Jump to content

Tråden om 2-takts oljer


Alternes..

Recommended Posts

Bed 2 taktsmotorer som vannscootere /snøscooterenog litt tyngre 2 takt på land har disse ofte eksosventil som slagges ned og kiler seg av dårlige bensinstasjonoljer...

 

2 taktere med eksosventil? Er dette vanlig? Det har jeg faktisk aldri vært borte i før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

vanlig på snøscootere og motorsykler med 2T

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_power_valve_system

 

Har på mine snøscootere brukt Statoils syntetiske 2T olje , den er vel så bra som merkeoljene etter min erfaring.

 

 

 

 

Mercury. : var det en 4-liters kanne du kjøpte?

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mine erfaringer med 2T olje til påhenger, er at jeg alltid har kjøpt

de som kalles outboardolje. Har alltid trodd at vanlig totaktsolje ikke

hadde samme kvaliteten...

For noen år siden hadde jeg en Yamaha TZ350 racingmotorsykkel. Den skulle

ha 4% Castrol A474 vegetabilsk olje(dyr). Man kunne kjøre den på vanlig

totaktsolje men da skulle den ha 7% så det er tydelig forskjell på oljer.

I våres stakk jeg innom nærmeste Shell stasjon for å kjøpe en liter outboard

olje, men de hadde verken outboard eller annen totaktsolje! (Shell gatekjøkken,

de har ikke sikringer til bil heller)

Jeg fikk beskjed om at folk blandet inn vanlig motorolje isteden?!?

Det kan jo forklare de mange ødelagte og utslitte motorene man finner på Finn.no.

En annen ting er om folk flest måler skikkelig med desilitermål når de blander inn

totaktsolje. Faren min har en Johnson 4hk 1980mod. som har gått på 1% i alle år.

Den har aldri hatt problemer og starter på 2. eller 3. draget på våren.

 

Kanskje diskusjonen om Statoil, Biltema eller et annet merke er litt spissfindig

i sammenligning med den "virkelige verden".

 

PS.

4hk`en må ha nye tennplugger hvert år uansett om de ser fine ut.

Link to post
Share on other sites

forskjell er det helt klart, største er vel at en påhenger har "hele havet" å ta av for kjøling og dermed hav lavere motortemperaturer enn f.eks en racing motorsykkel. Dette stiller vidt forskjellige krav til olja, påhengerolja skal forbrenne på relativt lavtemperatur uten å gi for mye koksdannelser, mens mc olja må tåle mye høyere temperaturer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mercury. : var det en 4-liters kanne du kjøpte?

 

nei det var en vanlig 1 liters, en sån flaske med målebeger. og jeg kjøpte den ikke! :eek: for de prisene de opererer med på denne butikken kan jeg kjøpe 3 liter av mobil sin olje pluss en tube med gearolje!

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

ja der høres det ut som at de har brukt feil multiplikasjonstabell når avansen skulle fastsettes....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, kanskje kanskje ikke. denne butikken er beryktet for høge priser og dårlig utført arbeide på motorer.

 

De har monopol i byen, når jeg er innom så kan betjeningen stå å drikke kaffe, og se overlegent på deg når du kommer inn for så å fortsette kaffe drikkingen for deretter å betjene deg når de finner det for godt! gjerne etter du har stått og ventet en 10-15 minutter! skikkelig drittbutikk dette!

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

skjønner det. Kanskje verdt å ta en kjøretur til S.sjøen da istedet, Motorservice gjør vanligvis godt arbeid

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nei søren heller!! i dag var de tom for olja jeg bruker og det eneste alternativet var schell sin olje som jeg selv har bannlyst'! så nå er jeg spent om jeg får samme negative erfaring med denne oljen i gjen......

 

Motoren min skal ha 1% men når jeg blander med mobil sin olje så bruker jeg ca 1.5 %. Når jeg gjorde det samme med schell sin olje i fjor så stoppa motoren og jeg måtte tørke pluggene på komfyren!!

 

Men når jeg begynner å tenke etter og hører at andre har gode erfaringer med denne oljen så kanskje den ikke er så ille alikevel vis jeg bruker kun 1%???

Folk har jo forskjellige meninger som ikke alltid har rot i virkeligheten men er bassert på føling og synsing.

men slik er det jo ikke akkurat med motorer!! vis den fungerer godt på naboens yamaha så burde den jo fungere like godt på min yamaha??

 

vi får se, men jeg har mine tvil! men det er jo uansett interessant å få dobbelbekreftet de dårlige erfaringene mine vis de stemmer, vis ikke så må jeg vel bite i det sure eple og innrømme at jeg har vært slurvete med oljen :wflag:

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yamaha 9,9 v-max. denne ryker fælt når jeg starter den når den er kald, BTs olje. denne skal ha 1% olje. kan jeg bruke BTs olje, eller bør jeg bytte? evt til hvilket merke?

 

Jeg bruker vanligvis Mobil1 sin olje. min skal også ha 1% men med denne oljen bruker jeg å blande 1.5 for å være sikker, og jeg kan dorge i timevis uten soting!! så gå for den du!

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Okei, har ikke noen erfaring med denne oljen men jeg kan i alle fall fastslå at den ikke er tre ganger så billig som merke olje! jeg betaler 99 kr for litern på esso for mobil1 olja og betaler gladelig 40 kr ekstra pr sesong for å slippe soting, hosting og harking :cool:

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Har brukt Quicksilver en del tidligere på en 115hk Johnson to-takter og den fungerte greit den, men for å være helt ærlig så har jeg hatt litt problemer med å se den helt store forskjellen fra merke til merke i motsetning til andre her som nærmest snakker om natt og dag av forskjeller.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...