Jump to content

Alternativt å bruke Bio-etanol til gamle magnetkompass i messing

Skoghaug

Recommended Posts

Hei dagens tips.

Har vært på jakt etter ny sprit til mitt gamle magnetkompass i messing fra 1948 som jeg har om bord i kutteren min "Skoghaug".

På forespørsel etter teknisk sprit hos vinmonopolet fikk jeg beskjed at dette var gått ut av deres sortement for salg til private. Måtte kontakte dem gjennom et firma eller bruke maritim utstyrs leverandør for å bestille gjennom disse sa de.

Jeg kontaktet så en av de lokale storselgere av maritimt utstyr i Ålesund. De kunne ikke skaffe "teknisk sprit" men kunne selge meg spesial olje for kompass til over kr.500,- pr. literen fra en annen levendrandør i Tyskland.

Med den prisen henla jeg den saken så tenkte at en flaske 60% heller ble alternativet.

Men så idag var jeg innom Jula og kom over Bio-etanol til kr.79,- på 2 liters kanne.

Hm dette kan vel brukes tenkte jeg og googlet for å undersøke innholdet.

Obs! dette er bio-etanol til peiser/ovner med åpen flamme og må ikke sammenlignes med bio- etanol til bil.

(Bio- etanol:

Bioetanol (alkohol) er fremstilt av biologisk materiale (biomasse) inneholdende enten sukrose, stivelse eller cellulose ( trevirke, sukker, mais, potet og lignende). Den selges som 96% og Bioetanolen er tilsatt breknings- denatureringsmidler, og skal ikke konsumeres.) Regnes som teknisk sprit.

Det ble til jeg kjøpte Bio-spriten og blandet den ned til ca 60% med batterivann og fylte opp kompasset. Ble som nytt nesten, etter å skylt ut den gamle spriten med bunnfall av brunlig slam/avleiringer på rosen og i bunnen av kompasset.

mvh

Jan

Redigert av Skoghaug (see edit history)

Bio etanol/sprit fungerer like bra det :thumbsup: På mitt gamle Bergen Nautik kompass som jeg hadde i en sjark for endel år siden brukte jeg ren hjemmebrent :thumbsup: like fint den dag idag. Sjarken har jeg ikke lenger men kompasset står på sin hedersplass i en gammel skipskiste etter bestefar og står nå i stua.

Redigert av Bøljan (see edit history)

Tror ikke det byr på noe problem i forhold til "SD" så lenge det er over 60% sprit i kompasset. Da tåler det godt med frost samt at spriten på 60% er mye mer tyntflytende som gjør at den magnetiske kompass-rosen reagerer raskere når båten endrer kurs under slingring og rotasjon. Det er jo en fordel når en går på autopilot.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...