Jump to content

Isotherm 10 Kw defroster og hensyn til avstand for kjølevannet

BjornLie

Recommended Posts

Du kan fint isolere slangene mot varmetap... så vil du ikke miste mye energi der... men du trenger ganske stor sirkulasjon om du skal få ut 10kW av denne

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Om du vil ha ut full effekt ja.... regnet på vannmengden som trengs i en annen tråd for litt siden... og det var ikke så lite om jeg ikke husker feil... Det er 16mm stusser på denne og 16mm slange krever litt vannhastighet om en skal få ut full effekt av denne med akseptabel delta T over varmeren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg har en 100Hk Ford Sabb den varmer opp en varmtvanns tank ca.280 l med 2m + retur og med nærmere 20 m coil 12mm og i serie en transitt varmeapparat med vifte 4m + retur og en uten ekstra pumpe.

Ville prøvd uten ekstra pumpe.

Velkommen til Øl og båtprat Grenland, 16.02.11 kl 19 på Twende i Brevik.

Så blir det en debatt om emnet.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

I min båt går varmvattenslingan från SB motorn genom varmvattenberedaren och sedan defrosteraggregatet.

På mina VP TAMD63P verkar det som att med originalanslutningarna för kylvattenslingan så blir det ganska litet differenstryck.

Defrosterluften blir helt enkelt inte varm förrän den elektriska cirkulationspumpen kommit igång. Kanske delvis beror på att jag som regel kör på lågt varvtal. Dock har jag aldrig problem med att kylvattentemperaturen på motorerna sjunker. Dom kommer upp till 80 grader aven om jag kör på tomgång.

Och helt rätt Sydvästen, det är 16 mm slangar.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Min 6 syl 127 hk Ford leverer vann ut fra toppen, og til sløyfe som fordeler seg over 2 varmtvannsberedere og defroster. Det er paralellkoblet hos meg, slik at de har litt flow alle 3 kildene. Tilsammen er det nok mellom 9 og 10 meter med 16mm slange på systemet, før vannet suges inn igjenn i motoren av vannpumpa. Veldig god varme i beredere og defroster.

Så eg ville prøvd uten ja :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Importør av motoren eller defrostern? klart du må kjøpe meir båtutstyr, om du lar valget bli styrt av en forhandler :giggle:

Men det er jo bare å montere opp sløyfa som ellers planlagt, og teste det ut sjølv vel? Å kutte slangen for å montere inn sirkulasjonspumpe går fint i ettertid også, om nødvendig. Det er intet som kan gå galt.

Litt ekstra slakk på sløyfa der du ser for deg pumpa i tilfelle pumpa har vinkling på ut-stussen :seeya:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Samme defroster monterte jeg i vår Bavaria for å få ekstra tilskudd tidlig vår og sen høst.

Motor D6- Sløyfe ca9-10 meter- Sløyfa går fra motor, gjennom vv bereder, gjennom Eber vannvarmer og dens sikulasjonspumpe (Eber og pumpe bare i drift når motor ikke går), så til defroster og retur til motor.

Denne lengden på slange, uten ekstra sirk.pumpe, og med identisk defroster, fungerer helt flott. Det er ikke sikkert jeg får ut 10 Kw, men det varmer helt upåklagelig. Prøv uten pumpe først. Enklere jo bedre.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Defroster, forbedre vannsirkulasjon

Ville også forsøkt uten pumpe først, man får en indikasjon på effekten ved å måle temperaturen på luften med et steketermometer og holde dette opp mot motortemperaturen. ca 10 grader lavere med viften på fullt er oppnåelig.

Motortemperaturen varierer fra modell til modell, selv ferskvannskjølte motorer kan ha 70 graders termostat.

Ikke all verden greie på slikt i båt men til daglig når man skal lage varmeannlegg som kobles til ekstra på eksisterende nett settes det pumpe på. Dette for å få best mulig effekt gjennom god sirkulasjon ut av vannet men til båten din går nok det greit.

Det jeg ser som kan være problem er hvis det er saltvannskjølet motor så kan denne ekstra varmeren bremse kjølingen på motoren og da trenge mer trykk for optimal kjøling.

Er det lukket kjølesystem den kobles mot kan det hende at effekten reduseres noe men 10Kw er bra mye varme i en liten båt så da går det nok greit om den reduseres noe men da må vifte kjøres hardere.

ville og lagt større tur og returslanger til varmeren hvis dette er mulig i forhold til det eksisterende kjølekrets. da får du "kun" brems i varmer som ikke gir så mye motstand som om alt var laget i eks 1" slanger

Lad mig lige nævne, at en fordel mere ved ekstra cirkulationspumpe, er muligheden for at få varme et stykke tid efter at motoren er stoppet.

Fra den linken jeg postet:

Det kan likevel være nyttig med en sirkulasjonspumpe fordi man da vil kunne bruke defrosteren til å kjøle motoren om viftereima skulle ryke. Man vil selvsagt ikke kunne kjøre langt siden man er avhengig av strøm til vifte/pumpe og dynamoen ikke lader, men kanskje det holder til å komme seg innaskjærs.

Man vil også kunne bruke varmen i motor/bereder til å varme defrosteren etter at motoren har stoppet. Evnt. varme motoren opp før start om man har bereder med elektrisk varmeelement.

Avstand fra motor til varmeregister er ca 4 meter, og det er ikke noe problem.

Hvor mange watt får du ut av varmere og hvordan har du målt avgitt effekt?

• 6 måneder senere...

Hei

En liten oppdatering i denne tråden. Monterte på forsommeren defroster som er omtalt i første innlegg i tråden. Monterte også sirkulasjonspumpe. Det ble 12 meter slange totalt tur-retur fra motor til defroster. Vannet går først innom defroster før den går innom vv tanken. Resultatet fungerer bra og har ikke minst vært en fordel i sommer med en del regnværsdager. Merker at vannet sirkulerer bra selv om sirkulasjonspumpe ikke går da jeg registrer at vannet i vv tanken blir varmt. Tror nok at defroster hadde fungert bra uten sirkulasjonspumpe, men sannsynligvis ikke med like bra effekt som med sirkulasjonspumpe.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

• 4 år senere...

Synes jeg får lite varme ut av defrosteren. Har ikke fått målt temp ennå men når jeg kjører vann inn på varmvannsiden ser det ut til at samme mengde kommer ut gjennom retur røret. Er det normalt noe behov for å syre disse etter ca 20 år... Og hva skal jeg isåfall bruke for å rense?

Siden den allerede er ute av båten er det jo fristende å gi den en rens...

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...