med kjøperen av båten

Sjekk ut pris hot Atlantica, jeg gjorde det og sparer masse... :-)

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Mener bestemt at man kan tegne det, Jeg utvidet min fra 15 mars til 31.10. uten tillegg i prisen. Og i den forbindelse mener jeg at jeg kunne velge helårsforsikring på vannet...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Sumi II: Tror alle selskap tilbyr dekning hele året, det bare det at når du leser vilkårene vil du somregel oppdage at du ikke er dekket mot vinterens utfordringer, frost og is.

Det er det jeg ønsker å få frem, hvilke selskaper har reell vinter dekning.

Altså dekker skade forårsaket av frost\is.

Bergen Dørk: Nemi ser spennende ut, men har ikke lagt ut vilkårene sine, litt pussig i og med at det er nettbasert. Har de dekning i forhold til is og frost?

Atlantica har ikke reell vinterdekning, klipp fra deres vilkår:

"Forsikringen erstatter ikke

skade:

• forårsaket av is, snø, frost,"

Også har de en litt pussig 15% avkortning ved skadeoppgjør, det har jeg ikke sett før, klipp fra deres vilkår:

"Ekstra egenandel

Utover den egenandel som angis i

forsikringsbeviset fratrekkes en

ekstra egenandel på 15 % av

skadebeløpet ved skade:

• når vann plutselig og uforutsett har

trengt inn gjennom skroget,

gjennomføringer, tilsluttede

rørledninger eller slanger til disse

• på mast, rigg og seil under seiling

ved plutselig og uforutsett ytre

påvirkning

• ved kappseilas arrangert av

forbund eller forening

Den ekstra egenandelen gjelder ikke

ansvarsskader."

Det er vel rimelig i anta at ved grunnstøtning som fører til vanninntrengning og videre at båten synker så vil vel selskapet hevde at vannet kom inn plutselig og uforutsett.

Og vedr Nemi forsikring, så dekker den heller ikke skade som er forårsaket av is eller frostsprengning. Hvem dekker eksplisitt slike skader og hva koster en slik forsikring? Det er ikke enkelt dette, da det også i en del tilfeller kan skyldes vanskjøtsel (det ser jeg til tider i båthavna).

Sitat - dekker ikke: "Skade som skyldes eller er en følge av snø- og istyngde, frost og issprengning,

eller berøring med is."

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Enkelt er det ikke, men vi får se hva som er mulig å få til. Så langt ser det ut for at Quality Maritime har forsikring som dekker dette, gjenstår å få rede på prisen, kommer tilbake til det. :thumbsup:

Synes det er pussig ikke flere etterspør dette når de har til hensikt å bruke båten hele året.

Kan se ut for at Unison har bra dekning.

Jeg har en Viknes 1030 som brukes hele året, synes det er litt på trynet at skade på grunn av sammenstøt med en stokk dekkes, men ikke sammenstøt med en isklump.

Snakker naturligvis ikke om kjøring i is med forsett..

Det burde være en selvfølge at alle sammenstøt er dekket, uansett om det er is eller en jernbaneskinne som ligger der å flyter.

Litt mer vrient med frostskader, men ikke mer vrient enn at det håndteres greit i forbindelse med hus og hytter.

Har også litt tro på at større etterspørsel vil gi et bedre tilbud...

Jeg valgte vekk Atlantica pga veldig strenge vilkår. Holder en knapp på Pantaenius. Blant de rimeligere forsikringer men med fornunftige vilkår...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Quality Maritime bekrefter pr. e-post at de dekker skade som følge av plutselig og uforutsett sammenstøt med is.

I forhold til vilkår er de da av de absolutt bedre.

Prismessig er de 30% dyrere enn mitt nåværende selskap som dekker skade relatert til frost, men ikke sammenstøt med is. Da er det faktisk også tatt høyde for 20% bonus..

Har tenkt å sette opp en liten oversikt over hvilke selskaper som har dekning i forhold til nettopp frost og is for så å gjøre en prissammenlikning.

Det burde vel være av interesse for flere av helårsbrukerene??

Åhhh kom igjen..... hva sier vilkårene til Pantaenius om is og frost da???

Såg raskt gjennom vilkårene deres men fant i farten ikke noe urimelig her? Vet du om noe?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...