Jump to content

Temperatur og turtall på ford 150 hk turbo diesel


idars

Recommended Posts

hei geirfrode og gudrun har dere sett innlegga/ svara mine?

Joda, har sett de. :thumbsup:

 

Det står 362t i det feltet ,å det er en turbo motor det er det ingen tvil om

Jeg ser at jeg bommet på ett siffer....Det var 362T det stod ja. (ikke 363) :giggle:

 

ER litt usikker nå. Men dette er vel ikke en 2704xx motor? Jeg har ihvertfall alltid trodd at 2704 motoren var den det stod 360T på. Altså 5,9 literen. Og jeg var ikke klar over at 6,2literen var levert med turbo heller. Men det er mange varianter av disse Fordene, og jeg har ikke vært borte i på langt nær alle modellene. Så det er nok mulig at denne også ble levert med turbo. Det er kanskje en nyere modell enn 2704'en?

Ellers så ser jeg at det er Bowman varmeveksler på motoren. Kjøleren er det ihvertfall kapasitet nok i. Den er også montert på 180 hesteren.

 

Prøvde å søke litt på nettet etter denne typen, men fant svært lite. KDtrading har jo hatt mye info på sidene sine før, men der var det nå ingenting å finne. Litt merkelig det også...

Link to post

Turboen kan jo være ettermontert kanskje? men er noen hær som sier at temp på disse ligger på slutten av 90 tallet og da er min motor iallefall innafor det. og turtallet skal være på ca 2500 så da går jeg ut ifra dette hvis ikke noen kommer med andre opplysninger. kan prøve å ringe/ sende e-post til KDtrading å spør om de kan svare meg på motortype utifra 362t nummeret. Mange takk for svar

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Birchwood 33 : Termostater er en på 71 grader og en ved siden av på 82 grader. Hvorfor vites ikke
Det der er trolig en løsning som er brukt på store kjøretøy. Der åpner den kaldeste termostaten kun til varmeapperatet og ikke til radiator (varmeveksler i båt). Så sirkulerer vannet bare mellom varmeapperat og motorblokk inntil vannet blir varmt nok, og først da åpner den varmeste termostaten og sender det til radiator. På den måten får du raskere varme i kupeen og raskere oppvarming av motor.

 

Det er store mengder kjølevæske på en stor motor, og det tar veldig lang tid og varme opp alt dette hvis du bare har en termostat, særlig hvis du starter dagen med å stå i kø i rusjet.

Link to post

Hei

Formulerte meg litt klønete for jeg skreiv temperatur på slutten av 90 tallet.

Er ikke 100% sikker på temp men på full gass vill jeg tippe den kigger på rundt 97-98 grader utifra temp måleren jeg har i båten. Da går den ca 14 knop når jeg senker farten til rundt 10-11 knop så ligger temp på ca 86-87 grader. Turtallet på motoren i de forskjellige hastigheter husker jeg ikke. Beklager dårlig formulert tidligere, håper dette var litt tydligere ? Jeg har sikkert skrive godt over 90 også

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

Har bare hatt båten 1 sommer og er ikke så mange gangene jeg har kjørt full gass ,liker meg best i rolig gange.

Men regerte på at den ble så mye varmere på full gass en tidligere motorer jeg har hatt, men så var det noen som sa at ford skulle det ? Jeg tror turtallet var på 2400-2500 omdr men dette er ikke noe jeg er 100% sikker på.

Men hadde den vært mye høyere en det så hadde jeg nok husket det siden det også hadde vært "unormalt" i forhold til tidligere motorer jeg har hatt. Jeg pleier å følge med på sånne ting som temp og turtall , men det med turtallet irriterer meg litt at jeg ikke husker. Men jeg kan jo poste et innlegg hær igjen når jeg får båten på vannet med eksakt temp og turtall.

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

Eg har nettopp tatt ut vekslere , gir kjølere og olje kjølere på mine to motorer. Eg kan si eg vart overasket. Ganske tett inni der. Lite vann som kan ha gått gjennom. Gir kjøleren var 32 av 38 hull gjenomm kjøler heilt tette.. Eg demonterte alt og har nå renset og lakket alt opp igjen så nå ser det bra ut. Gleder meg til å teste dette igjen.

 

kjoeler.jpg

 

girkjoeler.jpg

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Birhwood 33 sine bilder viser med all tydelighet hva som kan være årsaken. Var vel nesten like ille på min giroljekjøler, men uten at den ble for varm. Lurt og begynne med oljekjølere da vannet går gjennom disse først.

Du kan jo også sjekke litt på det elektriske selv om jeg tviler på at du finner feil her. Sjekk at ledning som er tilsluttet tempgiver ikke får krypstrøm fra blokka. Det kan skje hvis det er litt smuss,rust og fukt slik at ledning får kontakt med motorblokka. Da vil tempmåler vise høyere temp enn det som er realiteten.

Det samme skjer hvis instrumentene ved førerplass har for dårlig minuskontakt. Sjekkes enkelt med og koble en ledning til instrumentets minuskontakt(ikke giverkontakten). Den andre enden av ledningen kobles til en sikker minus kontakt, motorblokk eller minuspol på batteri. Faller tempen ned nå, har du for dårlig jording til instrumentene. Sjekk dette når motoren er varm.

 

Ellers kan du jo ta en tur uten termostaten montert. Blir den fremdeles like varm er det for dårlig kjøling eller feil på tempraturmåling.

 

Det har vel også vært noen tilfeller der kjølevannsinntak er feilplassert(feil vei) slik at du rett og slett får for lite sjøvann inn i systemet når hastigheten økes. Lykke til :thumbsup: .

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...