idars Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Hei cantina Den er ikke fabrikkbygd. På det adapteret står det uthevet enten y41 eller t41 men finner ikke noen id plate Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
cantina Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Dette er nok en 2704et maks turtal 2400omdr. Termostaten åpner ved 81 grader og er fult åpen ved 98 grader. Dette var en populær lastebilmotor å marinisere for å sette inn i halvfabrikater. Er det borgwarner 2:1 gir du har? Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Giret er et borgvarner etter va jeg kan huske men er ikke helt sikker Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Rufseguri Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 ta kontakt med k. d. trading i bergen,tlf 55-964442,de vet alt om disse motorene. jeg har selv to forder 2704 et på 212 hk. den ene er sabre marinesert,har den som delemotor, hadde den i båten tideligere hadde ikke problemer med høy temp,helst motsatt, inntil impelleren røk. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 hei geirfrode og gudrun har dere sett innlegga/ svara mine? Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
GeirFrode Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 hei geirfrode og gudrun har dere sett innlegga/ svara mine? Joda, har sett de. Det står 362t i det feltet ,å det er en turbo motor det er det ingen tvil om Jeg ser at jeg bommet på ett siffer....Det var 362T det stod ja. (ikke 363) ER litt usikker nå. Men dette er vel ikke en 2704xx motor? Jeg har ihvertfall alltid trodd at 2704 motoren var den det stod 360T på. Altså 5,9 literen. Og jeg var ikke klar over at 6,2literen var levert med turbo heller. Men det er mange varianter av disse Fordene, og jeg har ikke vært borte i på langt nær alle modellene. Så det er nok mulig at denne også ble levert med turbo. Det er kanskje en nyere modell enn 2704'en? Ellers så ser jeg at det er Bowman varmeveksler på motoren. Kjøleren er det ihvertfall kapasitet nok i. Den er også montert på 180 hesteren. Prøvde å søke litt på nettet etter denne typen, men fant svært lite. KDtrading har jo hatt mye info på sidene sine før, men der var det nå ingenting å finne. Litt merkelig det også... Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Turboen kan jo være ettermontert kanskje? men er noen hær som sier at temp på disse ligger på slutten av 90 tallet og da er min motor iallefall innafor det. og turtallet skal være på ca 2500 så da går jeg ut ifra dette hvis ikke noen kommer med andre opplysninger. kan prøve å ringe/ sende e-post til KDtrading å spør om de kan svare meg på motortype utifra 362t nummeret. Mange takk for svar Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
nordan family 27 Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 (redigert) I følge manualen som ligger i dokumentarkivet er det på 2704 ET termostat som åpner på 80 grader og er helt åpen på 94. Se side 44. Når motoren står i bil er den andre åpninger. Det er også andre åpninger på turbo-pluss utgaven Redigert 17.Februar.2011 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 beklager sein tilbakemelding....har ikke vært innom her på noen dager... Har akkurat oversendt Lancing bildene du la ut... regner med svar i løpetav morgendagen.. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 beklager sein tilbakemelding....har ikke vært innom her på noen dager... Har akkurat oversendt Lancing bildene du la ut... regner med svar i løpetav morgendagen.. Mange takk , setter veldig pris på at du tar deg tid til å undersøke det for meg. Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Bartesam Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Mener å huske at disse motorene har maksturtall på 2600 og maks kontinuerlig turtall på 2450 rpm Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Birchwood 320 Svart 18.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2011 Mine 2704 ET motorer som forøvrig er Mercraft marinisert har maks turtall på 2450 rpm. Termostater er en på 71 grader og en ved siden av på 82 grader. Hvorfor vites ikke Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gudrun Svart 18.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2011 Her er hva som kom fra england idag: Hi, A running temperature of 90 at full power would indicate that he has a thermostat calibrated for about 85, so no problem. Regards, Mike Bellamy, Lancing Marine, Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2011 Birchwood 33 : Termostater er en på 71 grader og en ved siden av på 82 grader. Hvorfor vites ikkeDet der er trolig en løsning som er brukt på store kjøretøy. Der åpner den kaldeste termostaten kun til varmeapperatet og ikke til radiator (varmeveksler i båt). Så sirkulerer vannet bare mellom varmeapperat og motorblokk inntil vannet blir varmt nok, og først da åpner den varmeste termostaten og sender det til radiator. På den måten får du raskere varme i kupeen og raskere oppvarming av motor. Det er store mengder kjølevæske på en stor motor, og det tar veldig lang tid og varme opp alt dette hvis du bare har en termostat, særlig hvis du starter dagen med å stå i kø i rusjet. