BjornLie Startet 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2011 Jeg vurderer å montere en Isotherm 10 Kw defroster og jeg er usikker på om avstanden til motor for kjølevannet blir for langt. Det vil være ca 5-6 meter hver vei, mao 10-12 meter tur retur. Har dere noen synspunkter på det? Slik ser den ut: Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
ebonita Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Skulle tro att Du kommer att behöva en elektrisk cirkulationspump som hjälp. Har själv en båt med en varmvattenslinga som är kortare än Din, och det verkar inte som om dieselmotorns egen cirkulationspump förmår att driva kylvattnet speciellt långt. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 10.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Et godt poeng Eobnita som jeg selv ikke har tenkt på, men ser at det klart kan være en utfordring. Har du en kommentar til om hvorvidt avstanden fra motor til defroster blir for langt sett i forhold til evt. varmetap? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Sydvesten Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Du kan fint isolere slangene mot varmetap... så vil du ikke miste mye energi der... men du trenger ganske stor sirkulasjon om du skal få ut 10kW av denne Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BjornLie Svart 10.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Mao en egen sirkulasjonspumpe er et must.?.?.? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Sydvesten Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Om du vil ha ut full effekt ja.... regnet på vannmengden som trengs i en annen tråd for litt siden... og det var ikke så lite om jeg ikke husker feil... Det er 16mm stusser på denne og 16mm slange krever litt vannhastighet om en skal få ut full effekt av denne med akseptabel delta T over varmeren.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Geirh Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Sirkulasjonspumpe er nok nødvendig for efekten blir ikke stor på så lange slanger. Ca 3 meter en vei med meg og jeg har pumpe. Problemet er at ikke motoren blir så varm at man får full efekt ut av denne varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 (redigert) Jeg har en 100Hk Ford Sabb den varmer opp en varmtvanns tank ca.280 l med 2m + retur og med nærmere 20 m coil 12mm og i serie en transitt varmeapparat med vifte 4m + retur og en uten ekstra pumpe. Ville prøvd uten ekstra pumpe. Velkommen til Øl og båtprat Grenland, 16.02.11 kl 19 på Twende i Brevik. Så blir det en debatt om emnet. Redigert 10.Februar.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 (redigert) I min båt går varmvattenslingan från SB motorn genom varmvattenberedaren och sedan defrosteraggregatet. På mina VP TAMD63P verkar det som att med originalanslutningarna för kylvattenslingan så blir det ganska litet differenstryck. Defrosterluften blir helt enkelt inte varm förrän den elektriska cirkulationspumpen kommit igång. Kanske delvis beror på att jag som regel kör på lågt varvtal. Dock har jag aldrig problem med att kylvattentemperaturen på motorerna sjunker. Dom kommer upp till 80 grader aven om jag kör på tomgång. Och helt rätt Sydvästen, det är 16 mm slangar. Redigert 10.Februar.2011 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Min 6 syl 127 hk Ford leverer vann ut fra toppen, og til sløyfe som fordeler seg over 2 varmtvannsberedere og defroster. Det er paralellkoblet hos meg, slik at de har litt flow alle 3 kildene. Tilsammen er det nok mellom 9 og 10 meter med 16mm slange på systemet, før vannet suges inn igjenn i motoren av vannpumpa. Veldig god varme i beredere og defroster. Så eg ville prøvd uten ja Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BjornLie Svart 11.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Har bedt min lokale båtustyrsbutikk sjekke med importør også. Skal oppdatere dere med informasjon når det foreligger. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Importør av motoren eller defrostern? klart du må kjøpe meir båtutstyr, om du lar valget bli styrt av en forhandler Men det er jo bare å montere opp sløyfa som ellers planlagt, og teste det ut sjølv vel? Å kutte slangen for å montere inn sirkulasjonspumpe går fint i ettertid også, om nødvendig. Det er intet som kan gå galt. Litt ekstra slakk på sløyfa der du ser for deg pumpa i tilfelle pumpa har vinkling på ut-stussen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Per Harald Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Samme defroster monterte jeg i vår Bavaria for å få ekstra tilskudd tidlig vår og sen høst. Motor D6- Sløyfe ca9-10 meter- Sløyfa går fra motor, gjennom vv bereder, gjennom Eber vannvarmer og dens sikulasjonspumpe (Eber og pumpe bare i drift når motor ikke går), så til defroster og retur til motor. Denne lengden på slange, uten ekstra sirk.pumpe, og med identisk defroster, fungerer helt flott. Det er ikke sikkert jeg får ut 10 Kw, men det varmer helt upåklagelig. Prøv uten pumpe først. Enklere jo bedre. