Selcoen Startet 15.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2011 Jeg har en Selco 24 fot, 1987 modell. På min båt er nummeret på kalesjen borte. Er det noen som kan hjelpe meg med nummer på kalesjen? Link to post
sol Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Har ikke nummeret på denne,men kanskje Jens Sagen kan hjelpe deg. Link to post
Marida Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 24 Selco fra 1987 hørtes litt rart ut. Selco levde vel ikke da? Har du bilde av båten? Er den den som er lik 24 Ancas Queen og 24 Fjord? Link to post
Frivakten Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Nummeret bruker å være påført på baksiden av merkelappen. Sprett opp. Gjaldt ihvertfall på min Alf Hansen. VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Daffy Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Det er iallefall ikke noe som heter Selco fra 1987 prøvde å lete opp litt men det eneste jeg fant var en pdf artikkel fra Båtliv der de skriver følgende: Etter Selco-akkorden i 1971ble Fjord presset til å «kjøpe» Selco/Ancas. I 1972 ble den norske industrigiganten Norcem hovedaksjonær gjennom sitt investeringsfi rma Incentiva. Helt nye perspektiver ventet. Over natta vokste Fjord til en bedrift med mer enn 700 ansatte. Pdf artikkelen finner du her seilas.no Det jeg finner merkelig med dette er at jeg har hatt og hvert borti flere Selco 16 Selstar som har hatt stempel med produsert fra 1976 - 1981 Kan det være at de fortsatte å kalle enkelte modeller for Selco? Jeg har også sett senere modeller som heter Fjord... Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Brodern Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Det finnes et firma som lager en perfekt kalesje til enhver båt, kun utifra bilder (sier de selv) Og til en pris som ofte ligger under andre aktører. Seilmakeren heter Lasse Gjessing og holder til i Kristiansand. Du trenger kun å sende noen bilder til ham, 3-4 bilder, så får du pris. Lager de kalesjen har du den kort tid etter, i posten. Føkk deg... Link to post
Daffy Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Det har jeg liten tro på men det kommer vel an på hvilke krav man stiller. Jeg har kjøpt et par kalesjer fra salmaker oppigjennom. riktignok den samme men. Det han har gjort de gangene er å komme og måle opp båten og sette opp tråder og for å få kalesjen helt optimal til båten. Er han uprofesjonell i forhold han da? Eller kanskje dette er et spill for galleriet? ja ja prisen har hver gang vært noe billigere enn Alf Hansen og Jens Sagen så det får nok gå uansett. Til trådstarter vil jeg anbefalle å gå til en av disse så få du en kalesje som ofte er bedre enn original og med de ønsker som du måtte ha. glidelås her men ikke der eller vindu her og der og ikke der etc... Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Brodern Svart 16.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 (redigert) Jupp, du får bare tvile, men les reportasjen i Båtmagasinet nr 12, Oktober 2009 først :) Han bruker et dataprogram som heter fotogrammetri, samme teknikk som karttegnere har brukt kjempelenge. prosessen heter DAK-Data Assistert Konstruksjon, og DAP-Data Assistert Produksjon. Prosessen gjør at kalesjene blir svært nøyaktige, og man sparer mye tid på tilpassing når man feks ikke har mal fra før. Vinduer og glidelåser tilpasser man jo ev iflg kundens ønsker. Med denne løsningen forteller man eller ev streker opp på bildet hvor man ønsker glidelås eller ekstra vinduer etc. Det er opp til enhver. Men bare tvil du, det kan ingen nekte deg Redigert 16.Februar.2011 av Brodern (see edit history) Føkk deg... Link to post
Selcoen Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Her er bilder av båten. Er dette noe annet enn en Selco 1987? Link to post
Brodern Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 (redigert) Så utrolig gammaldags ut til å være en 1987 modell. Ser mer 70 tall ut. Selco gikk vel konk i 71 ? Brutter er Selcofrik, han har bla en Selco (mindre) og en Ancas Queen 24 som er ombygget, men orginal Ancas 24 er veldig lik din båt. Kikk på finn.no og på Ancas Queen 24 ev Fjord 24 så vil du se hvor like de er. Vi snakker 70 tallet. Har du Volvo B21 eller noe i din båt ? Brutter har en 5ltr V8 bensin, da gjør båten 43 knop eller noe sånt, går fort ihvertfall Har du vært på http://www.fjordboatclub.com ? De vet mye Redigert 24.Februar.2011 av Brodern (see edit history) Føkk deg... Link to post
