Jump to content

Strømagregat og ytelse. Kohler 9kw

REM

Recommended Posts

Jeg har et slikt 9kw/220V agregat i båten. Hvor mye ladestrøm kan dette agregatet gi i 12V ladestrøm til batteriene?

Blir regnestykket slik: 9000W/220V = 40A (220V) og

9000W/12V = 750A (12V)?

Skaffer jeg meg altså en 750A lader vil jeg utnytte agregatet fullt ut? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei! regnestykket er forsåvidt riktig, men du vil jo gjerne putte mere enn 12 volt i batteriene, gjerne over 14 også. i tillegg bruker laderen mere enn den avgir, effektfaktoren varierer fra lader til lader. men en lader på godt over 500 A blir jo kraftig, ville sett i forhold til batteribanken hvor stor lader som er fornuftig å putte inn, med 500 amp ladestrøm blir det behov for veldig tykke kabler, sånn kjapt så vil jeg tro du må opp i 240 kvadrat eller noe sånt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Joda, det var vel mer for å finne ut hva som er den teoretiske grensen.

Jeg har en 80A lader idag, men vurderer å kople opp en 50A i tillegg som jeg har liggende. Etter det jeg nå skjønner burde det ikke være noe problem for agregatet og gi ladestrøm til en lader på 80+50= 130A.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Tja si det? Den konvensjonelle blybanken er på 800Ah, og slikt sett skulle det holde med den 80A laderen jeg har. Jeg har en 50A lader liggende som gir konstant 13,7V. Tanken var å kople opp denne laderen for å raskere fylle opp batteriene i "bulkfasen", altså når banken var utladet/langt nede. Når ladespenningen passerer 13,7V vil jo bare min 80A lader bidra videre opp til topplading ved 14,4-14,8V.

Er jeg på bærtur?

Redigert av rem (see edit history)

ad. planlegging:

Er redd for at laderne vil virke forstyrrende på hverandre og at dette vil forringe ladingen.

Kunne det være en ide å koble sammen start og forbruk til en stor forbruksbank, så skille disse og lade med hver sin lader ved generatorlading?

Dette betinger jo eget startbatteri på generator.

Jeg ville definitivt investert noen båtkroner i en større batteribank og montert combiinverter fra victron eller mastervolt, gjerne så stor som mulig, men jeg ble veldig positivt overasket over den siste jeg monterte, som er en victron 1600/70/12. pris ca. 15000,- Den har jeg også kjørt sammen med en annen 50 ampere lader, så når vi først starter hondaagregatet for å lade, så utnyttes effekten maksimalt og agregattiden har blitt redusert fra hele fredag og lørdag kveld til kun 4-5 timer på søndag formiddag. DA har du 220V i hele båten uansett om aggregatet går eller ikke og når du først starter agregatet vil du få utnyttet effekten mye mer og dermed reduserer agregattiden. Agregatet ditt er veldig stort, men de har kanskje sammenheng med at du har aircondition ombord??

Joda Kaftein ØL. Jeg har nettopp en slik Victron kombiinverter 80/2000/12, og tanken var som sakt å speede opp ladingen noe, og redusere agregattiden ved å kople opp en 50A lader i tillegg. Det ser jo ut til å være akkurat det du gjør, og det bekrefter vel at dette er fullt mulig. :yesnod:

ad. planlegging:

Jepp! Da er du jo godt på vei! Jeg har gjort det slik, og med en batteribank på 1150 amp AGM-batterier ser det ut til å fungere veldig bra. Jeg benytter den ekstra 50 ampere laderen til batteriene er ca. 90% også lar jeg kun combien ta seg av toppladningen. Husk også at du kan programmere combi-inverteren din slik at den jobber optimalt i forhold til strømoppsettet i din båt. Ta en telefon til Farco så kan han hjelpe deg med det optimale oppsettet. Jeg merker ganske stor forskjell på dette i båten og på hytta (i båten kjører jeg tilsvarende anlegg fra Mastervolt med 2000/100/12 og 700 amp AGM). Eks. ser det ut til at toppladningen på hytta går mye kjappere enn med Mastervolten selv om banken er nesten dobbelt så stor og laderen er litt mindre på hytta. I båten er Mastervolten satt opp slik den kom fra fabrikk, så det er ikke umulig at den også kan programmeres om slik at den blir mer effektiv (de siste 80% synes jeg det tar laaaang tid å lade opp). På hytta går det mye kjappere og laderen gir 70 amp til batteriene er omtrent helt fulle. Det kan nok også ha sammenheng med at vi programerte den slik fordi combien kun vil være tilkoblet strøm når agregatet går. I båten ligger jeg på landstrøm hele året og derfor vil nok oppsettet bli litt annerledes.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...