idars Startet 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2011 Jeg har en ford 150 hk turbo diesel i en elwaro 30 som jeg kjøpte høsten 2009 Jeg lurer på hva temperaturen skal ligge på når jeg gir full fart? synes selv den blir veldig varm i forhold til tidligere motorer jeg har hatt ; men så er det noen som sier at ford skal ha høy temp. Temperaturen faller fort når jeg slår av på farta. Skiltet som skal stå på toppdekselet på motoren er borte så da lurer jeg på om det er andre plasser på motoren jeg kan se hvilken motor type det er ? ( fant et nr på toppdekselet 703-F-6582-BAA kan dette brukes til noe ?) skulle gjerne vist hva max turtall på den skal være. Båten er fra 1984 så da må jeg gå ut fra motoren også er det Ut i fra bildet tror jeg det er den står i dokumentarkiv under tittelen FORD SABRE 4&6 syl Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Hansi Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Ligger noe info om Ford motorer her. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Ja det er den siden jeg refererer til på slutten av innlegget men siden skiltet ikke står der det skulle stått så håpet jeg noen hær på baatplassen kunne hjelpe meg. finner ikke noen innformasjon andre plasser på motoren. Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
cavaler Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Hei. Motornr skal stå stemplet inn i motorblokken like ved dieselpumpen, det gjør det i allefall på min ford 2722 155hk. jeg har ca 80 grader på motoren under gange, hvis du har ferskvannskjølt motor og temperaturen synker fort når du slår av gassen så ville jeg mistenkt termostat. Rune Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Da skal jeg sjekke ved pumpa i morgen. Den er ferskvannskjølt ja , når jeg gir full gass stiger temp til godt over 90 grader . Da går båten ca 14 knop men hvis jeg slakker av til 10-11 knop så faller temp til rundt 80 grader forholdsvis fort. Det kan jo selvfølgelig være innstrument/giver det er noe gale med kanskje ? Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Hansi Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Det kan jo selvfølgelig være innstrument/giver det er noe gale med kanskje ? Ja, eller kjølevannsinntak, slange, impeller, tette kanaler, osv. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Impelleren er bra å det samme er kjølevannsinntaka, å det kommer masse vann ut bak. Cavaler skriver at hans motor går på ca 80 grader å det synes jeg er veldig lite men sier så absolutt ikke at dette ikke er riktig. Hadde en gammel mercedes i en båt å den gikk på 88 grader. Men håpet på noen hær kunne svare meg på om 93-94 grader kan være riktig? på marsj fart går den under 90 grader(tipper 87-88 grader) Å så lurer jeg på turtallet? hvis motoren går med for høyt turtall vill vell dette også kunne øke temp ? Hva skal turtallet våre på disse motorene ? Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
GeirFrode Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Har du sjekket termostaten, og vet du ved hvilken temperatur den skal åpne? Det kan være du har en termostat som ikke åpner før nærmere 90 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 det kommer jo ann på hvilken Ford motor du har..er den 4 eller 6 syl ? Jeg hadde en 2704 den er 6 syl og mener at maks temp på den var ca 90 og at det gikk ned noe ved marsj. Topp turtall var vel ca 2600 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 (redigert) Ville begynt med å få tatt 3-4 bilder og lagt ut her fra forskjellige sider, slik at typebetegnelsen kanskje kan fastslåes. Våre venner hos Lancing Marine i england http://www.lancingmarine.com/index.html hjelper gjerne til hvis det dukker opp bilder her. De har drevet med marinisering av Forder i en mannsalder. Da kan du få både trykk og temperatur du har sjekket mot hva de oppgir som normalt. Redigert 14.Februar.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 I følge instruksjonsboken som ligger i arkivet her så er optimal arbeidstemperatur på alle ford motorene, 4 og 6 syl, 99gr celcius.Ang max turtall så ser det ut til at de 4 syl har 2600 og de 6 syl litt lavere, 2500. Rune Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Det er 6 syl. Jeg kan få tatt et bra bilde ovenfra men er usikker på å bra bildene blir fra siden, det er litt trangt der. Skal prøve å ta noen bilder i morgen. Skal og prøve å finne det nr som står ved dieselpumpa Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
idars Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 Hei cavaler. takk for at du tok deg bryet å lese å finne fram dette Har lest en del der jeg også de siste dagene men har ikke funnet dette.(er ikke veldig flink i engelsk Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