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Ingar Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Defroster, forbedre vannsirkulasjon Ville også forsøkt uten pumpe først, man får en indikasjon på effekten ved å måle temperaturen på luften med et steketermometer og holde dette opp mot motortemperaturen. ca 10 grader lavere med viften på fullt er oppnåelig. Motortemperaturen varierer fra modell til modell, selv ferskvannskjølte motorer kan ha 70 graders termostat. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Ikke all verden greie på slikt i båt men til daglig når man skal lage varmeannlegg som kobles til ekstra på eksisterende nett settes det pumpe på. Dette for å få best mulig effekt gjennom god sirkulasjon ut av vannet men til båten din går nok det greit. Det jeg ser som kan være problem er hvis det er saltvannskjølet motor så kan denne ekstra varmeren bremse kjølingen på motoren og da trenge mer trykk for optimal kjøling. Er det lukket kjølesystem den kobles mot kan det hende at effekten reduseres noe men 10Kw er bra mye varme i en liten båt så da går det nok greit om den reduseres noe men da må vifte kjøres hardere. ville og lagt større tur og returslanger til varmeren hvis dette er mulig i forhold til det eksisterende kjølekrets. da får du "kun" brems i varmer som ikke gir så mye motstand som om alt var laget i eks 1" slanger Sitér dette innlegget Link to post
motorbåd Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Lad mig lige nævne, at en fordel mere ved ekstra cirkulationspumpe, er muligheden for at få varme et stykke tid efter at motoren er stoppet. Det øger nydelsen af ankerdrammen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Når vi putrer på tomgang så er temperaturen lavere i defrosteren etter kort tid, det kunne nok vert bedret med pumpe, sjølv om også motortemperaturen på motor er lavere også da. Men å kjøre defroster etter motor er stoppet er ikkje tema hos oss. Den trekker mykje strøm. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BjornLie Svart 11.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2011 Venter svar fra importør av defroster til uken angående denne utfordringen. Flott med alle de gode tilbakemeldingene. Ser helt klart poenget med å montere defroster på vanlig måte først og se effekten før evt sirkulasjonspumpe. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
arkmarin Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Jeg har ikke ekstra sirkulasjonspumpe på min båt. Avstand fra motor til varmeregister er ca 4 meter, og det er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ingar Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Lad mig lige nævne, at en fordel mere ved ekstra cirkulationspumpe, er muligheden for at få varme et stykke tid efter at motoren er stoppet. Fra den linken jeg postet: Det kan likevel være nyttig med en sirkulasjonspumpe fordi man da vil kunne bruke defrosteren til å kjøle motoren om viftereima skulle ryke. Man vil selvsagt ikke kunne kjøre langt siden man er avhengig av strøm til vifte/pumpe og dynamoen ikke lader, men kanskje det holder til å komme seg innaskjærs. Man vil også kunne bruke varmen i motor/bereder til å varme defrosteren etter at motoren har stoppet. Evnt. varme motoren opp før start om man har bereder med elektrisk varmeelement. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Avstand fra motor til varmeregister er ca 4 meter, og det er ikke noe problem. Hvor mange watt får du ut av varmere og hvordan har du målt avgitt effekt? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BjornLie Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Hei En liten oppdatering i denne tråden. Monterte på forsommeren defroster som er omtalt i første innlegg i tråden. Monterte også sirkulasjonspumpe. Det ble 12 meter slange totalt tur-retur fra motor til defroster. Vannet går først innom defroster før den går innom vv tanken. Resultatet fungerer bra og har ikke minst vært en fordel i sommer med en del regnværsdager. Merker at vannet sirkulerer bra selv om sirkulasjonspumpe ikke går da jeg registrer at vannet i vv tanken blir varmt. Tror nok at defroster hadde fungert bra uten sirkulasjonspumpe, men sannsynligvis ikke med like bra effekt som med sirkulasjonspumpe. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Petter-B Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Synes jeg får lite varme ut av defrosteren. Har ikke fått målt temp ennå men når jeg kjører vann inn på varmvannsiden ser det ut til at samme mengde kommer ut gjennom retur røret. Er det normalt noe behov for å syre disse etter ca 20 år... Og hva skal jeg isåfall bruke for å rense? Siden den allerede er ute av båten er det jo fristende å gi den en rens... Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Tallisman Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 10 KW ? Min erfaring er att jeg tror att denne knapt nok avgir 1KW Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.