Jump to content

Rimelig Ekkolodd/fishfinder for havfiske


pettersor

Recommended Posts

Hei

Finner en del eldre poster her om hvilke ekkolodd en bør velge, men som alt annet har vel teknologien gjort noe med disse

enhetene de siste årene, så jeg prøver meg på en ny tråd.

 

Er på jakt etter et ekkolodd utelukkende for fiske i sjø etter makrell torsk sei lange etc fra en gammel åpen 14 fot askeladden.

Maks dybde er 200 meter, vil helst ha mer men da blir det vel for dyrt?

 

Hvilke ekkolodd anbefaler dere. Smaken er jo som baken, men har forstått at Furuno er et godt merke og at Eagle ikke er så aller værst i det billigste skiktet. De andre merkene i samme prissjiktet var i hvertfall ikke for 4-5 år siden så god sammenlignet med disse merkene. Må det være fargelodd eller klarer man seg fint med et gråtone lodd?

 

Hvis du hadde fått 1000-2000 kr, hvilke ekkolodd ville du kjøpt og hvilke hadde du kjøpt hvis du plutselig hadde 4000 kr?

Link to post
Share on other sites

jeg har ett eldre 6 - 7 år gammelt eagle ekko lodd som fungrer helt greit !

får opp ok bilde og det har truffet bra med tanke på dybde og bunn landskap.

 

jeg har også ett nyere eagle cuda til en god 1000lapp mener jeg det ligger på. som også er enkelt og greit og funker helt topp til ditt formål.

siden du skal ha det i en askeladd åpen båt så e det greit og kunne ta av ekkoloddet av holderen også:)

Link to post
Share on other sites

Furuno har eit veldig bra ekkolodd til ein rimeleg pris.

Furono LS 4100 prisen er ca. 2400kr. Dette er eit gråtone lodd, altså ikkje fargeskjerm, men eg vil påstå at dette er betre å lese.

Dette loddet går til 250meter.

Eg har eit slikt sjølv med bronsesvinger. Er godt fornøgd.

Link to post
Share on other sites

den svingeren du har der Mulligan koster vel endel mer enn prisantydningen som trådstarter oppga :wink: hvilken svinger er det?

 

Har ett eagle 245 DS som jeg er veldig fornøyd med med tanke på pris (1200 ca) 83/200 frekvens. funker fint til 200m, har holdt bunn på 250m ved dorging.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Eagle 245DS eller tilsvarende Lowrance modell X4 Pro er det beste i lavprisklassa.

 

 

Hadde jeg hatt et budsjett på 4000kr hadde jeg gått for Lowrance HDS-5x med 50/200kHz svinger, du må handle fra USA og det vil nok koste deg rundt 4500kr med moms og frakt. Det er bare Furuno FCV-620 som er sammenlignbar i ytelse i 5" klassen, men Furunoen er mye dyrere.

 

Jeg har 3 HDSer av forskjellige typer og også FCV-620.

Link to post
Share on other sites

hvilken svinger er det?

 

Det er den vanlige lille dual frequecy bronsesvingeren til Furuno.

Men monteringen akkurat der bildet ble tatt er spesiell.

Svingeren står i bunnen av et rør med fairing på noen meter under båten. Helt optimale forhold.

 

Plastsvingeren gir akkurat samme resultatet.

 

Hvis man ikke er ute etter knapper, farver, menyer og blinkende lys er det ingen som slår den lille Furunoen på ytelse/pris.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for alle svar:-)

Furuno LS-4100 blir kanskje tungvindt å ha i en åpen båt (og i tillegg minuset med vanntettheten).

den har heller ikke inkludert svinger i en pris rundt 2400. Fisheasy 245 DS portable er litt lettere å ta inn og ut av båten

 

Ser også at lowrance har noen portable lodd. f.eks lowrance x4 portable til 1690,-:

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10576520;c:101044

 

men ut i fra spekken ser Eagle Fisheasy 245 DS Portable ut som et bedre kjøp:

 

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/3/default.asp?wwwalias=stokken&gid=489&subgid=490

 

Hvis dere ser bort i fra at de er portabelt lodd med sugepropper og greier, som dere sikkert synest er galskap,

og ser på spekken på en Fisheasy 245 DS og en Lowrancex x4 portable. Hva ville dere gått for?

Link to post
Share on other sites

Lowrance X-4 Pro og Eagle 245 DS er samme lodd. X-4 Portable er samme lodd som Eagle Cuda 300 Portable, disse to siste loddene er rene 200kHz lodd og dermed ikke like godt egnet til sjøfiske som 83/200kHz loddene. 50/200kHz er enda bedre egnet til sjøfiske, men desverre er X126DF og tilsvarende Eagle lodd gått ut.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har hatt mange lodd, anbefaler ikke Eagle ( har det selv nå) Det viser bunnen greit nok, men leter man etter fisk er det feil og upålitelig. Det viser stort sett fisk overalt, hvis det skal vise et greit bunnbilde på mere enn 90 meter.

Furuno viser ikke så mye falsk fisk ,samt at den viser et mere detaljert bunnbilde på større dyp.

Link to post
Share on other sites

Lowrance X-4 Pro og Eagle 245 DS er samme lodd. X-4 Portable er samme lodd som Eagle Cuda 300 Portable, disse to siste loddene er rene 200kHz lodd og dermed ikke like godt egnet til sjøfiske som 83/200kHz loddene. 50/200kHz er enda bedre egnet til sjøfiske, men desverre er X126DF og tilsvarende Eagle lodd gått ut.

 

Har du noe erfaring med dette abbor:

 

 

Kan jeg bruke denne 50/200khz svingeren på Eagle FishEasy 320c ?

 

Det står at svingeren er kompatibel med FishEasy 320, men på spesifikasjonene til en FishEasy 320 står det kùn 200khz. Vil den da være kompatibel med en 50/200khz svinger?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...