Jump to content

Havneguider i bokform?

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Norske Gjestehavner og Norske Uthavner

http://www.batmagasinet.no/baatweb/marked.nsf/nu_ng

Skanör-Strömstad - din guide till Västkustens öar, gäst- och naturhamnar

ISBN 13: 9789189564534

Forlag: Nautiska Förlaget / Svensk-Norsk Bogimport

Komma´s havnelods (Komma´s havnelods 2009-2011)

Forfatter:

Bent Lyman

ISBN 13: 9788711431719

491 Danske 287 Svenske og 228 Tyske havner

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 10 måneder senere...

Her er en anmeldelse av Havnebøkene til Magne Klann:

http://www.jeanneauklubben.no/index.php?option=com_content&view=article&id=136:magne-klanns-havneboker-anmeldelse&catid=73:verdt-a-lese&Itemid=91

Har ikke funnet noen tilsvarende anmeldelse av Havneguiden til Engesvik, men det er visst kommet en ny utgave i 2011:

guiden2.jpg

En generell beskrivelse er denne:

"Havneguiden 1 beskriver 400 natur- og gjestehavner fra Svinesund til Langesund. Hver havn er presentert med en detaljert kartskisse, et helikopterbilde, en beskrivende tekst og en faktaboks. I denne utgaven av Havneguiden 1 har vi utarbeidet helt nye Havneguidekart. Med forsvarets tillatelse har vi fått tilgang til 2 meters dybdekurver fra Statens Kartverk. Dette er data som tidligere ikke har vært tilgjengelig for båtfolket. Vi har også foretatt egne målinger der Statens Kartverk ikke har hatt tilstrekkelig kartdata. Havneguidekartene er derfor helt unike, og vi håper og tror at de vil bidra til et tryggere og mer ukomplisert båtliv. Når sjøkart og kartplottere kommer til kort, er det Havneguiden som hjelper deg trygt i havn"

Redigert av Hank (see edit history)

Jeg har nylig blitt oppmerksom på Norwegian Crusing Guide. Denne kan kjøpes både i papirutgave og i elektronisk utgave (pdf). Jeg har kikket på eksempel-kapittelet de har lagt ut som dekker strekningen Bodø - Narvik - Lofoten. Vi har seilt i disse områdene, og jeg ser denne boken som et meget godt suplement til de tradisjonelle norske havneguidene vi har benyttet så langt (Norske Gjestehavner og Redningsselskapets havnebok). Spesielt uthavnene er langt bedre beskrevet.

Er det noen som har brukt Norwegian Crusing Guide og som kan dele erfaringene med boka/bøkene?

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Når det gjelder Havneguiden til Engevik, så er det bare nr 1 og 5 som har kommet i 2011 utgave. Det er visst bare disse som har de nye 2 meters dybdekurvene med tillatelse fra Forsvaret. Uansett er mitt inntrykk at Havneguiden er det beste alternativet etter å ha bladd i begge to samtidig hos Norlis bokhandel i går. Havneguiden har bl.a avmerkinger i fotografiene, og det gjør det mye lettere å orientere seg i havnene etter min mening.

Redigert av Hank (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...