Sande (exSkjælø) Startet 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2004 Hei Vi har kjøpt en eldre seilskøyte som ligger i Oslo og planlegger å få denne til Haugesund snarest. (Er ivrig etter å komme i gang med utbedring/pussing ) Vi har ikke gått denne strekningen tidligere og vet der er noen "urolige" havområder langs ruten. Er det noen andre som skal gå samme strekning eller deler av denne? Noen som har erfaring med strekningen så sent på året? (Motor er en perkins 4.236, 76-mod.) Takker for svar og tips. Ps. Har også et spørsmål ang forsikring. Norske sjø totalforsikrer ikke båter eldre enn 50 år (kun ansvar), har sendt inn papir til andre selskap også, men det trekker ut pga skøytens alder. Vil nevne at den er besiktiget og i strukturmessig i god stand. Noen som har tips til dette problemet? Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Victora III Svart 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Du sier lite om hvor båtvant du er, men generelt sett bør du ha litt tid på denne tiden av året og legge opp turen etter vær og vind. Det har vært perioder med temmelig friskt vær og grov sjø den siste måneden. På en sånn tur ville jeg også sjekket grundig at en så pass gammel motor var å stole på. Tar du disse forbeholdene kan du få en flott tur. Lykke til! Kjenner forresten en som går med seilbåt samme strekning, men som nok er kommet et stykke på vei. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Ellers er det en kjempegod motor. Nærmest uslitelig. Noe av det beste som finnes. Bare tull. Min Perkins 4.236 hadde gått 8500 timer. Da var den så "slitt" at den fikk nye stempel fjærer, samt nye lagerskåler og en sjekk av ventilseter. Den trengte ...nesten. Dette er nå over 15 år siden. Den er ukentlig i bruk, sviver i gang i -25 grader, og er fornøyd bare tanken inneholder drivstoff, og blokka olje. Så å kalle den solid er den værste påstanden jeg har hørt. Dette er verdens beste motor. Enkelt og greit Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Turde bare ikke å gå så hardt og bastant ut som deg. Helt vanlig det. Bastant is my middle name. ( får pepper for det hver eneste dag.. ) Skulle ønske jeg hadde stor nok båt til å ha Perkins ombord. Faktisk ganske vanlig i FRANSKE seilbåter. ( Hører du GeirKS ??) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 17.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Liker det dere sier om motoren her! Motoren er for øvrig under grundig gjennomgang med skifte/sjekk av alle slags dubbeditter som mannen tar seg av Vi er forsåvidt båtvant, men har ikke prøvd seiling før. Regner med å lære underveis og satser på å kunne bruke både seil og motor. Det er også meningen å ha med en kar med seilerfaring. Håper det kommer et høytrykk med bra vær som varer en stund. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
GeirKS Svart 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Helt vanlig det. Bastant is my middle name. ( får pepper for det hver eneste dag.. ) Skulle ønske jeg hadde stor nok båt til å ha Perkins ombord. Faktisk ganske vanlig i FRANSKE seilbåter. ( Hører du GeirKS ??) Suzuki Ja, jeg lytter. Men 4.108 er jo ifølge Mr. Bastant en møkkamotor, og 4.236 sitter jo i Swan 51 og denslags. Ikke at jeg er imot store swaner, men båsen min er bare 4.50 bred. Den sitter kanskje i noen båter omlag 40 fot også? Minner forøvrig om Weldes 1. lov... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Ja, jeg lytter. Men 4.108 er jo ifølge Mr. Bastant en møkkamotor, og 4.236 sitter jo i Swan 51 og denslags. Ikke at jeg er imot store swaner, men båsen min er bare 4.50 bred. Minner forøvrig om Weldes 1. lov... GeirKS Frekkas ! Dessuten - mot svensk granitt hjelper ikkenoe.... ( har jeg sagt at P 4.108 er en møkkamotor? Har vel egentlig sagt at mange klager noe jævlig over denne..... ? ) Hmm - en SWAN ? Kanskje jeg skal sjekke lottoen ? Liten vits, glemte å tippe... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 ( har jeg sagt at P 4.108 er en møkkamotor? Har vel egentlig sagt at mange klager noe jævlig over denne..... ? ) Ja. Mulig du var litt ivrig akkurat da... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Ja. Mulig du var litt ivrig akkurat da... GeirKS Problemet med Internett, er at alt du har sagt, blir brukt mot deg.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Nils Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 Etter som båten er utstyrt med ein solid perkins-motor skulle det ikkje vera noko problem å gå rundt kysten no. Eg har gjekk denne strekninga i november i fjor, og er nett framme med ein båt vi handla i Halden. Først gong klarte vi det på 48 timar, andre gong tok det over tre veker frå vi starta første etappe til vi var framme. Du kan finna detaljar om begge turane i forumet. I haust sleit vi med å få tak i mannskap. Det er mange som vil, men det er få som kan stilla på kort varsel. Langtidsvarselet for helga er som regel klart tirsdag kveld, og då blir det litt kort tid for dei fleste. Det optimale er å vera minst fire personar, der det er to som er trygge i navigasjon. Kan ein gå heile døgnet kjem ein langt på ei helg. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 ( har jeg sagt at P 4.108 er en møkkamotor? Har vel egentlig sagt at mange klager noe jævlig over denne..... ? ) De som klager over denne har enten 1: ikke peiling og ikke fulgt service etc Eller to skjønner ingen ting. Kjempe motor likt som 4236en! Men motorene begynner og bli gamle og ting og tang eldes.... En må passe på motoren sin, kjæle litt med den osv. En gammel motor trenger litt vask og stell... ny olje/filter, ny termostat når den gamle ryker osv... tror faktisk og det hjelper og små prate litt med den jeg da... Så herved er dere advart: Sabeltann av stavanger skal komme og spøke for dere om natten , hvis dere medlemmer av båtplasen ikke passer på deres perkins motorer!!!! Tenk dere grønne volvo penta drømmer...pass dere!!! grufulle hilsner Sabeltann Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 29.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Endelig nesten hima . Kom til Koppervik med skøyta i går kveld og har bare ca 25 Nm igjen. Har brukt lenger tid enn beregnet, delvis pga at vi har vært avhengig av bra vær i helgene for å tusle avgårde himover, samt at å rigge og få på plass hovedmast også tok lengre tid enn vi trodde. (Lære etterhvert ) Fra Mandal har den hovedsakelig måttet gå for motor, fikk også dårlig vær underveis (Lista) med store bølger og perkinsen imponere!, den går og går og går. Men,? hva skjer med treverket når vi har varme på inne nå når det er så kaldt? Alt "trutner", dører og skap blir trege å få opp. Kan dette unngås? (Vi har hatt god utluftning hele tiden) Vil vestlandsværet påvirke treverket i skøyta negativt i forhold til østlandsværet? Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Poseidon Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Endelig nesten hima . Kom til Koppervik med skøyta i går kveld og har bare ca 25 Nm igjen. Nå må du endlige huske å sakke opp i tide - ellers er du langt oppe i Bømlafjorden før du vet ordet av det! Distansen Kopervik - Haugesund er nemlig bare ca 8 nautiske mil..... God tur på siste etappe! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 29.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Tihi Bømlafjorden er helt rett, det er der vi bor. Sier ofte Haugesund for folk vet hvor det er. Det er ikke så mange som kjenne til hvor i landet Sveio ligge. Tenkte ikke over at det da ble feil distanse uten noe nærmere forklaring Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.