Jump to content

Nytt skrogtrekk limt med Chemimax CL

Seilgærn

Recommended Posts

Har revet av gammelt skrogtrekk i min seilbåt og skal legge på nytt. Har kjøpt inn Maritims : http://www.maritim.no/product.aspx?id=24846&groupkey=003004001 som skal limes på med Chemimax CL kontaktlim.

Har aldri gjort dette før, og er vel ikke all verdens hokus pokus, men tar gladelig mot tips, råd og teknikker på hvordan dette kan gjøres penest og mest effektivt mulig. Jeg skal legge 2 remser ca 250 x 80 cm og 2 stk ca 250 x 110 cm.

På forhånd takk.

• 1 måned senere...

Gjorde dette for noen år siden. Ikke den mest artige jobben jeg har gjort, men resultatet ble bra til slutt.

Rengjorde plasten godt før jeg begynte å lime, startet nede og jobbet meg oppover, i "remser" på ca 1 fot av gangen. La limet tørke slik at det "snerper" når du tar på det, før du legger på skrogtrekket. Tok vel ca 10 -15 min.

Grovskjærte trekket, slik at det ikke ble for uhåndterlig å jobbe med, men som alltid, så ble det en mye større jobb en planlagt, da man må ut med all innredning, og rammene til vinduene for at det skal bli bra.

Ble også advart mot å ikke bruke for mye lim, da det kunne farge igjennom trekket.

Pass på utlufting, fikk selv litt problemer med for lite gjennomlufting på toalettet, lite rom, masse gass :crazy: Burde ha brukt maske,

men "skulle bare" gjøre ferdig. :yesnod:

Forøvrig så finnes det kontakt lim som kan sprøytes på, det gjør jobben mye enklere. Mener å huske at det var 3M sitt, båtbyggerne bruker det.

Lykke til, blir sikkert bra.

Redigert av oddis21 (see edit history)

Har hatt ut alt i båten, så er vel bare å trø til! satser på å få med litt folk i starten da jeg skal ta taket også! i min båt er trekket i et i hele taket, så blir en stor "duk" å holde på plass!

Regner med d blir mye stygge ord og svetting før jeg kan lene meg godt bak i sofaen og betrakte jobben :)

Jeg gjorde dette i en draco for noen år siden. Begynte med kontaktlim fra maritim men gikk fort over til 3m sin spray lim. Lettere å påføre og tørker mye fortere. Det er viktig å reingjøre godt før du limer. gammel lim tar du bort med stålbørste. Klumer vises veldig lett igjennom.

Jeg brukte en roterende børste på vinkelsliper. Det var veldig effektivt men støver mye, så husk verneutstyr :diving: (maske og briller)

Skjær til og tilpass med litt overmål før du limer.

Lykke Til :thumbsup:

mvh

Jarl-Espen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...