Jump to content

Grå-hvit røyk kommer ut fra luftfilter på VP MD 2010

jernkjøl

Recommended Posts

Strever litt med å få start på en VP MD 2010 (i prinsippet veldig lik som 2020/2030/2040). Motoren er original med varmeveksler.

Motoren går fint rundt, kompresjonen kjennes grei ut, men ikke testet med aperatur.

Dieselsystemet er luftet hele veien og dieselpumpa virker som den skal, glødepluggene er også i utmerket stand.

Men når jeg prøver å starte den kommer det lysgrå/hvit røyk ut av luftfilteret, og ingen antydning til eksos ut av varmeveksleren/eksosen.

Kjølevannssystemet er utkoblet da reima som driver dette er tatt av. Må det være trykk i kjølevannsstystemet for å åpne for eksosen?

El systemet er topolet med stopp på nøkkelen. Hvordan virker dette? Hva er det som stopper motoren og kan dette påvirkes av at dynamoen ikke er tilkoblet reim?

Det jeg selv tror er at eksosventilene kan ha satt seg, men skal ikke disse være godt beskyttet mot saltvannsinntrengning fra manifoilen?

Motoren ble tatt ut av en båt og har stått stille på bukk i ca. 1,5 år uten å gjøre annet enn å sveive litt rundt på veiva.

Er det noen kloke hoder som kan se en naturlig forklaring? :confused:

Sjekk ventilene dine. Ta av toppdekselet og forsøk å trykke dem ned med en trepinne e.l. Tørn eventuelt motoren litt om ventilene ikke lar seg trykke ned i stillingen den står i. Trepinnen setter du mot vipperarmen over den aktuelle ventilen. Ventilene skal kunne trykkes greit ned med litt makt.

Det er ikke stopp på tenningsnøkelen på disse motorene. Stoppanordningen er via en wire til hendel på diselpumpa. Sjekke at den ikke er aktivert/blokkert.

Det er ikke noe som stopper sjøvann fra å komme inn fra manifold og inn i motoren. Det er eksosanleggets utforming som hindrer dette(svanehals). Dersom du forsøker å starte motoren(uten hell) med båten på sjøen må du stenge krana på vannintaket. I motsatt fall vil etter mange startforsøk fylle opp ekosslangen med vann som til slutt vil renne inn i motor via eksosmanifolden.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Som "motor" sier så må du ikke fylle opp sylindren med diesel. Da risikerer du å knuse stempel eller ødelegge råde når du forsøker å starte(væsker lar seg ikke komprimere slik luft gjør). Sprut heller litt CRC e.l. ned langs ventilstammen ovenfra. Men jeg tviler egentlig på at noen ventiler sitter fast siden du sier du har kompresjon. En åpen ventil ville fjerne enhver kompresjon.

Har du sjekket at den får diesel som den skal? Skru av dyserøret nærmest dysen og tørn motoren. Det skal spytte diesel ut av røret annenhver gang stempelet er på topp.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Har ikke skrudd av ventildekselet, men gjennom oljepåfyllingslokket kunne jeg se to av ventilene og med et lite speil så jeg at alle fire var løse/beveget seg. Dieseltilførselen er omhyggelig luftet ved både diselfilter og dieseldyser. Det spruter ikke diesel ut av rørene når jeg drar på starteren, men en liten dråpe spyttes ut annenhver gang.

Men fortsatt kommer ingenting ut fra eksosen, ikke antydning til et ørlite pust engang. Kun lysgrå/hvit røyk fra luftfilteret, og det lukter tydelig diesel av røyken. Akkurat som om den er "halvbrent".

Når jeg dreier rundt på svinghjulet møter jeg kompresjonsmotstand, men holder jeg presset hører jeg "fiselyd" fra luftfilteret på den ene stempeltoppen. Klarer ikke å kjenne nevneverdig motstandsforskjell mellom de to stempeltoppene.

Noen med flere gode feilsøketips? :confused:

Hmm, nå er jeg ikke noen motor-guru, men siden det kommer røyk ut av luftfilteret og ikke noe ut av eksosen;

kan det være at motoren dras motsatt vei av en eller annen grunn? Du kan jo prøve å holde hånda over eksosutløpet

og kjenne om det suger eller blåser når du drar motoren rundt med starteren?

Bare et (dumt?) forslag :smiley:

....kan det være at motoren dras motsatt vei av en eller annen grunn? Du kan jo prøve å holde hånda over eksosutløpet

og kjenne om det suger eller blåser når du drar motoren rundt med starteren?