cavaler Svart 14.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2011 hehehe instruksjonsboken er faktisk på norsk..... :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 15.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Min Ford 2704 ET går ved normal gange,ca 2100 på 88 grader.Øker jeg til 2400 øker temp til ca 90 grader.Det har den gjort i alle år uten å ta noe skade.termostaten min skal åpne på 86 grader så jeg ville sjekket den først.Det står innstemplet åpningstemp.på den. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 hehehe instruksjonsboken er faktisk på norsk..... :thumbsup: HE HE jeg har bare sett på den som står ford sabre 4&6 syl på så igjennom alle nå å da fant jeg til slutt det som du har funnet. Mange takk Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
idars Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Ville begynt med å få tatt 3-4 bilder og lagt ut her fra forskjellige sider, slik at typebetegnelsen kanskje kan fastslåes. Våre venner hos Lancing Marine i england http://www.lancingmarine.com/index.html hjelper gjerne til hvis det dukker opp bilder her. De har drevet med marinisering av Forder i en mannsalder. Da kan du få både trykk og temperatur du har sjekket mot hva de oppgir som normalt. Skal prøve å få tatt noen bilder i dag Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Hansi Svart 15.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 I forrige båt hvor jeg hadde en oppgradert 2728 TIM lå temperatur på en ca 80 - 82 grader ved ved marsjfart på 2200 rpm. Full fart ca +/- 2500 rpm. Termostater åpnet på 77 - 78 grader. Ved tomgang og lav hastighet kom vel temperaturen sjelden over 55 grader. Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 15.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Det er sikkert en ford 2704 du har, legger ved bilder av hvordan du kan finne id nummer. Hvis det ikke hjelper kan du sende en meg en mail så sender jeg noen tydligere bilder til deg. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Takk for bildene cantina , men problemet er at skiltene på motoren er borte. Står bare skilt på girkassa og varmeveksleren. Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
GeirFrode Svart 15.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Hvis du står bak motoren og ser mot fronten på den, så er normalt dieselfilteret hengt opp øverst på høyre side, helt bakerst på blokka. Akkurat i overgangen mellom blokk og topp. Der skal det være et lite felt som det står noen tall på. F,eks 360T. Da er det en 5,9 liters turbomotor. Den kan også ha en ladeluftkjøler påmontert, men da yter den enten 180hk, eller litt mere. Avhengig av hvordan pumpe osv er satt opp. Motoren heter da 2704 ET. Står det 363T, er det mest sannsynlig en 6,2 liters sugemotor. Den skal yte 127 hk. Dette er fritt etter hukommelsen. Det er noen år siden jeg hadde en slik motor nå, så det kan hende at betegnelsene ikke stemmer helt, men jeg mener at det ikke skal være mye galt. Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 15.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2011 Hvis båten er bygget av elwaro (ikke en halvfabrikat) benyttet de ford marinisert av c-power du vil se det på adapterplaten mellom motor og gir. Den mest brukte het 2725e uten turbo på 127hk og sylinder volum på 6.2 liter Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Hvis du står bak motoren og ser mot fronten på den, så er normalt dieselfilteret hengt opp øverst på høyre side, helt bakerst på blokka. Akkurat i overgangen mellom blokk og topp. Der skal det være et lite felt som det står noen tall på. F,eks 360T. Da er det en 5,9 liters turbomotor. Den kan også ha en ladeluftkjøler påmontert, men da yter den enten 180hk, eller litt mere. Avhengig av hvordan pumpe osv er satt opp. Motoren heter da 2704 ET. Står det 363T, er det mest sannsynlig en 6,2 liters sugemotor. Den skal yte 127 hk. Dette er fritt etter hukommelsen. Det er noen år siden jeg hadde en slik motor nå, så det kan hende at betegnelsene ikke stemmer helt, men jeg mener at det ikke skal være mye galt. Det står 362t i det feltet ,å det er en turbo motor det er det ingen tvil om Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
idars Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Hær er et bilde geirfrode Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
idars Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Ville begynt med å få tatt 3-4 bilder og lagt ut her fra forskjellige sider, slik at typebetegnelsen kanskje kan fastslåes. Våre venner hos Lancing Marine i england http://www.lancingmarine.com/index.html hjelper gjerne til hvis det dukker opp bilder her. De har drevet med marinisering av Forder i en mannsalder. Da kan du få både trykk og temperatur du har sjekket mot hva de oppgir som normalt. Hjelper disse bildene noe? Er ikke så lett å få tatt gode bilder. Det bilde med nr 362t står bak/under dieselfilteret Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.