Sleipner93
Kobla ihvertfall mitt skillerele til å sense på startbatteri, det ser ut til å fungere greit, merker ikke at releet ligger å går av og på ved normal lading.
Men igår kobla jeg likt i naboen sin båt bare ett BEP DSVR istedenfor. Her fikk jeg problemer da det sansynligvis er lagt inn en delay i releet, når han kjører trusteren og batterispenningen synker under 12,7 på start/baug batteri tar det fortsatt 10-15 sekunder før releet klikker av. Ved måling med tangampermeter gikk det iløpet av disse sekundene for mye strøm fra forbruksbatteriene til startbatteriene via releet. BEP sitt rele har derimot mulighet for tilkobling av tenningsignal for at releet skal være i bruk. Da løste jeg det med ett ekstra vekslerele som brøt strømmen til DSVR når trusterpanel er påskrudd. Systemet ser ut til å virke bra og i tillegg går jo trusterpanelet automatisk av etter 5min og DSVR kobles på igjenn.
Jeg tror ikke biltema har denne delay funskjonen som BEP releet har men dette skal jeg sjekke neste gang jeg er ombord.