Bare et (dumt?) forslag :smiley:

Dumt er det vel ikke men lite sannsynlig. Jeg har aldri hørt om en startmotor som plutselig har begynt å gå feil vei og attpåtil klart å komme i inngrep med tannkransen og dra med seg motoren rundt :rolleyes:

Jeg leste i en tråd her på forumet en gang om en tilsvarende motor der eksosutløpet hadde tettet seg fullstendig av koks og korrosjon! Visstnok ikke helt uvanlig på disse motorene. Om det er tett her, vil jo nødvendigvis det som måtte være av røyk presses tilbake gjennom litt utette innsugsventiler til innsuget. Jeg ville ha plukket av eksosbendet for å sjekke at det virkelig er fri passasje ut for eksosen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Blir det røyk så får motoren innsprøytning. Gjør som Index sier og sjekk opp om eksosen er åpen. Skru eks. av eksosbendet og gjør et startforsøk. At den "fiser" i innsuget tyder på en utett innsugsventil, men er neppe det som er problemet. Nå om vinteren må det varme til for å få start. Om glødingen mangler eller defekt går det veldig bra med varmluftpistol rett i innsuget. Start aldri opp en motor uten at sylinder og topp er oppfyllt med kjølevann. For en lille prøvekjøring er det ikke nødvendig at vannpumpa er i funksjon.

Redigert av TMe (see edit history)

dette høres veldig kjent ut.. Har hatt samme problemet ombord i Ormen Lange. Har du sjekket at gløde releet fungerer? Uten gløding starter disse motorene ikke.. Sjekk at du får strøm frem til glødepluggene med et voltmeter. Vi har måttet skifte gløderele flere ganger. En finner kansje ett som ikke har nok amp og de har en tendens til å smelte.

Når vi ikke får start pga dårlig gløding så får vi hvit røyk ut av innsugs manifoil..

Håper dette kan hjelpe

Dersom du forsøker å starte motoren(uten hell) med båten på sjøen må du stenge krana på vannintaket. I motsatt fall vil etter mange startforsøk fylle opp ekosslangen med vann som til slutt vil renne inn i motor via eksosmanifolden.

Å? Vil ikke trykket fra motorens omdreining blåse vannet ut?

Sikker på at det gjelder også MD 2000 serien til Volvo Penta?

Mange gode svar her. Har målt strømmen frem til glødepluggene og den er bra. Har også skrudd glødepluggene ut og testet dem, de blir helt rødglødende etter 3-4 sekunder. Eksosslangen er skrudd av manifoilen og motoren er førsøkt startet i både plussgrader og minusgrader, utelukker dermed at noe kan ha frosset til i utblåsningen. For å sjekke om eksosen har tettet seg mellom sylinderene og manifoilen må jeg demontere manifoilen. Har bare tredd en gummislange litt inn gjennom eksosen i manifoilen, ikke noe visuelt som tetter der. Er det virkelig mulig at eksosen kan tette seg helt et sted mellom sylindervegger og manifoil bare på 1,5 år?

Motoren står på bukk og alt saltvannskjølen er utkoblet mens varmeveksleren er fylt opp med vann/frostveske.

Det høres dermed ut som manifoilen må skrues av for å inspisere mulig tetting av utblåsningen?

Takker for alle tilbakemeldinger :smiley:

Den jeg leste om var tett mellom eksosbend og manifoil. Lettere å åpne der enn å ta av manifoilen. Men om det ikke kommer noe som helst ut gjennom manifoilen, ja da er det enten tett eller så åpner ikke eksosventilene! Ta av ventildekselet, sveiv motorern rundt og se om alt beveger seg som det skal. Hvis alt ser greit ut, så må du av med eksosbend først og fremst og deretter manifoil hvis ikke du finner feilen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enkelte brennstoffpumper kan være svært gjenstridige å lufte etter at diesel har vært frakoblet, kan ofte stå fanget en luftlomme.

Denne gjør i tilfelle at dieselleveringen blir for liten, for sen, uteblir, fordi luften må komprimeres før trykk oppnås. Den hvite røken skriver seg i tilfelle da fra at glødepluggene fordamper det lille som kommer.

(Er ikke sagt noe om den er helt død eller nygger litt til).

Løsne det som finnes av lufteplugger på pumpen til diesel renner ut.

Løsne deretter rørmuttrene på injektorene og kjør på starteren til det spruter godt (må dessverre søle litt).

Teit til igjen mens kjøring pågår.

Da bør det merkes at den i hvertfall er villig - om ingen har fiklet med noe i lagringsperioden.

Mvh

Kaldfisk

Da ble feilen funnet. Som flere her nevnte var det en ca. 3cm tykk propp mellom eksos og manifoil som tettet eksosen fullstendig. Aldri sett eller hørt om lignende før. Proppen bestod av salt/rust og var serdeles hard. Etter fjærning startet motoren på første omdreining i 12 minus.

Takk for alle gode innspill! :thumbsup:

Se det ja! Visstnok en svakhet med disse motorene. Flott du fikk den til å gå da. Og da har du ett punkt til på sjekklisten til den årlige servicen, det er jo greit å forebygge også!

Trenger en oppsummert fasit:

* Skjønte ikke siste innlegg. Teskje, vær så snill. "Bruker man dekomp-ventiler som beskrevet" ???

* Sjøvann inn gale veien, til tross for svanehals for våt eksos, ved manage oppstartsforsøk?

* Skal man forvente propp mellom eksos og manifoil på disse motorene? :cryin: (min grønne pålitelige elskebass?)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...