Jump to content

Valgets kvaler: Beneteau Antares 680 vs. Bella 652


Norfront

Recommended Posts

Jeg må beslutte meg for båtkjøp, og det står i praksis mellom den nye Beneteau Antares 680 m/140 hk Suzuki påhengs, eller den mer kjente Bella 652 m/3 liter Mercruiser 135 hk MPI bensin inboard. Etter å ha utstyrt Antares'en med det jeg trenger (inkl. sjøvannstoalett), blir prisen mye lik Bella. Jeg har også kastet øynene litt på brosjyre over den nylanserte Galia 670 MC m/150 hk. Evinrude, men den blir trolig for dyr.

Hvilke anbefalinger kan dere gi meg?

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg liker best Benetau Antares. Fin og solid båt i denne klassen! Skal du ha bensin, vil jeg anbefale utenbords. Vet at det er en viss uenighet om dette, men jeg er mer komfortabel med utenbords når det er bensin (brannfare mv). Det er kun en meningsytring fra min side.

 

Litt underholdning, som gir et visst inntrykk:

 

 

En test av Bella 652 - "pølsebubåt" - finner du her:

Båtmagasinet

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hej.

Kender en kollega som har en bella 651, den tidligere version af 652. Samme skrog.

Han har 205 hk volvopenta, V6 4,3 liter og den størrelse motor passer godt til båden.

Han er godt tilfreds, sejler lange ture, overnatter, og skifter motorblokken ud i år til ny motor for og sikre sig gode sejlture de næste par sæsoner.

Båden skærer sig rimeligt godt igennem bølger (bedre end min TG-7200 Kingcruiser)

Men et stort minus er den lille benzintank på 100 ell 120 liter som ligger helt fremme i båden, og det betyder han har benzindunke inde i kahytten og skal ud og sidde på fordækket og fylde tanken op, hvilket jeg syntes er totalt håbløst og farligt.

benzinforbruget er ca. 1,6 liter pr sømil, og så rækker 100 liter i tanken ikke langt. Især ikke heroppe i Grønland, hvor fjordene tit er 40 eller 60 sømil dybe.

 

Derfor vil jeg selv foretrække Beneatu 680, hvis det var mig som skulle vælge. Med outboard har du mulighed for og trolle fiske, og mere stuveplads i båden.

Link to post
Share on other sites

Ville gått for Antares 680 ....men du MÅ/bør få utestyring til denne/disse båtene. Vet at Smartmarine i Stavanger bygger utestyring til denne flotte båten Jeanneau 645 MF. Se test http://www.klikk.no/motor/baat/article641418.ece . MF er formstøpt som gir mye mindre støy samt den er levert med mye bedre sjøegeskaper en føsrte genrasjon Jeanneau MF .

 

Hva med den denne flotte nykommerern ( Askeladden P66 Weekend ) http://www.klikk.no/motor/baat/article648770.ece

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode anbefalinger!

Det går nok i retning av Beneteau Antares 680. Hovedsakelig grunnet: Grei pris, god takhøyde i hytte og muligheter for etterinstallasjon av sjøvannstoalett og utestyring.

Jeg har etterhvert besiktiget Bella 652/55, og den hadde følgende klare negative opplevelser: Ikke tilstrekkelig ståhøyde i relativt trangbodd kabin, og lite akterdekk, som virket høyt plassert(motor under)og "utrygt".

Etter å ha lest om et meget stort antall båteiere, som har diverse problemer med drev, koplinger, kjøling, støy m.m. ifm. innenbordsmotorer, føler jeg meg mer trygg med valget av en utenbordsmotor til 22 fot båt.

Link to post
Share on other sites

"1,6 l pr sjømil høres for meg fantastisk ut. Det blir jo bare 0,4 l/Nm, og da har han jo en rekkevidde på 400Nm.

Ikke verst."

 

Jeg skrev 1,6 liter på sømil. 1 sømil (som jeg snakker om) er 1,852 km - bare for og ikke det bliver misforstået. Så rækkevidden på 100 liter bliver 100 / 1,6 = 62,5 sømil. Eller ca 115 km.

Link to post
Share on other sites

Ikke tilstrekkelig ståhøyde i relativt trangbodd kabin, og lite akterdekk, som virket høyt plassert(motor under)

 

 

Jeg vurderte også Bella 652, men kom fram til at det pga punktene over ble for lite båt for pengene.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Takk for alle gode anbefalinger!

Det går nok i retning av Beneteau Antares 680. Hovedsakelig grunnet: Grei pris, god takhøyde i hytte og muligheter for etterinstallasjon av sjøvannstoalett og utestyring.

Jeg har etterhvert besiktiget Bella 652/55, og den hadde følgende klare negative opplevelser: Ikke tilstrekkelig ståhøyde i relativt trangbodd kabin, og lite akterdekk, som virket høyt plassert(motor under)og "utrygt".

Etter å ha lest om et meget stort antall båteiere, som har diverse problemer med drev, koplinger, kjøling, støy m.m. ifm. innenbordsmotorer, føler jeg meg mer trygg med valget av en utenbordsmotor til 22 fot båt.

 

Hei,

 

Så det er mulig etterinstallasjon av sjøvannstoalett i Antares 680? Jeg trodde det var for lite plass for det, er det noen som har en bilde på en slik installasjon, eller en bilde/instruks på hvor/hvordan det lar seg gjøres? Jeg er intressert i en Antares 680, men ikke med kjemisk toalett..

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
Antares 680 m/140 hk Suzuki påhengs

skal du ha 140 hk på den?? 115 er mer enn nok, sålenge du ikke skal drive med havgående slep :giggle: har hatt antares 650 med df 100 i 3 år og har aldri opplevd og ha for lite motorkraft.. og dessuten så er båten kun godkjent for 115 hk, noe som i betyr at vist du skulle ha et uhell, så kan du få problemer med forsikringen pga. at den kun er godkjent opp til 115 hk. (det er de jeg har hørt fra forhandler av beneteau vertfall) men for all del, kvalitet på både båt og motor, smarte løsninger og god komfort :thumbsup: er veldig for fornøyd med min tidligere 650, har byttet til 780 nå og den virker like bra

mvh hjg :flag_bp:

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...