FM 8-12 Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 (redigert) Gratulerer med det som trolig å mest sannsynlig er en ancas queen 24 Er så å si 100%sikker Redigert 24.Februar.2011 av FM 8-12 (see edit history) Link to post
ibizafan Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 jeg ser at står et silt på veggen i båten din? kansje 1967-77 passer bedre. BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Selcoen Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Motoren er en Tamd 30, Volvo penta 290 drev singel propell. Sist sommer målte vi båten til ca 15 knop(GPS) Link to post
tomeriks Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Jeg har hatt tilsvarende båt, men da het den Scand 24CC. Dette var den siste modellen av denne og mener at det var en 1979 mod. Vil tro at din båt er fra seint 60 tall/ tidlig 70 tall. Har du bilder av interiøret? Men kalesjen vil jeg tro er lik. Jeg bestillte til denne båten fra Jens Sagen, og den satt helt perfekt. Relativt rimelig var den også. Har du trimflaps på båten? Link to post
Brodern Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Her med litt mer moderne overbygg. Skroget er likt. Denne skal visst ha gått som servicebåt hos Ancas, sies det. Føkk deg... Link to post
Selcoen Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Ja, det er trimflaps på båten Link to post
Frivakten Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Skiltet på bb side. Hva står det på den? Selco. Lysaker? Årsmodellen er vel preget på den. VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Brodern Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Det står Selco Lysaker på de skiltene ja Føkk deg... Link to post
tomeriks Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Burde du ikke få mer enn 15 knop som toppfart da? Min båt hadde en aq 140, med litt liten propell. Den gjorde 24 knop maks og 15 knop på ca 2800 rpm. Link to post
Brodern Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Med orginal knopmåler ? Sånn propell under ? Har hørt de går ca 18-20 knop på maks med aq140 og marsjer 12-15, GPS knop. Men de verierer jo i vekt, alt etter hvor vasstrukne de er. Tror Ancasen til brutter ble oppgitt til 2400kg (tung motor etc) og noen er oppgitt til 1800kg. Føkk deg... Link to post
tomeriks Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Nei, GPS knop. Men å tyne den fra 23,5 til 24,0 knop tok riktignok laaang tid. Tror neppe min veide mer enn 2000 kg.. Link to post
Selcoen Svart 1.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Tusen takk til alle som hjelper oss. Da vi kjøpte båten sto det Selco 1987 modell i annonsen. Ser nå at den ligner veldig på Ancas Queen (selv om det står Selco Lysaker på en blå plate på babord side inne i båten). Hvor på kalesjen bør vi se etter nummeret på den? Link to post
Brodern Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 (redigert) Det er en Selco du har. Etter at Selco gikk konk i ca 1971 ble alt solgt, og Ancas kom inn i bildet. Bak navnet Ancas finner du Anders N. Christensen som var eier og daglig leder. Navnet ANCAS kommer av at han hadde en telegramadresse som var, ja nettopp, ANCAS :) Her kan du lese en del om ancas http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/85F929DA69E616EBC12576190034F8D9?OpenDocument Og leser du navnet Herbert Waarum, så er det opphavet til...nettopp, Herwa, en annen kjent Norsk båt Redigert 1.Mars.2011 av Brodern (see edit history) Føkk deg... Link to post
Våtbåt Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Jeg har denne, Selco Selqueen 24, med ny kalesje. Link to post
Selcoen Svart 2.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Takk for melding- Hvilken årsmodell har du, og hvor fikk du kjøpt ny kalesje til din Selco Selqueen? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn