Astor Startet 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2004 Har gått med tanken om å sette trimplan på snekka. Ikke for å få mer fart, men for å kunne dytte nesa ned når motsjøen blir for tøff. (OK-da, kanskje en ekstra konop) Husker fra Marexen at dette var en grei ting å ha i båten. Rompa på båten er jo noe avrundet. Hvordan blir effekten da? Kunne tenke meg en justerbar sak, og ikke en ferdig faststøpt. Snekka gjør i dag 12-14 knop max avhengig av strøm. Marsj på 11. Den reiser seg godt med baugen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jada Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Vet at nye JODA 850 TC (tidl. 8100) har trimplan, i alle fall på utgaver med stor motor. Vet ikke riktig hvordan det er montert, da jeg bare har sett det fra bryggekanten. Men har du er halvplanerskrog som JODA'n, så burde det vel kanskje la seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Kunne tenke meg en justerbar sak, og ikke en ferdig faststøpt. Snekka gjør i dag 12-14 knop max avhengig av strøm. [/img] Løsningen på tradisjonelle snekkeskrog med dårlig bæring i hekken synes å være et fast plan. Mange har svært god nytte av dette. Å kombinere et tradisjonellt mykt avrundet snekkeskrog med justerbare plan har jeg ennå tilgode å se en god løsniing på. Snekka gjør i dag 12-14 knop max avhengig av strøm. Så du har bytta ut dieselen med elmotor i Astor (uten P) ser jeg ? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ingar Svart 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Ville definitivt satset på et fastmontert plan. Siden du har såpass liten plattform kan et fast plan også være praktisk når man skal bade. Det er litt jobb, men ikke vanskelig. Kan gjerne forklare fremgangsmåten. Siden du har såpass god høyde fra bunnen til vannlinjen vil det også være mulig å få en solid forankring av planet uten at det syns over vannlinjen. Du kan kikke på min posting nr 18 i denne tråden. Dette er en ekstrem løsning, men den fungerte veldig bra i de årene vi hadde båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.