KARILLA Startet 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2011 Har leita litt på nettet etter et bord ville passet bedre enn det som fulgte med båten. Etter betenkningstid bestemte jeg meg for å prøve å lage et bord. Bordet skal ha klaffer på endene slik at det halverer størrelsen, tror det kan bli bra om jeg lykkes Nå er det bare å ha tolmodighet nok til å vente på at natemassen er tilstrekkelig tørka Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Kjappfot Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 (redigert) Se der ja :) Men, brukte du natemassen til å lime trestavene til kryssfineren? Jeg har ikke erfaring med slikt, men trodde det måtte et sterkt epoxylim til. Hvilken tresort valgte du? Redigert 13.Februar.2011 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
pipp Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Tar du bestilling? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Du har snekra litt fra før du...? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Det ser bra ut. Det går helt fint å lime med Tech 7, sikaflex og dess like. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
KARILLA Svart 13.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Brukte nate masse for å lime fast stavene, men er også skrudd fra undersiden så de løsner neppe. Hatt en liten økt i dag også: Først nating Pusset midt plata til bordet, rimlig fornøyd med resultatet: Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Svaap Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Et skikkelig fint bord du lager!! Hva slags treslag er det du har benyttet i stavene? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
KARILLA Svart 13.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Har kjøpt det på Biltema som teak, og sannsynlig så stemmer det også. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
teoj238 Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Har kjøpt det på Biltema som teak, og sannsynlig så stemmer det også. Det likner veldig på teak det du har brukt der, rent utseendemessig. Men det er mange typer teak Ekte Burma- eller Java - teak er veldig spesiell, for den vokser i et silikatholdig jordsmonn, noe man merker ved at verktøy som sagblad etc. slites fort ned. Javateak har en karakteristisk søtlig lukt. Hvis du sager et stykke på langs, så er den gjerne grønn inni men fargen blir brun etter kort tid da teak- fettet migrerer til overflaten. Sett delene inntil hverandre igjen og la de stå en dag. Ta de så fra hverandre igjen og du vil kunne se at det er blitt grønt igjen. Ingen av de tresortene jeg har sett betegnet som teak i for eksempel terrassemøbler på OBS Bygg etc. har vært teak iflg min nese, så jeg kan ikke tenke meg at Biltema- teaken er ekte burmateak heller men jeg kan ta feil;-) Hvis man skal lime ekte Java- teak så skal den helst vaskes med rødsprit først og du må skifte side på kluten inntil den ikke lenger blir brun av teak- fett. Så kan det limes men ikke vent for lenge da fettet som nevnt finner veien til overflaten igjen ganske fort. Jeg tror at Tec 7 eller lign. er godt valg av lim og særlig fugemasse. Epoxyen eller rettere sagt trefibrene slipper gjerne i kanten på fugene, særlig hvis dekket er ubehandlet. Ville aldri brukt epoxy til nating av et helt båtdekk ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 (redigert) Burmateak får man ikke kjøpt lenger etter EUs Burma-boikott. Biltema's teak kommer nok fra en plantasje et eller annet sted i verden, men den ser planskåret ut på bildene og vil da bevege seg en del mer enn om det var kvartskåret. Er enig at natene bør være fleksible og ikke av epoxy. Viktig også å beskytte det godt med lakk. Redigert 13.Februar.2011 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Yankee Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Ett lite tips når en nater med f.eks. sika. legg i så mye at den buler litt over treverket, ikke klin det utover men la tørke. Deretter tar du en glasskrape, en slik som man skraper maling av glass med når en har malt vinduer, legg den an mot treverket og skjær vekk sikaen som stikker over treverket. Denne metoden gjør at du får en veldig fin fuge. slip over med 180 papir til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Hvilke størrelser brukte du på materialene? Kjøpte du de med ferdig natespor, eller teakplank? Lurer litt på å lage nytt i min båt. Det har side lemmer som er litt konet. Sikkert org polar 770 bord. Men det er ikke særlig fint lengre.... Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 13.