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 18.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2011 Hei Gudrun Takker for svaret men motoren min går ikke på 90 grader, men på 97-98 grader. Er ikke veldig god i engelsk så vet ikke helt hva of 90 betyr? Betyr det 90 grader akkurat eller over 90 grader? Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Gudrun Svart 19.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 Se der ja... jeg leste godt over 90 og oppga det til Lancing... 97-98 er noe helt annet.. Hvilket turtall oppnår du på fullt og hvilket turtall ligger du normalt på under gange? Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 Hei Formulerte meg litt klønete for jeg skreiv temperatur på slutten av 90 tallet. Er ikke 100% sikker på temp men på full gass vill jeg tippe den kigger på rundt 97-98 grader utifra temp måleren jeg har i båten. Da går den ca 14 knop når jeg senker farten til rundt 10-11 knop så ligger temp på ca 86-87 grader. Turtallet på motoren i de forskjellige hastigheter husker jeg ikke. Beklager dårlig formulert tidligere, håper dette var litt tydligere ? Jeg har sikkert skrive godt over 90 også Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Gudrun Svart 19.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 Ok, kunne vært greit om vi visste om du oppnådde korrekt maksturtall eller ei... Er denne høye temperaturen noe som er kommet brått, eller? Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 Har bare hatt båten 1 sommer og er ikke så mange gangene jeg har kjørt full gass ,liker meg best i rolig gange. Men regerte på at den ble så mye varmere på full gass en tidligere motorer jeg har hatt, men så var det noen som sa at ford skulle det ? Jeg tror turtallet var på 2400-2500 omdr men dette er ikke noe jeg er 100% sikker på. Men hadde den vært mye høyere en det så hadde jeg nok husket det siden det også hadde vært "unormalt" i forhold til tidligere motorer jeg har hatt. Jeg pleier å følge med på sånne ting som temp og turtall , men det med turtallet irriterer meg litt at jeg ikke husker. Men jeg kan jo poste et innlegg hær igjen når jeg får båten på vannet med eksakt temp og turtall. Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Gudrun Svart 19.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 Vi får se hva Lancing foreslår.... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 Hi, If he is nor dumping water it may be that he has an 89 deg stat fitted, or gauge is incorrect. Water level should settle about 5cm below bottom of filler neck, just above the alum floor in the tank. Regards, Mike Bellamy, Lancing Marine www.lancingmarine.com Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 Eg har nettopp tatt ut vekslere , gir kjølere og olje kjølere på mine to motorer. Eg kan si eg vart overasket. Ganske tett inni der. Lite vann som kan ha gått gjennom. Gir kjøleren var 32 av 38 hull gjenomm kjøler heilt tette.. Eg demonterte alt og har nå renset og lakket alt opp igjen så nå ser det bra ut. Gleder meg til å teste dette igjen. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
hegra Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Birhwood 33 sine bilder viser med all tydelighet hva som kan være årsaken. Var vel nesten like ille på min giroljekjøler, men uten at den ble for varm. Lurt og begynne med oljekjølere da vannet går gjennom disse først. Du kan jo også sjekke litt på det elektriske selv om jeg tviler på at du finner feil her. Sjekk at ledning som er tilsluttet tempgiver ikke får krypstrøm fra blokka. Det kan skje hvis det er litt smuss,rust og fukt slik at ledning får kontakt med motorblokka. Da vil tempmåler vise høyere temp enn det som er realiteten. Det samme skjer hvis instrumentene ved førerplass har for dårlig minuskontakt. Sjekkes enkelt med og koble en ledning til instrumentets minuskontakt(ikke giverkontakten). Den andre enden av ledningen kobles til en sikker minus kontakt, motorblokk eller minuspol på batteri. Faller tempen ned nå, har du for dårlig jording til instrumentene. Sjekk dette når motoren er varm. Ellers kan du jo ta en tur uten termostaten montert. Blir den fremdeles like varm er det for dårlig kjøling eller feil på tempraturmåling. Det har vel også vært noen tilfeller der kjølevannsinntak er feilplassert(feil vei) slik at du rett og slett får for lite sjøvann inn i systemet når hastigheten økes. Lykke til . Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 I tillegg til hva Lancing antydet hadde jeg etter å ha sett på sjøvannsinntaket ditt og tatt av slangen på gearoljekjølerens akterkant. Såvidt jeg ser er det den som kommer først ette inntaket... Lys inni og se om det er fullt av ting og tang her... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 .......... Ganske tett inni der. Lite vann som kan ha gått gjennom. Gir kjøleren var 32 av 38 hull gjenomm kjøler heilt tette.. Eg demonterte alt og har nå renset og lakket alt opp igjen så nå ser det bra ut. Gleder meg til å teste dette igjen. godt ingenting har skjært seg såg fint ut nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.