Alternes.. Svart 4.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 har aldri prøvd denne. men den er sikkert god de! har egentlig aldri hatt noe problemer med statoil sine oljer selv om jeg ikke tror de er av de aller beste derimot som jeg har vært inne på før så synes jeg at shell sinn olje soter og ryker mye, noen som har de samme erfaringene med denne oljen? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
68 GT Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Yamaha. skrev On 4.3.2011 at 16.56: har egentlig aldri hatt noe problemer med statoil sine oljer selv om jeg ikke tror de er av de aller beste derimot som jeg har vært inne på før så synes jeg at shell sinn olje soter og ryker mye, noen som har de samme erfaringene med denne oljen? I mine glansdager da jeg kjørte moped,kjøpte jeg 2T olje på Norol/Statolil forde det var den stasjonen som var nærmest,husker godt at denne oljen hadde en odør som minnet om amoniakk.. Men jeg hadde en kamerat som kjørte Motocross som var sponset av Valvoline,av han fikk jeg en kartong med syntetisk 2T racingolje på 1L flasker. Husker godt at Statoil olja gav stempel og topp et svart bekklag på 1-2mm,men ved bruk av syntetisk Valvoline olje fikk stempel kun en lyrebrun farge,ikke slik gjørmete dritt belegg som Statoil gav det. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Arild81 Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Ok så STATOIL suger hehe Må kanskje ikke si det så høyt siden jeg jobber for de Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Jeg tror ikke det er så stor forskjell på vanlige 2T oljer,men det kan være greit å vite hvem sin 2T olje som har TCW3 sertifisering. Se link. http://www.nmma.org/certification/certification/oil/tc-w3.aspx Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Verado skrev On 4.3.2011 at 20.07: hvem sin 2T olje som har TCW3 sertifisering. Og dette er lurt å tenke på om man har separat oljetank,men ikke fullt så viktig om man blander rett i bensinen selv. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Auskar Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Har brukt alskens totaktsoljer siden 1969/1970 Har aldri hatt problemer med motorer pga. oljen. Dette har vært Shell, Statoil, Esso++++ sine totaktsoljer. Nå har jeg 10l av Biltema sin totaktsolje stående for bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 TCW-3 er minstekravet, men mange produsenter lager oljer som er langt bedre. Det er spesielt soting i motoren som er forskjellen. Årsaken til at det ikke differensieres mer på totaktsoljer er at det pr i dag faktisk ikke finnes mer enn en standard(TCW-3). Men det kommer....... Noen motormerker har også differiensert på egen olje. F.eks. Evinrude oppererer med to typer, hvor den ene har høyere kvalitet, og da kan mengden reduseres. Problemet da oppstår dersom noen fyller på olje fra bensinstasjonen......... Da holder den ikke. Må vel bety at denne oljen de selger er bedre enn standarden på bensinstasjonen. Koster årsbusjettet for totaktsolje mer enn at man likegodt kjøper produsentens? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 (redigert) Postet av Yankee. Problemet da oppstår dersom noen fyller på olje fra bensinstasjonen......... Da holder den ikke. Må vel bety at denne oljen de selger er bedre enn standarden på bensinstasjonen. Ikke nødvendig vis, alle Evinrude E-TEC motorer blir levert med standard oljeinstilling i fra fabrikk,dvs du kan bruke alle typer TCW3 godkjente oljer.Men får du justert (foretas hos forandler) E-TEC til bruk for Evinrudes syntetiske XD 100 olje,da kan det ikke benyttes andre typer. Jeg tror ikke at såkalte "besinstasjons oljer" er noe dårligere en andre. Redigert 6.Mars.2011 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 tb55 skrev On 16.2.2011 at 20.56: Ifølge en bekjendt som driver med salg og rep. av motorsykler og mopper, er det ikke anbefalt å bruke bensinstasjons- eller biltema olje på mopeder. Dette pga at oljen setter igjen avleiringer i lydpotten, som i sin tur fører til at denne tettes og dermed mindre effekt av motoren. Smøreevnen skal det ikke være noe galt med. Bed 2 taktsmotorer som vannscootere /snøscooterenog litt tyngre 2 takt på land har disse ofte eksosventil som slagges ned og kiler seg av dårlige bensinstasjonoljer... bruker jeg en motor hardt kjøper jeg spesielle racingoljer for max smøring av varm motor... Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Leste en test av 2 takts olje til snøscooter for noen år siden. Da var Yamalube og Shell advance plus som var best og sotet minst... Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 (redigert) Helt riktig at de stilles om av forhandler til å bruke XD100 olje. Poenget mitt var at motorene kan gå på mindre olje når de går på XD100 olje, men fyller du da annen olje så går det galt. Da må nødvendigvis XD100 være bedre enn de motoren skjærer seg på Men om XD100 er den beste på markedet påstår jeg ikke, og det er sikkert mange motorer som overlever med Biltema olje. Redigert 6.Mars.2011 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 XD 100 oljen som BRP leverer er helsyntetisk og har etter sigende svært gode smøreegenskaper,de fleste andre oljene i handelen er mineral/delsyntetiske oljer. Men vi må huske på at olje forbruket ikke halveres ved XD 100 modus på E-TEC, reduksjonen er ikke mer enn ca 20-30% så det er ikke noe vidundermiddel vi snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Ikke vidundermiddel nei, men spørsmålet i tråden var vel om det var noen oljer som er bedre enn andre. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Suzuki 150 - en 9/10 hk motor kjøpt ca 1970 var nå ingen racingmaskin, selv om den ble brukt til tyngre jobber. Deriblandt mye sleping av Tangprammer med last på 1.500kg - 2.300kg + egenvekt av 2 båter og mannskap. Sotet gjorde den sikkert, med ett blandingsforhold på 24% olje. Kjørte med denne motor en hel tank bensin ( 15l ) uten olje med tung last og motoren gikk fremdeles etterpå da jeg oppdaget dette. Da begynte den å få problemer. Men motorer brukt under racing og spesielle forhold bør sikkert ha den beste olje som anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Noen av dere nevner at for mange år siden, så brukte dere forskjellige oljer. Er det ikke slik at både oljene og bensinen blir utbedret og fiksert litt på? Lukten på bensinen blir enda værre ihvertfall... Bra tråd dette :thumbsup: :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Bensinen lukter ikke bare værre, den er værre. Nå er det pålagt å blande i mye alkohol(15% tror jeg), og det tilsettes endel stoff for å få dette til å funke. Resultatet er at beninn "suger" til seg kondens, og står den lenge så avleirer den seg. Derfor anbefales det å kjøre gjennom bensinkonservering før opplag, slik at avleiringer i forgasser unngås. Som oftes så løsner de etter en liten tids bruk, men ikke alltid. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 Jeg har et aldri så lite spørsmål: jeg har fått tak i en av de gode gammle metallboksene med 2-takts olje fra shell. sikkert 40-50 år gammel! kan denne fortsatt brukes???? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
ivar Svart 29.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 ville heller satt den på hylla til pynt Godt mulig den kan brukes - hvis du blander i bensinen og blander _godt_ (de gamle oljene er oftest ikke selvblandende) Men hvorfor ta sjansen? Vår gamle Yamaha 40 likte iallefall ikke særlig godt at faren min fylte vellagret Esso Aquaglide på oljetanken. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjellmatros Svart 29.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 Mouche skrev On 18.2.2011 at 23.54: Og hvor mange havarier kjenner du til som skyldes bruk av mindreverdig totakts olje? For noen år siden så var det en mekaniker som påstod at oljen til Esso reduserte levetiden på totaktere, dette begrunnet han med at denne oljen var for tynn. Den vasket veivhus og lager gullende rent, slik at slitasjen ble større enn normalt. Han hadde åpnet endel motorer og han kunne se når det var kjørt på olja til Esso. Men nå er det vel Mobil 1 du får hos Esso, så da er dette historie. Sitér dette innlegget Link to post
Dykkelars Svart 29.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 Totaktsolje ja.. Man må strengt tatt ikke ha 2% oppi bensina. Jeg har gått ned til 1%. Men ikke bruk 0,5% olje, da kan kon-pluggen gå for tørr og skjære seg. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 Dykkelars skrev On 29.5.2011 at 19.59: Totaktsolje ja.. Man må strengt tatt ikke ha 2% oppi bensina. Jeg har gått ned til 1%. Men ikke bruk 0,5% olje, da kan kon-pluggen gå for tørr og skjære seg. Det der var et snodig innlegg Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
puddingen Svart 29.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 Kon pluggen... sitter den før eller etter dobbel-drulen..? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 Tipper den sitter sån ca midt på treet Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Alternes.. Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 er det noen som vet hvor mye det koster pr liter for yamalube sin olje? skulle kjøpe en flaske med 2 takt og en tube med gearolje i fjor, når jeg kom til kassen og skulle betale skulle han ha 450 kr for disse to Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
68 GT Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Mercury. skrev On 2.6.2011 at 20.12: når jeg kom til kassen og skulle betale skulle han ha 450 kr for disse to Da har du handlet på feil plass........ Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.