Rolf Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Har tenkt å sette opp en liten oversikt over hvilke selskaper som har dekning i forhold til nettopp frost og is for så å gjøre en prissammenlikning. Det burde vel være av interesse for flere av helårsbrukerene?? Og for oss som ikke er helårsbrukerer nettopp pga de kraftige begrensingene som selskapene flest opererer med når det gjelder skade pga frost og is. Hadde en runde med de store norske selskapene for noen år siden og fant at jeg ikke ville være dekket så dermed er båten på land om vinteren. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Fanafjord Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 (redigert) Som med alt annet er pris bare en side av saken. Noen vil har billigst forsikring og kan godt leve med strenge vilkår. Andre ønsker å ha det litt romslig og er villig å betale (litt) for dette. (Og mange bryr seg ikke og ender opp med med en forsikring med strenge vilkår OG hoy pris. ) Redigert 11.Februar.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sumi II Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 (redigert) Du har rett med strenge vilkår Fanafjord, jeg har les mine nå. Ser ut som at Quality Maritime har en bedre total pakke. Men Quality er 2000.- dyrere for mitt vedkomne. De 15% som trekkes ved en eventuelt skade er jo av skadebeløpet... Men samtidig så har jo Atlantica en grei løsning på motorhavari med motor ekstra. "kanskje fint for oss med VP" Quality har ingen fradrag pr år, det er jo veldig bra. Men uansett så er det en liten jungel... Redigert 11.Februar.2011 av Sumi II (see edit history) Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Johannes Svart 11.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 De 15% som trekkes ved en eventuelt skade er jo av skadebeløpet... Og hvis man da har en båt til f.eks 1 million som synker til havets bunn så er 150 000.- en ganske solid egenandel... Og når man ser på andre sine vilkår altså en helt unødvendig risiko for kunden, hvis man da er villig til å bytte selskap. At det er jungel er ingen tvil om, det er derfor vi må hjelpe hverandre å svinge macheten så vi kan få litt oversikt i jungelen... Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Helt klart, men det er jo som Fanafjord sier, pris er en side av saken. Man har jo sikkert noe gode utenfor landegrensen, men jeg er nok litt pinglete der da? Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Jan E. Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Litt rart at "Quality Maritime kunne bekrefte pr. e-post at de dekker skade som følge av plutselig og uforutsett sammenstøt med is." Siden de vel ikke har forsikring selv. De er som det står på siden deres: Agentur for forsikring av lystbåter. Når jeg forhørte meg med de var det Allianz sine vilkår jeg fikk tilsendt. Leste masse vilkår i sommer. Og alle hadde begrensninger angående sammenstøt med is. Hos noen stod det ikke noe om frostsprengning. Ikke de billigste, men endte opp med Pantaenius pga vilkårene de kan tilby. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Johannes Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Vi nærmer oss vinter igjen, kanskje på tide å vurdere om forsikringen gir deg dekning mot skade som følge av kollisjon med is. Håper vi med denne tråden kan få til: 1. Opplyse om hvilke selskaper som har reell dekning for helårsbrukere av båt 2. Gjøre helårsbrukere oppmerksom på at de muligens har valgt et selskap hvor de risikerer å sitte igjen med hele tapet av båtens verdi hvis de har skulle ha et plutselig og uforutsett sammenstøt med is 3. Få et, eller flere, båtmagasin til å belyse dette med dekning for helårsbrukere, der man får eksponert hvilke selskaper som har slik dekning og hvilke som egentlig tilbyr, som Norske Sjø, en sommerforsikring 4. På litt sikt påvirke selskapene som tilbyr båtforsikring slik at vilkårene for flere selskaper også dekker behovet for en helårsbruker Jeg har hatt en oppklarende korrespondanse med Norske Sjø og Gjensidige som sier det de tilbyr i prinsippet er en sommerforsikring, Jeg har opplyst om tråden og sagt at jeg går ut i fra det er greit at avklaringen kan publiseres her. Avventer svar før jeg gjør det. Svaret fra Norske Sjø var ....Pussig. blant annet fordi de sier at fritidsbåter ikke er beregnet for bruk om vinteren.... Ellers ser det ut for at Norwegian Broker seiler opp som en favoritt med oversiktlige og ikke minst gode vilkår. For de med bekymring for motorhavari er det verdt å merke seg at maskinhavariforsikring er inkludert i kaskoen. Når de ved skade også erstatter brukt med nytt begynner det å smake av fugl.... Sitér dette innlegget Link to post
eyvili Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Har du funnet ut noe mer , Johannes? Skal helårsforsikre ny båt i løpet av et par mnd., og foreløpig ser det ut til at Norwegian Brooker og Quality Maritime er de eneste med vilkår som kan se ut til å dekke is og frost. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Kan se ut for at Unison har bra dekning. Sjekk forsikring hos NAF, de har Unison som operatør. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
eyvili Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Unison har god dekning, men er mye dyrere enn N.B. og Q.M. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Jeg har pantaenius - og har i lys av denne tråden - sjekket igjen vilkårene deres. Jeg synes de er omfattende og det ser ut at de vil betale om den synker på grunn av frostskade. Se herog betingelsene her. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mariell Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Jeg har hatt en oppklarende korrespondanse med Norske Sjø og Gjensidige som sier det de tilbyr i prinsippet er en sommerforsikring, Har Baat pluss forsikring i Gjensidige. Lurte paa dette med frostskader. I vilkaarene staar paa den ene siden at de ikke dekket frostskader uansett aarsak. Mens paa neste side sto det at de dekte frostskader. Fikk da svar at ved vanlig Kasko dekte de ikke frostskader uansett aarsak. Men med baat pluss forsikringen, dekte de frostskader foraarsaket av strombrudd paa landsiden, men kun da. Derfor ligger jeg naar jeg selv ikke bor ombord, med skjoteledning fra stromboksen paa land og direkte til frostvaktene og ikke via skutas eget 230 anlegg. Har desverre denne opplysningen kun muntlig. Haaper at det stemmer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
eyvili Svart 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 Frostskader dekkes av Gjensidige båt pluss ved el.avbrudd, men berøring med is dekkes ikke! Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 Det er jo for dumt. Hvis man har båten ute hele året som vi her på Vestlandet er jo en slik forsikring helt ubrukelig. At en båt går ned pga sprengt ventil eller gjenglemt ventil er jo en reel fare. Betaler heller en 10% høyere premie og sover godt på natten. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.