Jump to content

Langtur - hvordan forholde seg til medlemsskap i folketrygden?

Bitteliten

Recommended Posts

I serien av ikke uvesentlige forhold å forholde seg til er den norske folketrygden. Det er visstnok litt upraktisk å ikke være medlem av den. Her er reglene fra NAV

http://www.nav.no/Utland/Opphold+utenfor+Norge/1073750108.cms

Er det noen med erfaring fra hvordan man forblir medlem selvom man er borte lenge - og hva er konsekvensene om man ikke lenger er medlem av Folketrygden?

Eit ekstra moment å ta med er å sjekke dei forsikringane man har, ein del (m.a. nokre reiseforsikringar) har eit forbehold om at man er medlem av Folketrygden. Kjipt å tro at man har ei forsikring som man betaler for som likevel ikkje er gyldig fordi man har fallt ut av Folketrygden...

Veit ikkje om det er mulig å forbli medlem på nokon måte, vår tur var planlagt (<--- viktig) å vare under eit år.

Jeg er frivillig medlem av folketrygden og har vært det siden 2008, det betyr at en betaler trygdeavgift av det en tjener.. for meg så er det min arbeidsgiver i Norge som fikser dette, siden jeg har permisjon derfra og lokalt ansatt et utenlandsk firma.. Det funker greit..

Tror ikke det er vanskelig med forsikringer om en ikke er medlem, en trenger ikke tegne dette i Norge for et utenlandsopphold.. Har også en helseforsikring i utlandet som selvsagt gjelder i Norge... Da kan fritt oppsøke et hvilket som helst sykehus i Norge, privat eller offentlig som har avtale med dette selskapet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Man må være hjemme minst 2x6 måneder i løpet av 2 år for å være medlem. Men spørsmålet er hvordan oppdager de at man er borte med mindre man melder flytting? Manmp jo ha litt lønn da - og det er vel det vanskelige spørsmålet for oss - ettersom vi kaster loss på ordentlig også - og må jobbe for å få lønn.

Frivillig medlemsskap skal undersøkes om det er mulig.

....... Har også en helseforsikring i utlandet som selvsagt gjelder i Norge... Da kan fritt oppsøke et hvilket som helst sykehus i Norge, privat eller offentlig som har avtale med dette selskapet..

For å pirke litt:

Såvidt jeg vet kan man ikke fritt oppsøke et offentlig sykhus i Norge. Man blir henvist dit enten av en fastlege/lege eller så kommer man inn dit via sykebil/113.

Utenom kontortid kan man komme dit via legevakten som er en kommunal enhet drevet av fatsleger hvis det ikke er akkutt som i tilfelle vil gå via 113 og da videre gjennom akkutmottak på sykhuset.

Slik er det i hvertfall i de større byene.

Nevner det fordi det av og til kommer folk til sykhuset som tror de bare kan stikke innom. Disse blir henvist videre til fastlege eller legevakt.

Redigert av olpi (see edit history)

Burde skrevet velge da... fritt mellom private eller offentlig.. så er det lettere for alle og forstå

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg skal jobbe underveis og ha lønn i Norge og betaler jeg skatt så bør jeg vel få beholde godene man har via skatten skulle jeg tro

Det stemmer det, da vil du være medlem i folketrygden.. Er ikke sikker på om det er noe minimumsinntekt en må ha for at en skal kunne være medlem, men om så er så er sikkert ganske lavt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Jeg skal jobbe underveis og ha lønn i Norge...

"En person som oppholder seg utenfor Norge, og ikke er pliktig medlem i trygden etter bestemmelsene i dette kapitlet (§ 2-5), har etter søknad rett til å bli medlem dersom han eller hun

a) er arbeidstaker i utlandet og ansatt i en virksomhet med hovedsete i Norge

...."

Se http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P2-5#L19970228-19_P2-5

Om en er båtnomade på jordomseiling og skal melde flytting til utlandet... hvilket land skal en så melde flytting til? og ikke minst hvilken adresse skal man bruke?.

Det enkleste er jo å bruke adressen i Norge og ikke melde flytting, har en jobb og inntekt i Norge så er folketrygden ok for hele perioden...

I den grad man eier eiendom i Norge og ikke har til hensikt å flytte ut kongeriket permanent(emigrere) så er dette den måten det skal gjøres på.

Selv har jeg eiendom i Norge og har begge adressene i folkeregistret siden jeg ikke er emigret(iallefall ikke ennå), men er registrert bosatt i utlandet.

• 7 måneder senere...

om man har arbeid i norsk selskap med kontor i Norge, mottar lønn fra det norske selskapet og beholder sin norske adresse skal det nok en del til før myndihgtene reagerer på at du er medlem i folketrygden

Løfter denne tråden litt.

Er det noen som har erfaring med dette når man i utgangspunktet er UFB registrert.

Vi planlegger å dra på en liten seiltur til våren og når den tid kommer så har vi vært uten fast bosted i 2år allerede så vi har jo ikke noen Norsk adresse i utgangspunktet.

Men har jeg forstått det feil om jeg bare kan se bort fra alt dette om vi uansett begge mottar lønn fra et Norsk selskap, via lønnen så betaler vi jo uansett inn alle disse trygde/pensjon/blabla pengene.

Så lenge du har lønnen utbetalt i Norge, så opprettholdes normalt medlemskap i folketrygden... Har du ikke det så kan du betale inn dette selv og dermed fortsatt være dekket..

Du kan imidlertid dra noen skattemessige fordeler og du holder deg utaskjærs i mer enn ett år... Dog krever dette at du har registrert utflytting i folkeregistret.. Det er ikke snakk om emigrasjon med mindre du har kvittet deg med det meste av fast eiendom i kongeriket Norge og ikke har til hensikt å flytte hjem igjen... som det så pent heter... Dette noe urent farvann å manøvrere i... Selv har jeg vært registret utflyttet siden 2008, men ikke emigrert da jeg fremdeles har eiendom i Norge..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...