Porsche Startet 15.Februar.2011 Del på Facebook Startet 15.Februar.2011 Hei Holder på med å restaurere en -77 Boston Whaler 19,4 og trenger i den forbindelse gode råd Det er fast, innebygd bensintank. Hvordan skal denne jordes, spenningsutjevnes, for å unngå ulykke? Jeg har lagt en kabelforbindelse fra tanken og skrudd denne til påyllinga for å utjavne evnt. spenningsforskjeller her. Spørsmålet er da; hvordan skal jeg jorde påfyllinga? Ser litt rundt på nettet at noen jorder med en stor "messingknapp" på utsida av akterspeilet, under vannlinja, hvorfor gjør de dette? I sjøvann vil jo denne jordinga ha samme potensiale som påhengeren? Kan man da likegjerne jorde til påhengeren?, godset i påhengeren er jo kobla rett til minusen på batteriet, vil dette si at jeg kan koble tanken til minusen på batteriet? Mvh Thor Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Poenget er at du har en sjøjord som er sikker. Dvs at påhengeren alltid må være i sjøen. Hvis du har en minus som da alltid er koblet til motoren, og det ikke er mulig å bryte denne kretsen, da kan du koble til batteri minus. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 (redigert) Må alt av metall jordes i båt når man ikke har landstrømsanlegg? Er ikke mye sånt i min båt fra før av Redigert 17.Mai.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.