Jump to content

Tråden om 2-takts oljer


Alternes..

Recommended Posts

har aldri prøvd denne. men den er sikkert god de! har egentlig aldri hatt noe problemer med statoil sine oljer selv om jeg ikke tror de er av de aller beste :smiley: derimot som jeg har vært inne på før så synes jeg at shell sinn olje soter og ryker mye, noen som har de samme erfaringene med denne oljen?

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

har egentlig aldri hatt noe problemer med statoil sine oljer selv om jeg ikke tror de er av de aller beste :smiley: derimot som jeg har vært inne på før så synes jeg at shell sinn olje soter og ryker mye, noen som har de samme erfaringene med denne oljen?

 

I mine glansdager da jeg kjørte moped,kjøpte jeg 2T olje på Norol/Statolil forde det var den stasjonen som var nærmest,husker godt at denne oljen hadde en odør som minnet om amoniakk..

Men jeg hadde en kamerat som kjørte Motocross som var sponset av Valvoline,av han fikk jeg en kartong med syntetisk 2T racingolje på 1L flasker.

Husker godt at Statoil olja gav stempel og topp et svart bekklag på 1-2mm,men ved bruk av syntetisk Valvoline olje fikk stempel kun en lyrebrun farge,ikke slik gjørmete dritt belegg som Statoil gav det.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

TCW-3 er minstekravet, men mange produsenter lager oljer som er langt bedre. Det er spesielt soting i motoren som er forskjellen. Årsaken til at det ikke differensieres mer på totaktsoljer er at det pr i dag faktisk ikke finnes mer enn en standard(TCW-3). Men det kommer.......

Noen motormerker har også differiensert på egen olje. F.eks. Evinrude oppererer med to typer, hvor den ene har høyere kvalitet, og da kan mengden reduseres. Problemet da oppstår dersom noen fyller på olje fra bensinstasjonen......... Da holder den ikke. Må vel bety at denne oljen de selger er bedre enn standarden på bensinstasjonen.

 

Koster årsbusjettet for totaktsolje mer enn at man likegodt kjøper produsentens?

Link to post
Share on other sites

Postet av Yankee.

 

Problemet da oppstår dersom noen fyller på olje fra bensinstasjonen......... Da holder den ikke. Må vel bety at denne oljen de selger er bedre enn standarden på bensinstasjonen.

 

 

Ikke nødvendig vis, alle Evinrude E-TEC motorer blir levert med standard oljeinstilling i fra fabrikk,dvs du kan bruke alle typer TCW3 godkjente

oljer.Men får du justert (foretas hos forandler) E-TEC til bruk for Evinrudes syntetiske XD 100 olje,da kan det ikke benyttes andre typer.

Jeg tror ikke at såkalte "besinstasjons oljer" er noe dårligere en andre.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ifølge en bekjendt som driver med salg og rep. av motorsykler og mopper, er det ikke anbefalt å bruke bensinstasjons- eller biltema olje på mopeder. Dette pga at oljen setter igjen avleiringer i lydpotten, som i sin tur fører til at denne tettes og dermed mindre effekt av motoren. Smøreevnen skal det ikke være noe galt med.

 

 

 

Bed 2 taktsmotorer som vannscootere /snøscooterenog litt tyngre 2 takt på land har disse ofte eksosventil som slagges ned og kiler seg av dårlige bensinstasjonoljer...

 

bruker jeg en motor hardt kjøper jeg spesielle racingoljer for max smøring av varm motor...

Link to post
Share on other sites

Helt riktig at de stilles om av forhandler til å bruke XD100 olje. Poenget mitt var at motorene kan gå på mindre olje når de går på XD100 olje, men fyller du da annen olje så går det galt. Da må nødvendigvis XD100 være bedre enn de motoren skjærer seg på :rolleyes:

 

Men om XD100 er den beste på markedet påstår jeg ikke, og det er sikkert mange motorer som overlever med Biltema olje.

Redigert av Yankee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

XD 100 oljen som BRP leverer er helsyntetisk og har etter sigende svært gode smøreegenskaper,de fleste andre oljene i handelen er mineral/delsyntetiske oljer.

Men vi må huske på at olje forbruket ikke halveres ved XD 100 modus på E-TEC, reduksjonen er ikke mer enn ca 20-30% så det er ikke noe vidundermiddel

vi snakker om.

Link to post
Share on other sites

Suzuki 150 - en 9/10 hk motor kjøpt ca 1970 var nå ingen racingmaskin, selv om den ble brukt til tyngre jobber.

 

Deriblandt mye sleping av Tangprammer med last på 1.500kg - 2.300kg + egenvekt av 2 båter og mannskap.

 

Sotet gjorde den sikkert, med ett blandingsforhold på 24% olje.

 

Kjørte med denne motor en hel tank bensin ( 15l ) uten olje med tung last og motoren gikk fremdeles etterpå da jeg oppdaget dette.

Da begynte den å få problemer.

 

Men motorer brukt under racing og spesielle forhold bør sikkert ha den beste olje som anbefalt.

Link to post
Share on other sites

Noen av dere nevner at for mange år siden, så brukte dere forskjellige oljer. Er det ikke slik at både oljene og bensinen blir utbedret og fiksert litt på? Lukten på bensinen blir enda værre ihvertfall...

 

Bra tråd dette :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Bensinen lukter ikke bare værre, den er værre. Nå er det pålagt å blande i mye alkohol(15% tror jeg), og det tilsettes endel stoff for å få dette til å funke. Resultatet er at beninn "suger" til seg kondens, og står den lenge så avleirer den seg. Derfor anbefales det å kjøre gjennom bensinkonservering før opplag, slik at avleiringer i forgasser unngås. Som oftes så løsner de etter en liten tids bruk, men ikke alltid.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

ville heller satt den på hylla til pynt :yesnod:

 

Godt mulig den kan brukes - hvis du blander i bensinen og blander _godt_ (de gamle oljene er oftest ikke selvblandende)

 

Men hvorfor ta sjansen? Vår gamle Yamaha 40 likte iallefall ikke særlig godt at faren min fylte vellagret Esso Aquaglide på oljetanken.

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Og hvor mange havarier kjenner du til som skyldes bruk av mindreverdig totakts olje?

 

 

 

For noen år siden så var det en mekaniker som påstod at oljen til Esso reduserte levetiden på totaktere, dette begrunnet han med at denne oljen var for tynn. Den vasket veivhus og lager gullende rent, slik at slitasjen ble større enn normalt. Han hadde åpnet endel motorer og han kunne se når det var kjørt på olja til Esso. Men nå er det vel Mobil 1 du får hos Esso, så da er dette historie.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...