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Takk for rådene. Jeg legger sparkelen flatt slik at nate massen "buler" over fugene(Kan sees på bildene om en ser godt etter. Nå er bordet laget av noe plan og noe stokk som er tilskjært på vanlig bygningssag. Noe som medfører at plankene ikke nødvendigvis har eksakt samme tykkelse. Det er derfor greit at nate massen er klint litt utover slik at en ser når alt har eksakt samme tykkelse eller blir helt plant. Samme prinsipp som når en sjekker et sparklet område med kritt. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Stella Ulefoss Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Hei Et skikkelig fint bord du lager. Hvoe tykk er kryssfineren du bruker ? Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Ser det er flere som spør etter målene på plankene. De har mål som følger 1cm x 4,5 cm kryssfineren er ca 6 mm tykk. Jeg syntes i utgangspunktet at plankene var i tykkeste laget, valgte derfor å bruke tynnere finer for å forhåpentligvis få en akseptabel tykkelse på bordet. Under bordet blir det forsterket med ytterlig et lag finer, denne fineren blir ca 1 cm tykk. Pusset litt i dag også fant bom i fugingen så da er det bare og vente på at massen skal tørke igjen Har også monter lister rundt midtplata i bordet. Utgangspunktet for dette bord prosjektet var å nytte noe teak rester (planker) som stod i garasjen, tenkte å lage et lite bord (midtplata) og ha det i tilegg til det noe større som er i båten i dag. Ting gikk godt og jeg ble litt gira, så bestemte meg for å lage ende klaffer på bordet også. Og vips så ble det et bord med klaffer Men ventinga på at ting skal tørke faller ikke naturlig for meg, en tolmodighets prøve det er det det er Tror jeg må ta meg en vente , Også gjenstår det enda mye pussing. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Superkul Svart 15.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 lagde bord i forrige båten - dritgøy Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
NilsPils Svart 15.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Burmateak får man ikke kjøpt lenger etter EUs Burma-boikott. Biltema's teak kommer nok fra en plantasje et eller annet sted i verden, men den ser planskåret ut på bildene og vil da bevege seg en del mer enn om det var kvartskåret. ... Burma eksporterer masse teak. Mye av det går via Thailand hvor den blir gjort "lovlig". Hvor skal vi tro den tar veien videre? Når det gjelder Biltemas teak er det garantert ikke Burma teak. Den er planskåret, mørk og av ganske simpel kvalitet. Sikkert brukbar til hagemøbler og bordplater, men jeg ville ikke finne på å bruke den til båtdekk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
KARILLA Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Da er bordet ferdig, mangler kun å montere hengsler og en siste finpuss før det taes ombord. Nå gleder jeg meg som en unge til båtsesongen Med klaffer utslått: Med klaffer slått opp: Gammelt VS nytt: Første gang jeg gjør slikt, så syntes det ble rimelig bra tross alt Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
tomzern Svart 15.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Første gang jeg gjør slikt, så syntes det ble rimelig bra tross alt Hehe, var kanskje ikke helt den smileyen du hadde tenkt deg på slutten av setningen der? Ellers syns jeg bordet ble kjempebra! Et stykke godt arbeid utført! Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Superkul Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 ble bra - selvgjort er velgjort Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
KVIC Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Hei Jeg kjenner meg igjen med å være utålmodig, spesielt med ventetid mellom hvert lakk lag. Mitt tips er å sette opp flere 500 W halogenlamper i passe avstand for sørge for en jevn oppvarming. Ved 40 graders varme kan du lakke morgen og kveld. Viktig å prøve seg forsiktig frem for å få riktig avstand og temeperatur. Portable halogenlamper får du for under hundrelappen på tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Pusset og oljet 1 strøk, rimelig fornøyd. Kjekt å gjøre noe som korter ned ventetiden til båtsesongen starter. I dag er det storm, håper det blåser fra seg før sommeren Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Blaukvik Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Har du en statusrapport etter noen år, hvordan holdt det? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 21.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Det kan jeg ikke svare på da båt ble solgt for 8 år siden. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.