Jump to content

Trimming av Mercruiser 3 L bensin

Norfront

Recommended Posts

Tror ikke det finnes noen trimmingsdetaljer til denne motoren desverre. Skal du få flere hester ut av denne motoren må du evt. bytte til annen kam og annen topp, men tror ikke det finnes. Denne motoren ble egentlig produsert som en industrimotor på 60 tallet av GM. Denne motoren ble brukt i Hyster trucker som ble produsert i USA. Den 4 sylindrede 3,0 literen(181 CID) har aldri vært levert i noen bil så vidt jeg vet. Vet at det er samme størrelsen på stemplene (4") i 3,0 literen som det er i 5,7 literen (V8-350 CID) til GM. Det er samme borring på disse motorene, men kortere slaglengde på V8'eren. Kan være at rådene også er de samme?? Kan kanskje bytte til lettere stempler og råder, men tror ikke det er mye å spare på dette. Dersom din motor er så ny at den har katalysator kan denne fjernes, men tror ikke du henter mer enn ca 5 hk på dette.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Ja, jeg er godt kjent med GM sine amerikanske bilmotorer. Alt skulle vel tyde på at Mercruiseren er en meget velutprøvd og solid motor. Alpha-drevet vet jeg mindre om. Det var en god tanke å fjerne katalysatoren (5 hk ekstra kommer godt med).

Denne motoren (MPI-utgaven?) synes å være oppgitt på ulike steder med 135 og 145 hk. Noen som kjenner til hvorfor dette?

Mercruiser 3L motoren er GM 181, som er tilnærmet identisk med 153 (2,5L) motoren, kun med annen borring (4" på 181CID, samme som V6 og V8 SB motorene, og 3,875" på 153 og 151 motorene).

Motoren, den gang på 151CID, ble opprinnelig produsert for de mindre GM bilene, men viste seg å ha problemer med vibrasjoner, og ble istedet markedsført som industri og marinemotor under navnet "Iron Duke"

De første motorene kom dog i noen postbiler, Chevy II og Nova'er, før man valgte å utelukkende gå over til V6.

De er produsert i to typer, starteren oppe til venstre eller starteren nede til høyre.

181CID motoren brukes/bruktes av både VP, Merc og OMC, og er i utgangspunktet samme motor, kun med forskjellig boring for 2,5 og 3L.

Motorer som er blitt levert er følgende:

Boring/slaglengde/kubikk

3.625 x 3.00 120 ci ?

3.625 x 3.25 130 ci ?

3.875 x 3.00 141 ci ?

3.875 x 3.25 153 ci MERCURY MARINE / CHEVY småbiler

4.00 x 3.00 151 ci PONTIAC USA 1970's

4.00 x 3.25 163 ci NO PRODUCTION

4.00 x 3.60 181 ci MERCURY MARINE

181CID motoren ble også brukt i Daytona under et eget løp som het Dash, som senere fikk ett annet navn og gikk over til V6 motorer i stedet.

På grunn av dette finnes det ett utall trimmingsprodukter til disse motorene hvis man leter på rette plassen!

Det finnes flere typer orginale topplokk til disse motorene: Stor 8 Port - Liten 8 Port - 6 Port

Cosworth har laget en 16V topp som passer, og Brodix leverte tidligere topper til disse, mulig de gjør det enda.

Stemplene fra V8 og V6 passer til disse L4 motorene, også overdim stempler.

Det finnes også
, innsug, eksos og alt annet man kan trenge av trimmingsdeler.

Motorstyringen er stort sett MEFI på marinemotorene, og MEFI 4 på de nyeste, og det kan gjøres noe med et Scantool med disse.

Legger ved brosjyren fra GM for de som måtte være interessert i den, motoren kalles gjerne Vortec 3000 i dag:

2011 Brosjyre

Sånn til slutt så er 3L Mercruiser motoren allerede strekt så langt det er praktisk mulig ift. hk. Dersom man ønsker å trimme motoren så er det forsåvidt fint, men turtallet og momentet vil bli uegnet for en båt, og hele poenget faller bort.

Bare et kort spørsmål: Vurderer du dette fordi du har lyst å lære om trimming og bestemte deg for å satse på en billig plaform slik at du kan ødelegge et par stykker, eller trodde du at dette var en hensiktsmessig måte å få større effekt i båten din?

Mannen sa det.

Ellers ville jeg nå foreslått å se seg rundt etter en båt som har den motoriseringen du ønsker deg i utgangspunktet.

Når vi nå har påpekt det fornuftige, kan jeg ikke unngå å tenkte tilbake til den gamle MB5'en min. Jeg brukte hele reserveinntekten min på det prosjektet i lange tider, og smeltet / belastet i stykker stort sett alt unntatt forhjulet. Da jeg til slutt var "ferdig" gikk den nesten like fort som en uplombert 125, en liten stund. Det er veldig enkelt å påpeke at det var en lite kosteffektiv måte å kjøre fort på to hjul, men det var ikke poenget med øvelsen. Det lærte meg ting som jeg ellers bare kunne tilegnet meg gjennom seriøse studier, og det er det vanskelig å sette en prislapp på.

Sånn sett skal jeg være den første til å reise meg og applaudere hvis du bygger opp et turbomonster som griseknuser det stakkars lille drevet på noen få timers kjøring. Bare vær advart om at det kommer til å bli dyrt hvis du virekelig har lyst å makse konvolutten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...