Jump to content

Temperatur og turtall på ford 150 hk turbo diesel


idars

Recommended Posts

Jeg har en ford 150 hk turbo diesel i en elwaro 30 som jeg kjøpte høsten 2009

Jeg lurer på hva temperaturen skal ligge på når jeg gir full fart? synes selv den blir veldig varm i forhold til tidligere motorer jeg har hatt ; men så er det noen som sier at ford skal ha høy temp.

Temperaturen faller fort når jeg slår av på farta.

Skiltet som skal stå på toppdekselet på motoren er borte så da lurer jeg på om det er andre plasser på motoren jeg kan se hvilken motor type det er ? ( fant et nr på toppdekselet 703-F-6582-BAA kan dette brukes til noe ?)

skulle gjerne vist hva max turtall på den skal være.

 

Båten er fra 1984 så da må jeg gå ut fra motoren også er det

 

Ut i fra bildet tror jeg det er den står i dokumentarkiv under tittelen FORD SABRE 4&6 syl

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

Da skal jeg sjekke ved pumpa i morgen.

Den er ferskvannskjølt ja , når jeg gir full gass stiger temp til godt over 90 grader .

Da går båten ca 14 knop men hvis jeg slakker av til 10-11 knop så faller temp til rundt 80 grader forholdsvis fort.

Det kan jo selvfølgelig være innstrument/giver det er noe gale med kanskje ?

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

Impelleren er bra å det samme er kjølevannsinntaka, å det kommer masse vann ut bak.

Cavaler skriver at hans motor går på ca 80 grader å det synes jeg er veldig lite men sier så absolutt ikke at dette ikke er riktig.

Hadde en gammel mercedes i en båt å den gikk på 88 grader.

 

Men håpet på noen hær kunne svare meg på om 93-94 grader kan være riktig? på marsj fart går den under 90 grader(tipper 87-88 grader)

 

Å så lurer jeg på turtallet? hvis motoren går med for høyt turtall vill vell dette også kunne øke temp ?

Hva skal turtallet våre på disse motorene ?

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

Ville begynt med å få tatt 3-4 bilder og lagt ut her fra forskjellige sider, slik at typebetegnelsen kanskje kan fastslåes.

 

Våre venner hos Lancing Marine i england http://www.lancingmarine.com/index.html hjelper gjerne til hvis det dukker opp bilder her. De har drevet med marinisering av Forder i en mannsalder. Da kan du få både trykk og temperatur du har sjekket mot hva de oppgir som normalt.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Ville begynt med å få tatt 3-4 bilder og lagt ut her fra forskjellige sider, slik at typebetegnelsen kanskje kan fastslåes.

 

Våre venner hos Lancing Marine i england http://www.lancingmarine.com/index.html hjelper gjerne til hvis det dukker opp bilder her. De har drevet med marinisering av Forder i en mannsalder. Da kan du få både trykk og temperatur du har sjekket mot hva de oppgir som normalt.

 

 

Skal prøve å få tatt noen bilder i dag

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

Hvis du står bak motoren og ser mot fronten på den, så er normalt dieselfilteret hengt opp øverst på høyre side, helt bakerst på blokka. Akkurat i overgangen mellom blokk og topp. Der skal det være et lite felt som det står noen tall på. F,eks 360T. Da er det en 5,9 liters turbomotor. Den kan også ha en ladeluftkjøler påmontert, men da yter den enten 180hk, eller litt mere. Avhengig av hvordan pumpe osv er satt opp. Motoren heter da 2704 ET.

Står det 363T, er det mest sannsynlig en 6,2 liters sugemotor. Den skal yte 127 hk.

 

Dette er fritt etter hukommelsen. Det er noen år siden jeg hadde en slik motor nå, så det kan hende at betegnelsene ikke stemmer helt, men jeg mener at det ikke skal være mye galt.

Link to post

Hvis du står bak motoren og ser mot fronten på den, så er normalt dieselfilteret hengt opp øverst på høyre side, helt bakerst på blokka. Akkurat i overgangen mellom blokk og topp. Der skal det være et lite felt som det står noen tall på. F,eks 360T. Da er det en 5,9 liters turbomotor. Den kan også ha en ladeluftkjøler påmontert, men da yter den enten 180hk, eller litt mere. Avhengig av hvordan pumpe osv er satt opp. Motoren heter da 2704 ET.

Står det 363T, er det mest sannsynlig en 6,2 liters sugemotor. Den skal yte 127 hk.

 

Dette er fritt etter hukommelsen. Det er noen år siden jeg hadde en slik motor nå, så det kan hende at betegnelsene ikke stemmer helt, men jeg mener at det ikke skal være mye galt.

 

 

Det står 362t i det feltet ,å det er en turbo motor det er det ingen tvil om

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

Ville begynt med å få tatt 3-4 bilder og lagt ut her fra forskjellige sider, slik at typebetegnelsen kanskje kan fastslåes.

 

Våre venner hos Lancing Marine i england http://www.lancingmarine.com/index.html hjelper gjerne til hvis det dukker opp bilder her. De har drevet med marinisering av Forder i en mannsalder. Da kan du få både trykk og temperatur du har sjekket mot hva de oppgir som normalt.

 

 

Hjelper disse bildene noe? Er ikke så lett å få tatt gode bilder. Det bilde med nr 362t står bak/under dieselfilteret

 

 

dsc00090.jpg

 

p1010433.jpg

 

p1010428.jpg

 

p1010429.jpg

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...