Jump to content

VP140, rensing/renovering av PHN 44 forgassere?

kjetika

Recommended Posts

Mot slutten av siste sesong fikk jeg problemer med å starte motoren, VP140.

Den fylte seg med væske i sylinderne som luktet svakt bensin.

Jeg tømte sylinderne og det samme skjedde igjen.

Nå har jeg tatt av forgasserne for å sjekke dem (fikk tips om at det kunne være flottørne som var ødelagt).

De var fulle av bensin, litt sand og en ubestemmelig, hvit, masse.

Bra med bensin i forgasseren, men hvordan er det kommet sand inn i forgasseren? Jeg har selvfølgelig bensinfilter og har byttet det i starten av sesongen.

Hva er den hvite massen? og hvorfor fylles sylinderne seg med bensin?

Hvis flottøren beveger seg fritt og flyter i vann (en test!), er de i orden da? går det ann å teste på annet vis eller det bare å bytte ut.

Noen som har et forslag til problemet mitt før jeg ringer forhandler og får påtvunget deler jeg kanskje ikke trenger?

Mot slutten av siste sesong fikk jeg problemer med å starte motoren, VP140.

Den fylte seg med væske i sylinderne som luktet svakt bensin.

Jeg tømte sylinderne og det samme skjedde igjen.

Væske som lukter svakt bensin????

Enten så er det bensin eller så er det vann, eller så er det litt av begge deler, og du må først finne ut om lekkasjen er vann eller bensin før du kan fikse det?

Nå har jeg tatt av forgasserne for å sjekke dem (fikk tips om at det kunne være flottørne som var ødelagt).

De var fulle av bensin, litt sand og en ubestemmelig, hvit, masse.

Bra med bensin i forgasseren, men hvordan er det kommet sand inn i forgasseren? Jeg har selvfølgelig bensinfilter og har byttet det i starten av sesongen.

Hva er den hvite massen? og hvorfor fylles sylinderne seg med bensin?

Oida!

Sand kommer enten fra bensinen eller luften, det er de to eneste tingene som dras inn i forgasseren, og ettersom du ikke har luftfilter, men kun en flammedemper så er det sikkert den veien det har kommet. Sikker på at det ikke er salt?

PS: ikke sett på luftfilter, kun flammedemper!

Den hvite massen er vann som reagerer med oljen i bensinen, eller sjøvann som reagerer med aluminiumen i forgasseren, som i ditt tilfelle er en SOLEX 44 - ikke en PHN 44, de er kun merket med PHN fordi det er SOLEX 44 PHN - 1, 2 eller 3 for eksempel???

Bensin i sylindre kommer fra lekkasje i membran, flottør, akselerasjonspumpe e.l.

Hvis flottøren beveger seg fritt og flyter i vann (en test!), er de i orden da? går det ann å teste på annet vis eller det bare å bytte ut.

Noen som har et forslag til problemet mitt før jeg ringer forhandler og får påtvunget deler jeg kanskje ikke trenger?

Flottører sjekkes gjerne for flyteevne ja, men de skal også måles til visse mål oppgitt av produsent osv.

Nå har jeg sjekket VP sine sider og der står det bare at ved mistanke om defekt flottør så SKAL denne skiftes på SOLEX 44 gassere, så da vet du det!

Jeg har også sjekket delekatalogen, og der står det at flottøren ikke lenger er tilgjengelig, og når jeg trykker videre så står det at det ikke er noen erstatning for denne heller, men sjekk med en VP forhandler, mulig de kan finne mer enn det jeg kan?

Flottøren bør ikke koste mer enn noen hundrelapper!

Lykke til!

Redigert av adeneo (see edit history)
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...