I.E Startet 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2004 Alla, Har köpt en C-Tec batteriladdare till båten, den var tänkt att var en reserv till standard laddaren. Läser att man max kan ladda en batteribank på 250 Ah, jag har 480 Ah ...vad är det som kan hända om man laddar större batteribank än en laddare är avsedd för ? Tack / Dan Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Som jeg oppfatter det så tar det bare litt lengre tid å lade opp batteribanken. Verken batteriene eller laderen kan ta skade av dette. Eneste kan være varmgang i laderen pga for lang ladeperiode. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
olpi Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Sannsynligvis ingenting galt, men det tar bare lengre tid å lade opp. Hvis det er et problem så må det vel bero på at laderen ikke tåler å stå lenge påslått å lade. I såfall ikke noe godt produkt. Du kan jo ringe leverandøren for sikkerhets skyld. Hvis du totalt har 480 Ah så kan du jo få ned AH-totalen litt ved å kun lade forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Hadde den i forrige båten. Det er en inteligent-lader som finner voltstyrken den skal lade med selv. Har en rekke smarte finesser. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kjelli Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 En del ladere er laget slik at de har 3 trinn. Først lades de med full spenning og full guff. Etter f.eks. 3 timer, går de ned et hakk, og til slutt over på vedlikeholdslading. Det som kan skje (kan ikke dette, men tror litt her) er at med en for liten lader, så går de over til vedlikeholdslading for fort, og du får ikke full effekt på batteriene. Der skal ikke så mye til for å få den første halvdelen av effekt inn, men det kreves mye av ladere og lengre tid for den siste halvdelen. Så svaret mitt er at dette kan gå, men det er ikke sikkert du får full kapasitet på batteriene. Vil antageligt også ha noe å si, hvor tomme de er før du begynner ladingen. mvh Kjelli, som er litt på tynn is.... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Her er du nok på bærtur Kjelli, 3 stegs ladere gjerne kalt IUOU ladere har ikke tidsbestemt den første fasen. Da peiser de på med det de har av amperestyrke til spenningen er ca. 13.8V. Dette var den såkalte I fasen. Så bli strømstyrken redusert og spenningen blir øket til ca 14.3V i U0 fasen, denne fasen er gjerne tidsbestemt (gjerne 2 timer) eller at strømsryrken synker til et visst nivå. Siste fase U er vedlikeholdsfasen da legges en vedlikeholdsspenning på ca 13.5-13.8V inn for vedlikehold. Problemet med for svak lader blir da bare at I fasen vil ta mye lenger tid enn med en kraftigere lader. Ja slik er det bare.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kjelli Svart 16.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2004 Her er du nok på bærtur Kjelli, . Takk for god forklaring. Ja, jeg skrev at jeg var på tynn is, for tynn ser jeg, men man lever så lenge man lærer. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.